شناسهٔ خبر: 58126340 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طراحی مدل جدید از مدارس هیأت امنایی/ ممانعت از فعالیت ۸۷۳ مدرسه غیردولتی غیراستاندارد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت:فضاهای آموزشی و تربیتی در سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیر دارد که نباید به مدارس که فضای آموزشی مناسبی ندارند اجازه فعالیت داده شود که در این راستا به ۸۷۳ مدرسه اجازه فعالیت داده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در نشست خبری هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: 24 لغایت 30 دی ماه هر سال مقارن با هفته شوراهای آموزش و پرورش است که فرصتی برای همه ذی‌نفعان و شرکاست تا ارزیابی شوند که چقدر در مسیر مشارکت عمومی تعلیم و تربیت حرکت انجام شده است؛ چرا که اعتقاد بر این است که تحقق اهداف آموزش و پرورش و تعالی فرهنگ و تعلیم و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای تداوم انقلاب و حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای مؤثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدن آموزش و پرورش به اولویت در گفتمان‌های رسمی و غیررسمی است، افزود: باید پیوستگی عمیق بین شرکا و ذی نفعان آموزش و پرورش انجام پذیرد و به صورت نظام‌مند و قانونی از ظرفیت بخش‌های مختلف جامعه بهره‌مند شد.

* بازنگری در قانون شوراهای آموزش و پرورش

محمودزاده تصریح کرد: باید آموزش و پرورش از مشارکت صرفا مالی خانواده‌ها به مشارکت چند وجهی اجتماعی و تربیتی خانواده‌ها، مردم و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی چرخش پیدا کرده و از تصمیم‌گیری های متمرکز دولتی به افزایش تصمیم سازی و تصمیم گیری اجتماعی و مردمی حرکت کند. 

وی با بیان اینکه امروزه شاهدیم در ادبیات، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم  اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش کشور رقم می‌خورد، گفت: رویکرد مردمی بودن و نگاه فرا بخشی به آموزش و پرورش در تمام اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و سند تحول دولت نشان از توجه عمیق دولت به مؤلفه‌های تأثیرگذار همه عناصر درسی و آموزشی است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ادامه داد: شوراهای آموزش و پرورش نیز باید این بستر را در سراسر کشور برقرار کنند و با عمومی سازی مفاهیم سند تحول بنیادین، ظرفیت ‌سازی برای مشارکت همه ارکان تربیت و تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند تحول، نقشه راه عملیاتی را ترسیم کنند تا شاهد رشد و بالندگی برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب باشیم. 

محمودزاده با بیان اینکه در حوزه سازمان سه نوع برنامه شامل تقنینی، مدیریتی، برنامه‌های مشترک با سایر معاونت‌ها داریم که در سند راهبردی سازمان دیده شده است؛  در حوزه‌ برنامه‌های تقنینی، قانون شوراهای آموزش و پرورش به سال 1372 بر می‌گردد، قرار است که یک بازنگری جدی در اهداف و برنامه‌ها و اعضا صورت گیرد و مشارکت همگانی دیده شود.

وی ادامه داد: طراحی نظام جامع مشارکت از دیگر برنامه‌هاست که در حال تدوین این سند هستیم و نقش مردم، متعمدین، سایر ارکان تربیت، دستگاه‌های دولتی، نهادهای مذهبی و انقلابی، خیرین و واقفین و گروه‌های جهادی در نظام تعلیم و تربیت مشخص می‌شود. همچنین تنظیم آیین‌نامه توسعه مشارکت‌ها به شیوه هیأت امنایی در مدارس نیز از دیگر اقدامات است که یک بخش از سند انتظار به این موضوع بر می‌گردد. 

* طراحی و الگوی ایجاد مدارس مردمی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌های مدیریتی نیز طراحی و الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی، جهادی، خیرین و واقفین مد نظر است که جزو سیاست‌ها و راهبردهای جدی ما محسوب می‌شود و در این راستا یکی، دو نمونه در سطح کشور در حال انجام است.

وی به طراحی مدل جدید از مدارس هیأت امنایی با نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، نهادهای انقلابی و مذهبی و مدیریت محلی اشاره کرد و گفت: در حال تدوین این مدل هستیم که ان‌شاءالله به سال تحصیلی 1402 برسد و بخشی از مدارس به این شیوه مدیریت شود. 

* نظام آموزش معلم برای مدارس غیردولتی طراحی شد

محمودزاده تصریح کرد: در حوزه موضوعات مدارس غیردولتی، طراحی نظام آموزش معلم برای مدارس غیردولتی از برنامه‌هاست؛ چراکه در سال‌های گذشته، آموزش خیلی مناسبی برای این حوزه به جهت صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای نداشتیم که نظام آموزش معلم طراحی شده و در بخشی موارد در حال اجراست.

وی از تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند تحول بنیادین در حوزه محتوا خبر داد و گفت: یک رهاشدگی در آموزش‌ زبان و کتاب‌های زبان آموزشگاه‌های آزاد اتفاق افتاده است که با همکاری این مؤسسات، فراخوان محتوای تولید شده برای اصحاب فن ارائه می‌شود تا یک مدل طراحی و تولید محتوای تولید کتاب‌های درسی به صورت چند تألیفی شکل گیرد و متناسب با زیست بوم و فرهنگ، محتوا را داشته باشیم.

* نظارت کامل بر محتواهای مکمل در مدارس غیردولتی 

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در خصوص مدارس غیردولتی، نظارت کامل بر محتواهای ارائه شده مکمل در داخل مدارس جزو سیاست‌های جدی در ادامه مسیر است که متناسب با کارهایی که از قبل در حوزه مسائل شهریه‌ای، شاخص‌ها و رویکردهای فرهنگی و تربیتی مدنظر است، اتفاق بیفتد. 

وی به فضاهای آموزشی و تربیتی مدارس غیردولتی اشاره کرد و ادامه داد: فضاهای تأثیرگذاری فضای آموزشی و تربیتی بر سلامت روان و جسمی دانش‌آموزان موضوع بسیار مهمی است که نبود فضای مناسب، نقطه ضعف در برخی مدارس است و نباید اجازه فعالیت به این مدارس داده شود. 

محمودزاده اضافه کرد: در حوزه برنامه‌های مشارکتی، فعالیت‌های مشترکی با سایر معاونت‌ها از جمله معاونان آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی و تربیت‌بدنی انجام شده و توافقاتی با آنها داشتیم که در قالب برش استانی به استان‌ها ابلاغ شده است؛ طبق شبکه‌سازی که در سطح مدارس غیردولتی صورت گرفته است با تشکیل دبیرخانه‌های علمی، فرهنگی، پرورشی و تربیت‌بدنی تلاش داریم بتوانیم سهم خوبی در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در سطح مدارس کشور داشته باشیم. 

وی با اشاره به آموزش دانش‌آموزان در مناطق آزاد نیز گفت: مسائل آموزشی و پرورش دانش‌آموزان مناطق آزاد نیز تحت پوشش سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی است که 230 هزار دانش‌‌آموز در مناطق آزاد تجاری مشغول به تحصیل هستند. 

* عدم فعالیت 873 مدرسه به دلیل نداشتن استاندارد فضا

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران در خصوص فضاهای آموزشی، گفت: یکی از عناصر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی در کنار محتوا، فضا و تجهیزات است که تأثیر بسیار زیادی در سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان دارد؛ در قانون مدارس غیردولتی هم اشاره شده است که مدارس باید دارای استاندارد خاص به جهت فضا باشند و همچنین در سند تحول بنیادین هم به این موضوع اشاره شده است که دانش‌آموز باید چند ساحتی تربیت شود. 

وی با بیان اینکه 18 هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در سال گذشته هم ورود خوبی به این موضوع داشتیم به‌گونه‌ای 873 مدرسه به لحاظ اینکه فضای مطلوب و استاندارد را نداشتند، اجازه فعالیت نیافتند؛ این روند بازدید و نظارت ما ادامه دارد و در کنار حمایت از مدارس غیردولتی، با مدارسی که فضای مناسبی ندارند، برخورد می‌شود.

* آخرین پیگیری‌ها از بیمه سنواتی و تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی

محمودزاده با بیان اینکه 3400 مدرسه هیأت امنایی داریم که یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش موضوعی است که در دست اقدام داریم که در حال تدوین قوانین و ظرفیت‌سازی در این خصوص هستیم.

وی در مورد بیمه معلمان مدارس غیردولتی گفت: برای بحث نیروی انسانی در حوزه مدارس غیردولتی باید بسته‌ای فراهم شود که در حال حاضر در این زمینه در بحث اجرای قانون کار مشکلاتی است چرا که معلم در دوره ابتدایی باید هفته‌ای 25 ساعت و در دوره متوسطه هفته‌ای 30 ساعت فعالیت کند و این در حالیست که در قانون کار هفته‌ای 44 ساعت مطرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در حال ترمیم این موضوعیم که با کمیسیون مجلس در حال بررسی و بازنگری هستیم. همچنین تلاش داریم در مناطق محروم، از صندوق حمایت از مدارس غیردولتی هم بهره‌مند شویم که خیلی فشار کار روی مؤسسین و شهریه آورده نشود وان‌شاءالله با همکاری مؤسسین این کار را اجرا کنیم تا معلمان با خیالت راحت در کلاس درس حضور داشته باشند. 

وی درباره بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی نیز اضافه کرد: در خصوص بیمه تکمیلی پیگیری‌هایی انجام شده است و به عدد 50 هزار تا رسیدیم؛ با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌هایی اتفاق افتاده است که برای سال تحصیلی آینده باید از این پشتیبانی استفاده کنیم تا بیمه تکمیلی معلمان مدارس غیردولتی محقق شود. 

* درآمد 1300 میلیارد تومانی آموزش و پرورش از قانون شوراها

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی درباره شاخص‌های ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش نیز گفت: سیاست‌گذاری و اهتمام در ارتقای کیفی مصوبات بالأخص فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و نظارت بر حسن اجرای آنها، تخصیص اولویت به مصوبات آموزشی و پرورشی، میزان صرفه‌جویی در منابع و امکانات، ایجاد تعامل و همکاری بین ارگان‌ها و نهادها، توجه به مناطق محروم استان‌ها، جنبه نظارتی مصوبات، انطباق حداکثری با قوانین ساری و جاری در کشور و میزان درآمدها از مواد مالی مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش از جمله شاخص‌های ارزیابی شوراهای آموزش  و پرورش است. 

وی با بیان اینکه شوراهای برتر آموزش و پرورش کشور را در هفته شوراهای آموزش و پرورش و در همایش این شوراها معرفی و تجلیل می‌کنیم، افزود: 5018 جلسه شوراهای آموزش و پرورش در سال 1400 برگزار شده است که 89 درصد جلسات با حضور استانداران انجام شده است و 25 هزار و 26 مصوبه داشته است که 87 درصد مصوبات اجرا شده است همچنین درآمد شوراهای آموزش و پرورش از اجرای مفاد قانون در سال 1400، رقم 1300 میلیارد تومان بوده است. 

محمودزاده تصریح کرد: از شوراهای آموزش و پرورش به دنبال درآمدزایی نیستیم بلکه معتقدیم در این شوراها برجسته‌ترین و بهترین نیروها برای آموزش و پرورش فکر و برنامه‌ریزی کنند؛ باید از بستر قانون شوراها، زمینه‌ساز اجرای سند تحول بنیادین فراهم شود.  

* ماجرای فعالیت مدارس غیردولتی بدون شهریه

محمودزاده در باره فعالیت مدارس غیردولتی بدون شهریه، گفت: برخی مخالفان مدارس غیردولتی معتقدند که این مدارس، آموزش و پرورش را طبقاتی می‌کند و گروه دیگری نظرشان بر این است که مدارس غیردولتی کمک به عدالت آموزشی است؛ برای اینکه این فضا تلطیف شود، به دنبال این بودیم که از طریق ایجاد تعاونی‌ها و مدارس غیردولتی دستگاهی یا با کمک افراد خیّر، واقف و گروه‌های جهادی به سمتی برویم که این تعاریف از مدارس غیردولتی منقضی شود. 

وی ادامه داد: سال گذشته ورود خوبی داشتیم؛ به نوعی که در قالب آن تقسیم‌بندی که انجام پذیرفته است، 70 درصد مدارس، به صورت حقیقی غیردولتی اداره می‌شود و 30 درصد مدارس به سمت عام‌المنفعه است البته بخشی مثل راهیان کوثر از گذشته بودند؛ در حال حاضر 350 هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیلی می‌کنند اما هزینه پرداخت نمی‌کنند که این عدد از بین 2 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز مدارس غیردولتی است.

پایان پیام/

نظر شما