شناسهٔ خبر: 58152772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

تقويت نقش معلمان، اولياء و نهاد‌هاي انقلابي در اداره مدارس هيئت امنايي

صاحب‌خبر -
تقويت نقش معلمان، اولياء و نهاد‌هاي انقلابي در اداره مدارس هيئت امنايي
خبرگزاری آریا-رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: در راستای مردمی سازی و به منظور افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیاء، نمایندگان نهاد‌های انقلابی در اداره مدرسه، توسعه مدارس هیئت امنایی تقویت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، احمد محمودزاده در نشست خبری هفته بزرگداشت شورا‌های آموزش و پرورش گفت: 24 تا 30 دی  هر سال مقارن با هفته شورا‌های آموزش و پرورش است که فرصتی برای همه ذی‌نفعان و شرکاست تا ارزیابی شوند که چقدر در مسیر مشارکت عمومی تعلیم و تربیت حرکت انجام شده است چرا که اعتقاد بر این است که تحقق اهداف آموزش و پرورش و تعالی فرهنگ و تعلیم و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای تداوم انقلاب و حفظ و گسترش دستاورد‌های انقلاب از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای مؤثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدن آموزش و پرورش به اولویت در گفتمان‌های رسمی و غیررسمی است، افزود: باید پیوستگی عمیق بین شرکا و ذی نفعان آموزش و پرورش انجام پذیرد و به صورت نظام‌مند و قانونی از ظرفیت بخش‌های مختلف جامعه بهره‌مند شد.
محمودزاده گفت: باید آموزش و پرورش از مشارکت صرفا مالی خانواده‌ها به مشارکت چند وجهی اجتماعی و تربیتی خانواده‌ها، مردم و نهاد‌های عمومی دولتی و غیردولتی چرخش پیدا کرد و از تصمیم‌گیری های متمرکز دولتی به افزایش تصمیم سازی و تصمیم‌گیری اجتماعی و مردمی حرکت کند.
وی با بیان اینکه امروزه شاهدیم در ادبیات، سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش کشور رقم می‌خورد، گفت: رویکرد مردمی بودن و نگاه فرا بخشی به آموزش و پرورش در تمام اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و سند تحول دولت نشان از توجه عمیق دولت به مؤلفه‌های تأثیرگذار همه عناصر درسی و آموزشی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی افزود: شورا‌های آموزش و پرورش نیز باید این بستر را در سراسر کشور برقرار کنند و با عمومی سازی مفاهیم سند تحول بنیادین، ظرفیت سازی برای مشارکت همه ارکان تربیت و تولید الگو‌های کاربردی بر اساس مفاد سند تحول، نقشه راه عملیاتی را ترسیم کنند تا شاهد رشد و بالندگی برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب باشیم.
محمودزاده با بیان اینکه در حوزه سازمان سه نوع برنامه شامل تقنینی، مدیریتی، برنامه‌های مشترک با سایر معاونت‌ها داریم که در سند راهبردی سازمان دیده شده است، گفت: در حوزه برنامه‌های تقنینی، قانون شورا‌های آموزش و پرورش به سال 1372 بر می‌گردد، قرار است که یک بازنگری جدی در اهداف و برنامه‌ها و اعضا صورت گیرد و مشارکت همگانی دیده شود.
وی ادامه داد: طراحی نظام جامع مشارکت از دیگر برنامه‌هاست که در حال تدوین این سند هستیم و نقش مردم، متعمدین، سایر ارکان تربیت، دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های مذهبی و انقلابی، خیرین و واقفین و گروه‌های جهادی در نظام تعلیم و تربیت مشخص می‌شود. همچنین تنظیم آیین‌نامه توسعه مشارکت‌ها به شیوه هیأت امنایی در مدارس نیز از دیگر اقدامات است که یک بخش از سند انتظار به این موضوع بر می‌گردد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌های مدیریتی نیز طراحی و الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی، جهادی، خیرین و واقفین مد نظر است که جزو سیاست‌ها و راهبرد‌های جدی ما محسوب می‌شود و در این راستا یکی، دو نمونه در سطح کشور در حال انجام است.
وی به طراحی مدل جدید از مدارس هیأت امنایی با نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، نهاد‌های انقلابی و مذهبی و مدیریت محلی اشاره کرد و گفت: در حال تدوین این مدل هستیم که ان‌شاءالله به سال تحصیلی 1402 برسد و بخشی از مدارس به این شیوه مدیریت شود.
وی از تولید الگو‌های کاربردی بر اساس مفاد سند تحول بنیادین در حوزه محتوا خبر داد و گفت: با همکاری آموزشگاه‌های آزاد و مؤسسات، فراخوان محتوای تولید شده ارائه می‌شود تا یک مدل طراحی و تولید محتوای تولید کتاب‌های درسی به صورت چند تألیفی شکل گیرد و متناسب با زیست بوم و فرهنگ، محتوا را داشته باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در خصوص مدارس غیردولتی، نظارت کامل بر محتوا‌های ارائه شده مکمل در داخل مدارس جزو سیاست‌های جدی در ادامه مسیر است که متناسب با کار‌هایی که از قبل در حوزه مسائل شهریه‌ای، شاخص‌ها و رویکرد‌های فرهنگی و تربیتی مدنظر است، اتفاق بیفتد.
وی به فضا‌های آموزشی و تربیتی مدارس غیردولتی اشاره کرد و ادامه داد: فضا‌های تأثیرگذاری فضای آموزشی و تربیتی بر سلامت روان و جسمی دانش‌آموزان موضوع بسیار مهمی است که نبود فضای مناسب، نقطه ضعف در برخی مدارس است و نباید اجازه فعالیت به این مدارس داده شود.
محمودزاده افزود: در حوزه برنامه‌های مشارکتی، فعالیت‌های مشترکی با سایر معاونت‌ها از جمله معاونان آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی و تربیت‌بدنی انجام شده و توافقاتی با آن‌ها داشتیم که در قالب برش استانی به استان‌ها ابلاغ شده است، طبق شبکه‌سازی که در سطح مدارس غیردولتی صورت گرفته است با تشکیل دبیرخانه‌های علمی، فرهنگی، پرورشی و تربیت‌بدنی تلاش داریم بتوانیم سهم خوبی در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در سطح مدارس کشور داشته باشیم.

نظر شما