شناسهٔ خبر: 50573280 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای اعمال فشار بر نظامیان؛

همراهي عربستان و امارات با آمریکایی‌ها در سودان

آمریکا روز چهارشنبه در یک فراخوان مشترک برای «بازگرداندن فوری» دولت غیرنظامی سرنگون شده توسط ارتش در خارطوم، حمایت صریح عربستان سعودی و امارات عربی متحده، دو کشوری که احتمالاً بر ارتش سودان تأثیر دارند، را به دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این سه کشور و همچنین انگلیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما خواهان احیای فوری و کامل دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان هستیم». این کشور‌ها در این بیانیه تصریح کردند نگرانی که آن‌ها درباره اوضاع و شرایط سودان دارند نگرانی کل جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد هم است. آن‌ها افزودند: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که برای دستیابی به این هدف حساس همکاری و اتحاد نشان دهند.
این کشور‌ها در بخش دیگر از گزارش خود با تاکید بر اینکه در سودان جدید جایی برای خشونت وجود ندارد خاطر نشان کردند که به این منظور، ما آزادی همه کسانی را که در ارتباط با رویداد‌های اخیر بازداشت شده اند و همچنین لغو وضعیت فوق‌العاده را خواستار هستیم.
در ۲۵ اکتبر، ژنرال عبدالفتاح البرهان پس از کودتا در سودان عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور -تکنوکراتی که پس از انقلاب منجر به سرنگونی رژیم دیکتاتوری عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسیده بود و قرار بود دوره گذار سیاسی در سودان را انجام دهد بازداشت کرد. ژنرال عبدالفتاح البرهان با این کودتا نهاد‌های انتقالی را که در آن نظامیان و غیرنظامیان اختیارات مشترک داشتند منحل کرد.
هفته گذشته، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن با امارات عربی متحده، عربستان سعودی و همچنین مصر برای اعمال فشار بیشتر بر ژنرال‌های سودانی در تماس است. این مقام ارشد آمریکایی خاطر نشان کرد که اماراتی‌ها در بازگشت نخست وزیر به خانه اش نقش داشته اند، ولی در عین حال تاکید کرد که این بازگشت کافی نیست، زیرا او هنوز در حبس خانگی است.
ند پرایس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا نیز روز چهارشنبه برای اولین بار پس از کودتای نظامی فاش کرد که واشنگتن در تماس مستقیم با کودتاچیان نظامی بوده تا از آن‌ها بخواهد به عقب برگردند.
وی گفت که دیپلمات‌های آمریکایی بدون هیچ گونه ابهامی به ارتش سودان گفته اند آنچه جامعه بین المللی می‌خواهد، بازگرداندن سریع دولت به غیرنظامیان است.
به گفته وی، با این بیانیه چهار کشوری، آمریکا نشان می‌دهد که تنها نیست بلکه برعکس با متحدان خود از جمله در منطقه همگام و هم مسیر است.
آنتونی بلینکن رئیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا نیز در روز‌های اخیر در اروپا با همتایان سعودی و اماراتی خود به ویژه برای کار روی این متن صحبت کرده بود. مصر که توسط برخی ناظران به ایفای نقش در حمایت از ارتش کودتاچی متهم شده است این بیانیه مشترک روز چهارشنبه را امضا نکرد.
در پاسخ به سوالی درباره این غیبت، ند پرایس پاسخ داد که لازم است از مصری‌ها بپرسیم که موضع آن‌ها چیست و در عین حال اطمینان حاصل شود که تماس‌ها با قاهره نیز در مورد سودان ادامه دارد.
آمریکا بلافاصله پس از کودتای نظامی در سودان کمک ۷۰۰ میلیون دلاری به خارطوم را به حالت تعلیق درآورد. واشنگتن، در عین حال از ژنرال عبدالفتاح البرهان می‌خواهد تقسیم قدرت موقت با غیرنظامیان را از سر بگیرد.
روز شنبه، ده‌ها هزار نفر در پایتخت سودان به خیابان‌ها آمدند تا علیه کودتا در کشوری که همین حالا در رکود اقتصادی فرو رفته و ده‌ها سال درگیر جنگ داخلی بوده است، اعتراض کنند.
علیرغم درگیری‌های جدیدی که در آن سه کشته در میان تظاهرکنندگان برجای گذاشت، جفری فلتمن، فرستاده آمریکا در امور شاخ آفریقا، روز سه‌شنبه به خودداری خاصی از سوی حداقل برخی از نیرو‌های امنیتی در اعمال خشونت اذعان کرد.

نظر شما