شناسهٔ خبر: 50547275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عبدالباری عطوان؛

ائتلاف سعودی در حال فروپاشی است

عطوان: عربستان امیدوار بود از طریق مذاکره با ایران از جنگ یمن رهایی یابد، اما چون با پاسخ مطلوبی از جانب ایران مواجه نشد، حزب الله لبنان را هدف حملات لفظی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با اشاره به اینکه ائتلاف متجاوز سعودی در حال فروپاشی قرار دارد، تأکید کرد عربستان امیدوار بود از طریق مذاکره با ایران در عراق از جنگ یمن رهایی یابد، اما چون با پاسخ مطلوبی از جانب ایران مواجه نشد، حزب الله لبنان را هدف حملات لفظی قرار داد.

<div id="video-display-embed-code_7195891"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3265788/7195891?width=350&height=250"></script></div>


عبدالباری عطوان در مصاحبه با این شبکه درباره مقاله اخیر خود با عنوان "چگونه عربستان از وزیر جرج قرداحی به عنوان قربانی و بمب دودزا برای پنهان کردن یک سناریوی خطرناک‌تر استفاده کرد،" گفت عربستان پرونده‌ها و ویدئو‌های وزیر جرج قرداحی را نه به خاطر حمله به شخص قرداحی بلکه حمله به لبنان نبش کرده است. مشکل اصلی عربستان با قرداحی یا حتی لبنان نیست. مشکل اصلی عربستان با جنبش انصارالله در یمن است. مشکل اصلی عربستان در شهر مأرب است و این شهر در آستانه تصرف به دست ارتش و نیرو‌های انصار الله یمن قرار گرفته است. مأرب از سه محور محاصره شده است و آخرین ناحیه آن یعنی ناحیه العبدیه به دست نیرو‌های یمنی افتاده است و من معتقدم این، مسئله دردناکی برای سعودی‌ها است.

وی افزود من برای نخستین بار فاش و اعلام می‌کنم از منابع مستند یمنی شنیدم که عربستان به یک علت ساده، بسیار خشمگین است. عربستان در آخرین دور مذاکرات با ایران در بغداد، امیدوار بود که توسط ایران از جنگ یمن خارج شود. اما ایرانی‌ها در پاسخ چه گفتند؟ ایرانی‌ها به سعودی‌ها گفتند به ضاحیه جنوبی بیروت بروید؛ نزد سید حسن نصرالله بروید؛ نزد حزب الله بروید، زیرا این حزب الله لبنان است که پرونده یمن را با انصارالله یمن مدیریت می‌کند و ما هیچ رابطه‌ای با این موضوع نداریم. این پاسخ ایران باعث خشم شدید عربستان علیه حزب الله شد و ما از فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی شنیدیم که حزب الله را مورد حمله شدید قرار داد و به صراحت گفت دولت و مقامات لبنان باید سیطره حزب الله بر لبنان را پایان دهند. اما دولت لبنان چگونه می‌تواند تسلط حزب الله را بر لبنان پایان دهد در حالی که آمریکا و اسرائیل موفق به چنین کاری نشده اند؟
عطوان در ادامه گفت روابط بسیار مستحکمی بین بازو‌های مقاومت هم پیمان با ایران وجود دارد. هماهنگی غیر معمولی و فوق العاده‌ای میان انصارالله یمن و حزب الله لبنان برقرار است. روابط مشابهی نیز بین حزب الله لبنان با الحشد العشبی عراق و همچنین گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه وجود دارد. هماهنگی بین بازو‌های نظامی ایران بسیار بالا است. ایران به سعودی هاگفته است ما هیچ ربطی به جنگ یمن نداریم و شما نزد کسانی بروید که از انصار الله حمایت می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که حزب الله لبنان در حمایت از متحدان خود در یمن، نقش بزرگی ایفا می‌کند. من این خبر را از طریق یک منبع مورد اعتماد یمنی دریافت کردم و خواستم آن را اعلام کنم. سعودی‌ها در ابتدا گفتند مشکل اصلی، وزیر قرداحی است و او باید عذرخواهی کند و از دولت لبنان کناره گیری کند. سپس یکباره موضع خود را تغییر دادند و گفتند مشکل ما با لبنان، وزیر قرداحی نیست و مشکل ما با لبنان، سیطره حزب الله بر لبنان است. اما واقعیت این است که سعودی‌ها در حالت سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارند.

عطوان تاکید کرد شش حزب اصلی یمن متحد عربستان از جمله حزب الاصلاح، کنگره عمومی، حزب بعث، حزب ناصری و حزب سوسیالیست اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند ائتلاف سعودی در مدیریت جنگ در یمن شکست آشکار و سنگینی خورد. همچنین شنیدیم که چگونه دولت مستعفی یمن در محافظت و دفاع از مأرب و جلوگیری از سقوط آن به دست انصار الله شکست خورد. این همان علت اصلی خشم سعودی‌ها است و نه اظهارات قرداحی.
سردبیر روزنامه رأی الیوم تصریح کرد عربستان برای جنگ علیه یمن شبه نظامیان موسوم به "جنجاوید" سودان، شرکت انگلیسی بلاک واتر و جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ را به خدمت گرفت و ۷ سال یمن را بمباران کرد و نتوانست چیزی را تغییر دهد. اکنون نیز شهر مأرب در آستانه سقوط به دست نیرو‌های یمنی قرار گرفته است؛ شهری راهبردی که در آن منابع گازی و یک نیروگاه برق وجود دارد که همه یمن را تغذیه می‌کند و همچنین در این استان روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود. آمریکا نیز با حالتی از سردرگمی و بلاتکلیفی درباره جنگ یمن مواجه است. اخیرا از مقامات آمریکایی از جمله "دنیس راس" فرستاده سابق آمریکا به خاورمیانه در این باره اطلاعاتی درز کرده است مبنی بر اینکه آمریکا باید از شدت بیشتری علیه ایران استفاده کند و سیاست کنونی علیه ایران کافی نیست 
عبدالباری عطوان در ادامه تصریح کرد آمریکا از جنگ یمن دست شسته است. آمریکا باطری‌های سامانه "پاتریوت" و سامانه موشکی بسیار پیشرفته "تاد" را که ترامپ برای اطمینان بخشی سعودی‌ها مستقر کرده بود، از این کشور خارج کرد. و روابط بین جو بایدن و پادشاه سعودی نیز بسیار سرد است و همه این‌ها یعنی اینکه آمریکا طرف قراردادی نخواهد بود که عربستان را محافظت کند. اما اینکه چرا عربستان به این جنگ پایان نمی‌دهد؟ زیرا بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این جنگ به شهادت رسیده اند که باید غرامت آن پرداخت شود و یمن تبدیل به خرابه‌ای شده است که باید خسارت آن پرداخت شود. از این رو خروج از این جنگ به این سادگی نیست و پیامد‌های بسیاری دارد. از سوی دیگر یمنی‌ها نیز می‌خواهند به خواسته‌های چند ساله خود از طریق این جنگ دست یابند و ما از مقامات یمنی شنیدیم که گفتند خواهان بازپس گیری جیزان، نجران و عسیر هستند که عربستان آن‌ها را غصب کرده است. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا یمنی‌ها تا اصلاح مرز‌های جنوبی به این جنگ ادامه خواهند داد؟ ما اخیرا شاهد بودیم که نیرو‌های یمنی فرودگاه ابها، جیزان، نجران، ریاض، جده و مهمترین مراکز نفتی سعودی را در بقیق هدف قرار دادند. از این رو پایان جنگ باید در چارچوب رایزنی درباره دریافت غرامت و خسارت صورت گیرد. چه کسی این جنگ را آغاز کرده است؟

وی گفت طرفی که این جنگ را آغاز کرده است، باید این غرامت و خسات را پرداخت کند. من بار دیگر تأکید می‌کنم بیانیه اخیر شش حزب اصلی یمنی متحد عربستان، از اظهارات وزیر قرداحی خطرناک‌تر است. واقعیت این است که سعودی‌ها و متحدان آن‌ها در حالت فروپاشی در یمن قرار دارند.
عطوان درباره احتمال میانجیگری قطر برای پایان بحران بین لبنان و کشور‌های عربی خاطرنشان کرد من تردید دارم در لبنان انتخابات برگزار شود و سلسله بحران‌های اخیر نشان می‌دهد طرف‌هایی در پی ایجاد مانع در مسیر برگزاری انتخابات یا تعویق آن هستند. عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان اوج حکمت و عقلانیت خود را نشان داد هنگامی که گفت عربستان از ما چیز‌های را درخواست می‌کند که محال است اجرا شود، از جمله متوقف و محدود کردن حزب الله.

بوحبیب همچنین گفت حزب الله یک مؤلفه و بخش اصلی در لبنان است. این سخن، پایان کار است. حزب الله عملا یک مؤلفه اصلی در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. این یک واقعیت است. ننگ و عار است که از لبنان خواسته شود حزب الله را مهار کند. این حزب در واقعیت‌های میدانی حضور دارد و دو بار بر اسرائیل پیروز شده و کل خاک لبنان را آزاد کرده است. ننگ و عار است که از ۲۰۰ هزار لبنانی مقیم عربستان به عنوان گروگان استفاده شود. با کدامین منطق و قانون بین المللی از این لبنانی‌ها به عنوان اهرم فشار بر کشورشان استفاده می‌شود و به وضع محدودیت برای ارسال اموال و دارایی برای خانواده‌های خود تهدید می‌شوند؟ 

نظر شما