شناسهٔ خبر: 51968744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تأکید بر روش‌های غیرشیمیایی کنترل آفات در کردستان

در جلسه قرارگاه امنیت غذایی کردستان بر ضرورت استفاده از روش‌های غیرشیمیایی در کنترل آفات، ترویج روش‌های نوین استفاده از سموم و کشاورزی حفاظتی تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزکردستان، رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی کردستان در جلسه قرار گاه امنیت غذایی گفت: بکارگیری روش‌های تولید پایدار، مخاطرات زیست محیطی ناشی از پسماند‌های کشاورزی و دامی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و سلامت جامعه و حمایت از طبیعت را در پی خواهد داشت.

تأکید بر روش‌های غیرشیمیایی در کنترل آفات در کردستان

محمد غفوری با تاکید بر اهمیت بهره گیری از روش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در کنترل آفات و امراض گیاهی افزود: در چند سال اخیر با استفاده از دشمنان طبیعی و سموم گیاه پایه و غیر شیمیایی در کنترل بعضی از آفات و بیماری‌های گیاهان زراعی و باغی موفق بوده ایم و این امر منجر به کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات تولیدی استان شده است.

غفوری بر اهمیت آموزش و ترویج روش‌های نوین در زمینه تغذیه متعادل گیاهی، مصرف بهینه سموم، حذف شخم و جایگزینی کشاورزی حفاظتی، کاشت علوفه دیم در زمین‌های آیش، مدیریت زیست محیطی فضولات دامی، احداث جایگاه‌های بهداشتی نگهداری فضولات دام تأکید کرد.

وی گفت: برای کاهش مضرات نهاده‌های کشاورزی بر محصول نهایی، استفاده متعادل از کود‌های شیمیایی از طریق محلول پاشی در مزارع، و چال کود را برای تغذیه باغات توصیه می‌کنیم همچنین بکارگیری پهباد و توربولاینر برای محلولپاشی و سمپاشی، اثرات بسیار مطلوبی در مصرف بهینه کود و سم و کاهش پسماند‌های کشاورزی دارد.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی کردستان با تأکید بر اینکه زمان مناسب برای مبارزه با آفات گیاهی در کاهش مصرف سموم بسیار تاثیر گذار است اظهار کرد: تجهیزات ویژه‌ای برای تعیین زمان دقیق سمپاشی در استان مستقر کرده ایم و زمان مناسب برای مبارزه با آفات را به کشاورزان و کارشناسان کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم اطلاع رسانی می‌کنیم.


غفوری توسعه روش‌های نوین آبیاری در استان را یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در کاهش مصرف کود و سم در بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد: هدف ما پایداری تولید با حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم است. محمد غفوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، منابع آبی استان را دچار تنش‌های زیادی کرده است گفت: این امر توجه به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر حفظ سلامت عمومی جامعه را بیش از پیش نمایان ساخته است

غفوری با اشاره به کاهش کیفیت آب شرب در بعضی از سد‌های استان، افزود: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که اقدام به آلوده کردن آب‌های آشامیدنی نموده و مواد سمی را وارد رودخانه‌ها کند، به عنوان یک تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح شده و مشمول مجازات می‌شود.

نظر شما