شناسهٔ خبر: 51959990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان:

بکارگیری روش‌های تولید پایدار، مخاطرات زیست محیطی پسماندهای کشاورزی و دامی را کاهش داده است

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان گفت: بکارگیری روش‌های تولید پایدار، مخاطرات زیست محیطی ناشی از پسماندهای کشاورزی و دامی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و سلامت جامعه و پاکیزگی و حمایت از طبیعت را در پی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد غفوری  رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان در بیست و هفتمین جلسه قرار گاه امنیت غذایی با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از روش‌های بیولوژیک و غیرشیمیای در کنترل آفات و امراض گیاهی اظهار کرد: در چند سال اخیر با استفاده از دشمنان طبیعی و سموم گیاه پایه و غیر شیمیایی در کنترل بعضی از آفات و بیماری‌های گیاهان زراعی و باغی موفق بوده‌ایم و این امر منجر به کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات تولیدی استان شده است.

 

 

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و ترویج روش‌های نوین در زمینه تغذیه متعادل گیاهی، مصرف بهینه سموم، حذف شخم و جایگزینی کشاورزی حفاظتی، کاشت علوفه دیم در زمین‌های آیش، مدیریت زیست محیطی فضولات دامی، احداث جایگاه های بهداشتی نگهداری فضولات دام، تصریح کرد: سایت‌های تحقیقی- ترویجی امنیت غذایی در مزارع کشاورزان و با همکاری محققین داخلی و بین‌المللی برای آموزش الگوهای صحیح کشت و تولید محصولات سالم در استان ايجاد شده است.

 

 

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: با دعوت از کشاورزان جهت بازدیدهای میدانی و عملی از این سایت‌ها در صدد فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن تولید محصولات سالم و ارگانیک و همزمان افزایش میزان تولیدات و دستیابی به امنیت پایدار غذایی در استان هستیم.

 

 

غفوری اذعان کرد: به منظور کاهش مضرات نهاده‌های کشاورزی بر محصول نهایی، استفاده متعادل از کودهای شیمیایی از طریق محلول پاشی در مزارع و چال کود را برای تغذیه باغات توصیه می‌کنیم همچنین بکارگیری پهباد و توربولاینر برای محلولپاشی و سمپاشی، اثرات بسیار مطلوبی در مصرف بهینه کود و سم و کاهش پسماندهای کشاورزی دارد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه زمان مناسب برای مبارزه با آفات گیاهی در کاهش مصرف سموم بسیار تاثیر گذار است، اظهار کرد: تجهیزات ویژه‌ای برای تعیین زمان دقیق سمپاشی در استان مستقر کرده‌ایم و زمان مناسب برای مبارزه با آفات را به کشاورزان و کارشناسان کلینیک‌ها و فروشگاه‌های سموم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

 

 

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان توسعه روش‌های نوین آبیاری در استان را یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در کاهش مصرف کود و سم در بخش کشاورزی و جلوگیری از فرسایش و شستشوی خاک دانست و تاکید کرد: هدف ما پایداری تولید با حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم است.

 

 

غفوری با بیان اینکه در سال های اخیر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، منابع آبی استان را دچار تنش‌های زیادی کرده است،تصریح کرد: این امر توجه به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر حفظ سلامت عمومی جامعه را بیش از پیش نمایان ساخته است.

 

 

وی اضافه کرد: لذا می‌طلبد که در کنار روش‌های مختلف ترویجی، از ظرفیت‌های صدا و سیمای استان برای دستیابی به این اهداف بهره‌گیری شود.

 

 

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به کاهش کیفیت آب شرب در بعضی از سدهای استان تاکید کرد: بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، هر فردی که اقدام به آلوده کردن آب‌های آشامیدنی نموده و مواد سمی را وارد رودخانه ها کند به عنوان یک تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح شده و مشمول مجازات می شود.

 

 

همچنین بر مبنای ماده شش قانون مدیریت پسماند، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی موظف به همکاری با سازمان‌های جهاد کشاورزی برای امر آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مدیریت پسماندها شده‌اند و انتظار داریم مدیرکل صدا و سیمای استان، همانطور که تاکنون نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند در زمینه توسعه آموزش‌های کشاورزی، این سازمان را بیش از پیش حمایت فرمایند.

پایان پیام/713

نظر شما