شناسهٔ خبر: 50591310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بحران در سودان،

ادامه اعتراض‌ها به کودتای نظامی در سودان

خبرگزاری صداوسیما

فرمانده ارتش سودان دستور آزادی چهار وزیر بازداشت شده پس از کودتا علیه دولت عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور را صادر کرد.

صاحب‌خبر -

    به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از  شبکه تلویزیونی العالم، عبدالفتاح البرهان اعلام کرد به دنبال معرفی نخست وزیر برای تشکیل دولت مدنی و فن‌سالار است.

در همین حال شماری از اهالی خرطوم پایتخت سودان با تظاهرات در محله‌های مختلف این شهر خواستار تشکیل دولت مدنی شدند. این تظاهرات در واقع مقدمه تظاهرات میلیونی است که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

ناظران می‌گویند عبدالفتاح البرهان به دنبال از دست دادن حمایت و پشتوانه مردمی، به موضوع عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر تکیه می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_7206316"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3267893/7206316?width=350&height=250"></script></div>

طارق ابوشوره خبرنگار شبکه در سودان در گزارشی به تحولات این کشور پرداخت و افزود: فرماندهی نظامی سودان در پی کودتا در این کشور به موضوع عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل دل‌خوش کرده است که با این کار به رغم از دست دادن حمایت مردمی، رضایت آمریکا را به دست می‌آورد؛ اما حتی رژیم اشغالگر اسرائیل نیز به رغم حمایت از کودتای نظامی عبدالفتاح البرهان، اعتماد خود را به عادی سازی روابط با آن از دست داده است.

محمد خلیفه عضو مجمع فقه اسلامی گفت: ممکن است سلسله تظاهراتی علیه روابط ارتش سودان با رژیم صهیونیستی برگزار شود، زیرا افکار عمومی سودان عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کند و نمی‌خواهد دیگران چیزی به آن دیکته کنند.

در ادامه گزارش آمده است: همه این امور از اختلافات سیاسی گرفته تا پیش بینی‌ها درباره تشکیل قریب الوقوع دولت جدید و فشار بین المللی برای دستیابی به توافق، مردم سودان را از ادامه اعتراضات تا برگزاری تظاهرات میلیونی آینده، منصرف نکرده است.

یکی از تظاهرکنندگان سودانی که دختری جوان است می‌گوید: کودتا‌های نظامی را به کلی رد می‌کنیم. پس از انقلابی که کردیم به هیچ وجه حکومت نظامیان را نمی‌پذیریم.

در پایان گزارش آمده است: تظاهرکنندگان سودانی در پس کشته شدن شماری از تظاهرکنندگان به دست نیرو‌های ارتش بر فعالیت‌های مسالمت آمیز تاکید کردند و شعار‌هایی در حمایت از اقدامات مسالمت آمیز تا رسیدن به حکومت مدنی سردادند.

نظر شما