شناسهٔ خبر: 60645727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رییس دانشگاه تهران:

شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام تشکیل شود

مقیمی گفت: ما آمادگی داریم شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام را ایجاد کنیم تا بدون وابستگی به دولت‌ها در بستر فضای مجازی و حقیقی در قالب موسسات مردم نهاد فعالیت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدمحمد مقیمی» رییس دانشگاه تهران روز شنبه ۲۰ خرداد در دومین کنفرانس بین‌المللی «همزیستی مسالمت آمیز» در دانشگاه تهران گفت: ما آمادگی داریم شبکه همگرایی نخبگانی جهان اسلام را ایجاد کنیم تا بدون وابستگی به دولت‌ها در بستر فضای مجازی و حقیقی در قالب موسسات مردم نهاد فعالیت کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های امت واحد اسلامی خواستار آسیب شناسی در این زمینه شد و گفت: عوامل بیرونی مانند دشمنان اسلام قرن‌ها با این دین مشکل داشتند و هجوم تمدن‌ها و جنگ‌هایی که از بیرون جهان اسلام تحمیل شد از دیگر عوامل خارجی است، ولی بی لیاقتی حاکمان در کشور‌های اسلامی و جهل توده مردم از عوامل داخلی است که نقش آن کمتر از عوامل بیرونی نیست.

مقیمی ادامه داد: افراد و گروه‌های مختلفی برای این همگرایی سال‌ها تلاش کردند و امروز خبر‌های خوبی برای این همگرایی شنیده می‌شود، ولی نخبگان دقت کنند که به عقل گرایی بپردازند و به عنوان کنش‌گران ویژه وظیفه خود را انجام دهند.

وی افزود: تشتت و تفرقه‌ای که در جهان اسلام ایجاد شده در حالی است که مسلمانان ۵۰۰ سال تمدن درخشانی داشتند. این همایش به دنبال همگرایی برای همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام است و دانشگاه تهران آمادگی دارد تا به این هدف مقدس کمک کند.

وحدت ملت‌های مسلمان و فلسفه وجودی انقلاب

مقیمی افزود: فلسفه وجودی انقلاب اسلامی دستیابی به وحدت ملت‌های مسلمان است که آن را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دنبال می‌کند.

وی افزود: عوامل داخلی و خارجی تلاش کردند که پیام انقلاب اسلامی به خوبی در جهان شنیده نشود. من مقاله‌ای درباره مدیریت تعارض در این زمینه نوشتم. در همین دانشگاه سطوحی از تعارض داریم، ولی باید مواظب باشیم این تعارض به اختلاف و تفرقه منجر نشود.

وی از هدف و دشمن مشترک و همچنین وحدت کلمه به عنوان راه‌های از بین بردن اختلاف یاد کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که نخبگان وظیفه دارند از تشتتی که در جامعه اسلامی وجود دارد، جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه تهران با استناد به آیات وحدت بخش مانند آیه آخر سوره فتح گفت: همگرایی یک گام برای رسیدن به وحدت است، ولی برای رسیدن به این هدف راه‌های بسیاری داریم.

وی با اشاره به ویژگی‌های امت واحد اسلامی خواستار آسیب شناسی در این زمینه شد و گفت: عوامل بیرونی مانند دشمنان اسلام قرن‌ها مشکل داشتند و هجوم تمدن‌ها و جنگ‌هایی که از بیرون جهان اسلام تحمیل شد، ولی بی لیاقتی حاکمان در کشور‌های اسلامی و جهل توده مردم از عوامل داخلی است که نقش آن کمتر از عوامل بیرونی نیست.

مقیمی ادامه داد: افراد و گروه‌های مختلفی برای این همگرایی سال‌ها تلاش کردند و امروز خبر‌های خوبی برای این همگرایی شنیده می‌شود، ولی نخبگان دقت کنند که به عقل گرایی بپردازند و به عنوان کنش‌گران ویژه وظیفه خود را انجام دهند.

رییس دانشگاه تهران گفت: دانشکده الهیات از دانشکده‌های فعال در حوزه بین المللی است و امروز شاهد حضور اندیشمندانی از جهان اسلام هستیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما