شناسهٔ خبر: 67256640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

«انفجار نواختر»؛ پدیده نجومی منحصربه‌فرد که فقط یک‌بار در طول عمرتان اتفاق می‌افتد!

ایتنا - یک رویداد فضایی نادر به نام «نو اختر» که فقط هر ۸۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد، قرار است از حالا تا ماه مهر (سپتامبر) دوباره رخ دهد و نکته جالبش اینجاست که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

صاحب‌خبر -
یک نواختر به نام تی تاج شمالی هر ۸۰ سال یک‌بار با انفجار چشمگیر در آسمان می‌درخشد و تنها فرصت کل عمرتان برای رصد آن به‌زودی فراهم می‌شود.

از حالا تا ماه مهر (سپتامبر) اخترشناسان و علاقه‌مندان به نجوم در سراسر جهان منتظر وقوع یک رویداد نادر «نو اختر» هستند. در این رویداد یک ستاره بسیار کم‌نور به ناگهان درخشان شده و برای مدتی در آسمان شب با چشمان غیر‌مسلح دیده می‌شود.

آژانس فضایی ناسا اعلام کرد در این رویداد نجومی شاهد یک درخشش ناگهانی در صورت فلکی اکلیل شمالی خواهیم بود.

این ستاره T CrB نام دارد و یک ستاره مرده است که در صورت فلکی Corona Borealis قرار دارد.

ستاره تی-سی‌آر‌بی (T-CrB) که به نام «ستاره شعله‌ور» نیز شناخته می‌شود، در حدود ۳ هزار سال نوری از زمین واقع شده است.

منظومه ستاره‌ای تی-سی‌آر‌بی از یک ستاره غول قرمز و یک کوتوله سفید تشکیل شده است که به دور یکدیگر می‌چرخند.

«نو اختر» زمانی است که یک ستاره مرده مواد یک ستاره بزرگ‌تر را بیرون می‌کشد که باعث می‌شود برای مدتی شعله‌های مکرر داشته باشد.

غول سرخ به‌طور مداوم با سوخت ستاره‌ای خود یعنی هیدروژن کوتوله سفید را تغذیه می‌کند. هنگامی که هیدروژن کافی روی کوتوله سفید جمع می‌شود، دچار یک انفجار گرما هسته‌ای می‌شود. این باعث می‌شود که ستاره به‌طور چشمگیری درخشنده شود و دانشمندان به آن نواختر می‌گویند. هر ۸۰ سال یا کمی بیشتر یا کمتر، این سیستم یک صفحه نمایش خیره‌کننده نواختر را به نمایش می‌گذارد که آخرین فوران آن در سال ۱۹۴۶ رخ داد.

در صورت وقوع انفجار T CrB، این ستاره با چشم غیرمسلح به شکل جواهری موقتی در تاج ستاره‌دار صورت فلکی خود می‌درخشد. ستاره‌شناس‌ها می‌خواهند از این انفجار به‌عنوان فرصتی برای یادگیری بیشتر درباره‌ پدیده‌ نوا استفاده کنند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این درخشش اولین بار در سال ۱۲۱۷ میلادی به وسیله یک منجم آلمانی مشاهده شد که در توصیف این پدیده نوشت: «یک ستاره کم‌نور که برای مدتی با نور زیاد می‌درخشید.»

نظر شما