شناسهٔ خبر: 58926227 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز مبارک

چهارم شعبان، سالروز ولادت با سعادت قمربنی هاشم، حضرت ابوالفضل علیه السلام و روز جانباز بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، چهارم شعبان، سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) اُسوه ایثار کربلا است که روز جانباز نامگذاری شده است.


حضرت عباس علیه السلام فرزند امیرالمؤمنین علی علیه السلام در چهارمین روز از شعبان سال ۲۶ هجری قمری، در مدینه، دیده به جهان گشود.


مادر گرامی آن حضرت ام البنین نام داشت که پس از وفات حضرت فاطمه (س)، افتخار همسری حضرت علی (ع) را یافت.

حضرت ابوالفضل (ع) در کنار پدری همچون حضرت علی (ع) و برادرانی، چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، به کسب فیوضات علمی و معنوی پرداخت.

قمر بنی هاشم، به برادرانش علاقه وافر داشت. زمانی که امام حسن (ع) به امامت رسید، فرزند شیر خدا علی بن ابی طالب امیرالمومنین از ملازمت و همراهی با ایشان دریغ نورزید.

عشق و علاقه وی به امام حسین (ع) نیز به حدی بود که در جریان کربلا، به همراه ایشان، جان خود را در راه حفظ آرمان‌های اسلام و پیروی از آن حضرت فدا کرد.

برگ‌هایی از دفاتر فضائل و مناقب حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام


حضرت عبّاس سلام الله علیه، جمال ظاهر و کمال باطن را جمع کرده بود. وی آن قدر زیبا و نورانی بود که ملقّب به «قمر بنی هاشم» شده بود؛ امام جعفر صادق علیه السّلام، عمویش حضرت عبّاس سلام الله علیه را با وصف عرشی «عبد صالح» می‌ستوده و می‌فرمود: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ».

الگو‌های رفتاری در شخصیت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام


تمام ویژگی‌ها و فضایل و کمالات حضرت عباس (ع) شعاعی از یک دایره است؛ دایره‌ای که بایستی آن را «ولایت پذیری» و اطاعت بی، چون و چرا از «ولایت» نام نهاد. به عبارت دیگر تمام ویژگی‌ها و کمالات ابوالفضل العباس (ع) در پرتو پیروی محض از، ولی الله زمان خود یعنی برادرش، حسین (ع) رنگ می‌گیرد.

با ادب آموختگان مکتب جانباز کربلا


میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانبازدر حادثه کربلا، سمت پرچمداری سپاه حسین علیه السلام و سقایی خیمه‌های اطفال و اهل بیت امام را داشت. به خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، و به منظور گرامی داشت خاطره ایثارگری‌های جانبازان عزیز، سالروز ولادت با سعادت بزرگ جانباز کربلا، حضرت عباس علیه السلام به عنوان روز جانباز نامیده شده است.


حامد گلی گزارش می‌دهد

<div id="video-display-embed-code_9287650"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3765938/9287650?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما