شناسهٔ خبر: 51957073 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متقاضیان احداث باغ توت در کردستان زمین دریافت می کنند

سنندج- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: به متقاضیان احداث باغات توت به شرط وجود آب، زمین واگذار می شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز پنجشنبه در بیست و هفتمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که با دستورکارهای بررسی مجموعه قوانین مدیریت پسماند و اجرا و توسعه صنعت نوغانداران  تشکیل شد، اظهار داشت: امنیت غذایی، صادرات محصولات کشاورزی و حفظ آرامش جامعه در حوزه تامین محصولات کشاورزی  سه راس مهم مثلث قرارگاه امنیت غذایی است.  

 وی با اشاره به اینکه در گذشته نسبت به حفاظت از محیط زیست توجه جدی نمی شد، افزود: اما امروزه به لحاظ اهمیت و افزایش خطراتی  که محیط زیست را تهدید می کند هم دولت ها و هم سازمانهای بین المللی با برگزاری کنفرانس ها نسبت به حفاظت ازمحیط زیست توجه جدی می کنند.  

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان  به اهمیت سدها درحوزه تامین آب شرب و  کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت : سد های استان بتدریج به سمت تغذیه گرایی می روند و اگر به شیوه علمی به آن پرداخته نشود مشکلات اساسی در حوزه آب بوجود می آید.  

سپری با بیان اینکه ماهیانی مانند فیتوفاک به عنوان پالایشگر می توانند تاثیر بسزایی در پاکسازی و تغییر طعم و بوی آب داشته باشند، گفت: دستکاری چرخه اکوسیستم توسط عوامل انسانی  نظم آن را به هم می ریزد و بی شک این به نفع جهان نیست.

وی با اشاره به اینکه  کردستان یک استان کشاورزی  و مهم ترین بخش آن نیز زراعت است،  اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت گندم دیم در کشور مربوط به این استان است و در این زمینه هم توجه به محیط زیست را در دستور کار قرار داده ایم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه 
 دستیابی به کشاورزی پایدار در گرو انجام کشاورزی کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی و حذف شخم عادی است، اضافه کرد : شخم زمین به وسیله خیش برگردان دار باعث از دست رفتن رطوبت زمین خواهد شد و نتیجه آن هم ایجاد گازهای گلخانه ای و گرم شدن محیط خواهد بود.  
 
سپری افزود : نقش صدا و سیمای مرکز استان در فرهنگ سازی صحیح و اطلاع رسانی دقیق به ویژه در عرصه کشاورزی  بسیار ارزشمند بوده و ضرورت دارد که حمایت های لازم همچنان از طریق این  رسانه ملی که همراه همیشگی جهاد کشاورزی بوده است همچنان ادامه دار باشد.  

سپری در ادامه با توجه به دستور کار دوم جلسه مبنی بر توسعه صنعت نوغانداری اظهار داشت: صنعت نوغانداری  می تواند با توجه به امکانات موجود کنونی روستاها که اکثر آنها دارای انشعاب برق، آب شرب سالم و گاز شهری هست نتایج بسیار مفیدی داشته و از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کند.

وی به استعداد دشت های شرق استان در خصوص پرورش درختان توت برای نوغانداری اشاره کرد و اظهار داشت : به متقاضیان احداث باغات توت به شرط وجود آب، زمین واگذار می شود تا این صنعت رونق یابد و موجبات اشتغال بیشتر را فراهم کند.  

سپری به  طرح های شیلات روستاهای پالنگان و دیوزناو هم اشاره کرد  و افزود : این طرح ها  اشتغال زایی بسیار خوبی ایجاد کرده و مهاجرت معکوس را در برداشته است به طوریکه  صد درصد ساکنان این روستاها شاغل می هستند.  

 رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: درصدد احداث استخرهای پرورش ماهی در روستای جولان ده در نزدیکی روستای دیوزناو هستیم تا مردم این روستاها از ظرفیت و برکت وجود این طرح بهره مند شوند.  


سایت‌های تحقیقی- ترویجی امنیت غذایی در مزارع استان ایجاد شده است

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت : بکارگیری روش‌های تولید پایدار، مخاطرات زیست محیطی ناشی از پسماندهای کشاورزی و دامی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و سلامت جامعه و پاکیزگی و حمایت از طبیعت را در پی خواهد داشت.  

محمد غفوری با تاکید بر اهمیت بهره گیری از روش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در کنترل آفات و امراض گیاهی گفت: در چند سال اخیر با استفاده از دشمنان طبیعی و سموم گیاه پایه و غیر شیمیایی در کنترل بعضی از آفات و بیماری‌های گیاهان زراعی و باغی موفق بوده ایم و این امر منجر به کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات تولیدی استان شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و ترویج روش‌های نوین در زمینه تغذیه متعادل گیاهی، مصرف بهینه سموم، حذف شخم و جایگزینی کشاورزی حفاظتی، کاشت علوفه دیم در زمین‌های آیش، مدیریت زیست محیطی فضولات دامی و احداث جایگاه های بهداشتی نگهداری فضولات دام، افزود: سایت‌های تحقیقی - ترویجی امنیت غذایی در مزارع کشاورزان و با همکاری محققان داخلی و بین المللی برای آموزش الگوهای صحیح کشت و تولید محصولات سالم در استان ایجاد شده است.  

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان از کشاورزان برای بازدید های میدانی و عملی از این سایت ها دعوت کرد و گفت: در صدد فرهنگ سازی و نهادینه کردن تولید محصولات سالم و ارگانیک و همزمان افزایش میزان تولیدات و دستیابی به امنیت پایدار غذایی در استان هستیم.  

غفوری یادآور شد: به منظور کاهش مضرات نهاده های کشاورزی بر محصول نهایی، استفاده متعادل از کودهای شیمیایی از طریق محلول پاشی در مزارع و چال کود را برای تغذیه باغات توصیه می‌کنیم همچنین بکارگیری پهپاد و توربولاینر برای محلول پاشی و سمپاشی، اثرات بسیار مطلوبی در مصرف بهینه کود و سم و کاهش پسماندهای کشاورزی دارد.

وی با تاکید بر اینکه زمان مناسب برای مبارزه با آفات گیاهی در کاهش مصرف سموم بسیار تاثیر گذار است، اظهار داشت : تجهیزات ویژه ای برای تعیین زمان دقیق سمپاشی در استان مستقر کرده ایم و زمان مناسب برای مبارزه با آفات را به کشاورزان و کارشناسان کلینیک ها و فروشگاه های سموم اطلاع رسانی می کنیم.

 رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی کردستان توسعه روش های نوین آبیاری در استان را یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در کاهش مصرف کود و سم در بخش کشاورزی و جلوگیری از فرسایش و شستشوی خاک دانست و تاکید کرد: هدف ما پایداری تولید با حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم است.
 
 غفوری با بیان اینکه در سال های اخیر تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، منابع آبی استان را دچار تنش‌های زیادی کرده است، اضافه کرد: این امر توجه به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر حفظ سلامت عمومی جامعه را بیش از پیش نمایان ساخته است.  


وی با اشاره به کاهش کیفیت آب شرب در بعضی از سدهای استان تاکید کرد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که اقدام به آلوده کردن آب‌های آشامیدنی  و ورود مواد سمی به رودخانه ها کند به عنوان یک تهدید علیه بهداشت عمومی مشمول مجازات می شود.

نظر شما