شناسهٔ خبر: 67340727 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایران در هفته گذشته ۱۴۹ بار لرزید / رخداد زلزله ۵ ریشتری در خراسان رضوی

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از بیست‌وششم خرداد تا یکم تیر، ۱۴۹ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زمین‌لرزه پنج ریشتری در استان خراسان رضوی بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی بیست‌وششم خرداد تا یکم تیر، ۱۴۹ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۳۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۷ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر، یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی پنج تا شش ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه کاشمر در استان خراسان رضوی با رخداد ۱۰ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، سه زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، دو زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، ۱۵ زمین‌لرزه در اصفهان، پنج زمین‌لرزه در ایلام، دو زمین‌لرزه در بوشهر، دو زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال‌وبختیاری، ۲۱ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، پنج زمین‌لرزه در خراسان شمالی و دو زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه زمین‌لرزه در خوزستان، ۱۰ زمین‌لرزه در سمنان، سه زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، ۱۳ زمین‌لرزه در فارس، یک زمین لرزه در قم، ۱۴ زمین‌لرزه در کرمان، سه زمین‌لرزه در کرمانشاه، شش زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، سه زمین لرزه در لرستان، پنج زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، سه زمین‌لرزه در هرمزگان، سه زمین لرزه در همدان و ۱۷ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های اردبیل، البرز، زنجان، قزوین، کردستان و گیلان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۲۱ زمین‌لرزه و یزد با ۱۷ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز سه‌شنبه، بیست‌ونهم خرداد ساعت ۱۳:۲۴:۴۷ با بزرگی ۵ ریشتر در کاشمر استان خراسان رضوی بود.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۲۶ خرداد

در بهاباد استان یزد زلزله‌های ۲.۶ و ۲.۷ ریشتری رخ داد.

در رفسنجان استان کرمان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق هشت کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۱ کیلومتری رفسنجان، ۴۴ کیلومتری یزدانشهر و ۴۵ کیلومتری زرند این استان بوده است.

یکشنبه ۲۷ خرداد

در اشترینان استان لرستان زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

در بلوک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به ثبت رسید و مرکز آن در ۳۱ کیلومتری بلوک، ۴۱ کیلومتری فاریاب و ۴۷ کیلومتری جیرفت این استان گزارش شد.

عنبرآباد استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۸ کیلومتری عنبرآباد، ۲۸ کیلومتری رودبار و ۳۰ کیلومتری بلوک این استان بوده است.

دوشنبه ۲۸ خرداد

در دهرم استان فارس دو زلزله ۲.۶ و ۲.۸ ریشتری، فریدون شهر استان اصفهان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

سراب باغ استان ایلام با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۹ کیلومتری سراب باغ، ۱۷ کیلومتری مورموری و ۲۲ کیلومتری آبدانان این استان به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۲۹ خرداد

در فریدون شهر استان اصفهان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۵ کیلومتری فریدون شهر و ۳۴ کیلومتری افوس استان اصفهان و ۲۹ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال‌وبختیاری بوده است و زلزله سه ریشتری در عمق ۱۴ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

جزیره خارک استان بوشهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۲ کیلومتری جزیره خارک، ۴۰ کیلومتری بندر گناوه و ۴۳ کیلومتری امام حسن این استان گزارش شد.

در پهله استان ایلام زلزله ۲.۸ ریشتری، در اردکان استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتری، در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۶ ریشتری و در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در کاشمر استان خراسان رضوی زمین‌لرزه با بزرگی ۵ ریشتر در عمق شش کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در شش کیلومتری کاشمر، ۱۱ کیلومتری خلیل‌آباد و ۲۳ کیلومتری ریوش این استان بوده است. زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۵ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

سراب باغ استان ایلام با زلزله‌ای به بزرگی سه ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید.

چهارشنبه ۳۰ خرداد

نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۴ کیلومتری نصرت‌آباد، ۱۰۸ کیلومتری زاهدان و ۱۱۶ کیلومتری سرجنگل این استان بوده است، زلزله‌های ۲.۶ و ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

میرآباد استان آذربایجان غربی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق شش کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۰ کیلومتری میرآباد ،۳۳ کیلومتری پیرانشهر و ۳۵ کیلومتری خلیفان این استان بوده است.

امیریه استان سمنان نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۳ کیلومتری امیریه استان سمنان و ۲۳ کیلومتری علی آباد و ۲۵ کیلومتری فاضل آباد استان گلستان گزارش شد.

سمنان استان سمنان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

پنجشنبه ۳۱ خرداد

رباط‌کریم استان تهران با زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۱۸ کیلومتری رباط‌کریم، ۲۳ کیلومتری حسن‌آباد و ۲۵ کیلومتری گلستان این استان گزارش شد.

کاشمر استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری، مورموری استان ایلام زلزله ۲.۸ ریشتری، فاضل‌آباد استان گلستان زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

رفسنجان استان کرمان با زمینلره‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۵ کیلومتری رفسنجان، ۵۵ کیلومتری یزدانشهر و ۵۷ کیلومتری زرند این استان گزارش شد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زمینلره‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری قصر شیرین و ۴۰ کیلومتری سرپل‌ذهاب این استان به ثبت رسید.

جمعه یکم تیر

در سامن استان همدان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و مرکز آن در ۱۰ کیلومتری سامن و ۱۸ کیلومتری ملایر استان همدان همدان و ۱۹ کیلومتری اشترینان استان لرستان گزارش شد.

در آلاشت استان مازندران زلزله ۲.۷ ریشتری، بندرعباس استان هرمزگان زلزله ۲.۷ ریشتری، در فین هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری، در دولت‌آباد خراسان رضوی زلزله ۲.۸ ریشتری، در دو گنبدان کهگیلویه و بویراحمد زلزله‌های ۲.۵، ۲.۷ و ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

در رامهرمز استان خوزستان زلزله ۳.۵ ریشتری در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد و مرکز آن در ۱۲ کیلومتری رامهرمز، ۱۳ کیلومتری میداود و ۱۷ کیلومتری هفتگل این استان بوده است.

در کاشمر استان خراسان رضوی زلزله ۳.۸ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و مرکز آن در ۱۰ کیلومتری کاشمر، ۱۱ کیلومتری خلیل‌آباد و ۲۰ کیلومتری ریوش این استان بوده است.

نظر شما