شناسهٔ خبر: 58128703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدارس غیردولتی:

امسال به ۸۷۳ مدرسه غیردولتی اجازه فعالیت ندادیم

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در این سال تحصیلی به ۸۷۳ مدرسه غیردولتی که دارای استاندارد کافی و مورد نظر ما نبودند اجازه فعالیت ندادیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با محوریت شوراهای آموزش و پرورش صبح امروز ۲۰ دی ماه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ابتدای این جلسه گفت: خوشبختانه با تعیین شاخص های کمی و کیفی زمینه اجرای سند تحول در کشور فراهم می‌شود تا بتوانیم نکات تازه و قابل توجهی را در آموزش و پرورش داشته باشیم.

او افزود: در مجموعه سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی دو حوزه مدنظر است؛ اول حوزه مدارس غیردولتی است و وجه دیگر توسعه مشارکت‌هاست که برنامه خوبی هم در این بستر تدارک دیده ایم. در مدارس هیأت امنایی هم برنامه هایی وجود دارد و قرارگاه استانی و مجموعه مناطق آزاد تجاری مورد نظر ماست.

محمودزاده تاکید کرد: سه نوع برنامه برای تحول بنیادین تدارک دیده ایم که بازنگری در قوانین و آیین نامه ها را در نظر دارد. همچنین در قانون شوراها که به سال ۷۲ برمی گردد قرار است بازنگری کلی صورت بگیرد و مشارکت همگانی بیشتر شود.طراحی سند جامع نظام مشارکت هم در دست تدوین است و اینکه دستگاه های دولتی و غیردولتی چه نقشی در تعلیم و تربیت دارند باید روشن شود.

او ادامه داد: مشارکت به شیوه هیأت امنایی بخشی از سند تحول است که امیدواریم عملیاتی شود. سیاست گذاری و برنامه مدیریتی از طریق واگذاری مدارس به گروه های جهادی و مردمی و خیرین و واقفین است که از راهبردهای ماست و چند نمونه در سطح کشور در حال انجام است تا بخشی از آموزش و پرورش را با مشارکت آنها داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش غیردولتی با اشاره به بحث مدیریت محلی که تلاش می شود اجرای آن به سال تحصیلی ۱۴۰۲ برسد، عنوان کرد: طراحی نظام آموزش معلم برای مدارس غیردولتی هم در دست کار است که سالهای قبل خیلی در این زمینه کار جدی نکردیم و به جهت رشد صلاحیت عمومی و حرفه ای لازم است جدی گرفته شود و برایش طراحی انجام شده و به تدریج تقویت می شود.

محمودزاده بیان کرد: توسعه الگوهای بنیادین براساس سند تحول مهم است. به ویژه در کتاب های آموزشگاه های زبان و محتوای آن این امر باید رخ دهد و با فراخوان از صاحبان امر به شکل چند تالیفی کمک می خواهیم تا متناسب با فرهنگ و آدام و رسوم و بوم ما باشد.

او افزود: موضوعات سلامت روان و جسم دانش آموزان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بیشتر برنامه‌های ما مشارکتی و اشتراکی با سایر معاونت هاست که با معاونت های پرورشی و تربیتی همکاری هایی داشته ایم و با شبکه سازی در سطح مدارس غیردولتی دبیرخانه هایی راه اندازی کنیم.استاندارد فضاهای آموزشی بسیار مهم و تاثیرگذار است. ما در این سال تحصیلی به ۸۷۳ مدرسه غیردولتی که دارای استاندارد کافی و مورد نظر ما نبودند اجازه فعالیت ندادیم. فضا در روح و روان دانش آموزان تاثیر دارد و در قانون مدارس غیردولتی به استانداردهای فضا توجه شده است. ما ۲۳۰ هزار دانش آموز در مناطق آزاد و تجاری داریم که تحلیل محتوا برای آنها نیز انجام می شود.

او در ادامه گفت: ما ۳۳۸۳ مدرسه هیأت امنایی در کشور داریم که یک میلیون و ۲۰۰ دانش آموز نیز در این مدارس درس می خوانند.

او با بیان اینکه ۳۲ شورا در کل کشور وجود دارد، بیشتر استان دارای شورا را استان فارس و کمترین شورا را در شهر تهران اعلام کرد.

محمودزاده اضافه کرد: ما از شوراها دنبال درآمد نیستیم. ما هم در ارکان شورا تغییراتی ایجاد کردیم هم پیشنهاد دادیم که شوراها در وزارتخانه هم باشند تا زمینه تحقق اهداف آموزش و پرورش فراهم شود.

او در خصوص تصویب مدارس مجازی تصریح کرد: تعدادی از دانش آموزان که بازمانده از تحصیل هستند را در این مدارس به کار می‌گیریم که آموزش از راه دور و مدرسه مجازی درصد این دانش آموزان را کم کند.

نظر شما