شناسهٔ خبر: 54220034 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

به جای مصرف محصولات سم زدا، خون خود را اهدا کنید

پژوهشی که به تازگی به انجام رسیده، از مزیت اهدای خون به جای مصرف محصولات سم زدا سخن می‌گوید.

صاحب‌خبر -

در میان تمامی مواد سمی شیمیایی که به دست بشر در جهان منتشر شده است، «PFAS» از موادی است که نگرانی فراوانی را بر می‌انگیزد.

پی‌اف‌ای‌اس (PFAS) مخفف مواد و مشتقاتی متشکل از «پلی و پرفلوئوروآلکیل» است که به طور مرتب و شاید چندین بار در روز یا با آن تماس داریم یا حتی ممکن است آن را مصرف کنیم.

عبارت پی‌اف‌ای‌اس دسته‌ای از مواد شیمیایی را شامل می‌شود که توسط بشر تولید شده‌اند و تک ماده نیست. به دلیل ماندگاری، سمیت و وجود این مواد در همه جا، از آن به عنوان «مواد شیمیایی برای همیشه» یاد می‌شود. از این مواد در وسایل خانگی از جمله تابه‌های نچسب، پاکت‌های پاپ کورن قابل استفاده در مایکروویو و پارچه‌های ضد آب استفاده می‌شود که می‌توانند آب، هوا، خاک، غلات و محصولات دامی را آلوده سازند.

این مواد در خون، استخوان‌ها و بافت‌های موجودات زنده جمع می‌شوند و تجزیه نمی‌شوند. پی‌اف‌ای‌اس سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و ما را مستعد انواع مختلف بیماری ها، از جمله بیماری‌هایی که واکسن آن را تزریق کرده ایم، می‌کنند.

محققان این مواد شیمیایی را با بیماری‌های کبدی، چاقی، اختلال‌های تیروئیدی و شماری از سرطان‌ها مرتبط می‌دانند.

اکنون برای نخستین بار دانشمندان راهی را برای حذف PFAS از بدن انسان یافته اند؛ آن هم با اهدای خون.

بر اساس یک پژوهش جدید که در مجله علمی «JAMA Network Open» منتشر شده است، سطوح مواد «پی اف‌ای اس» در ۲۸۵ آتش نشانانی که در معرض این مواد قرار داشتند، ردیابی شد. در مدت یک سال، یک گروه از این آتش نشانان هر شش هفته یک بار، پلاسمای خون خود را اهدا می‌کردند. گروه دوم هر ۱۲ هفته یک بار خون خود را اهدا می‌کردند و گروه سوم نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. گروه کنترل در یک آزمایش و یا بررسی، شامل شرکت کنندگانی هستند که درمان را دریافت نمی‌کنند و در این مورد، شامل آتش نشانی بود که خون خود را اهدا نمی‌کردند.

محققان پس از انجام این پژوهش اعلام کردند این آزمایش بالینی نشان داد اهدای منظم خون و یا پلاسما، به کاهش قابل توجه سطح سرمی «PFAS» در شرکت کنندگان در این آزمایش شده است. آتش نشانانی که خون خود را اهدا کرده بودند تا ۱۰ درصد و آتش نشانانی که پلاسمای خود را اهدا کرده بودند تا ۳۰ درصد کاهش این مواد شیمیایی را نشان دادند.

این مسئله از این نظر مهم است که باید اشاره کرد در حالی که صنعت ۴ تریلیون دلاری سلامتی در جهان امروز تلاش دارد تا محصولات مشکوک سم زدایی را به افراد بفروشد، اما این تحقیقات نشان می‌دهند راهی آسان و قابل دسترس برای رهایی واقعی از مواد سمی در جریان خون وجود دارد.

منبع: گاردین

نظر شما