شناسهٔ خبر: 32311094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اختصاص عواید بلیت فروشی جشنواره جهانی فجر به سیل زدگان/نمایشگاه تجهیزات سینمایی برگزار می‌شود

میرکریمی گفت:تمام عواید حاصل از فروش بلیت‌های جشنواره جهانی فجر به سیل زدگان استان‌های درگیر اختصاص خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

اختصاص عواید حاصل از بلیت فروشی جشنواره جهانی فیلم فجر به سیل زدگانبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر امروز (سه شنبه) با حضور رضا میرکریمی، مازیار میری و جمعی از سینماگران در پردیس سینمایی چارسو آغاز شد.

در ابتدای این نشست رضا میرکریمی ضمن همدردی با سیل زدگان حوادث اخیر کشور اظهار کرد: تمام عواید حاصل از فروش بلیت های این دوره از جشنواره جهانی فجر و محصولات فرهنگی به سیل زدگان استان های درگیر اختصاص خواهد داشت و این کمترین کاری است که در این زمینه می توانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: به مناسبت نیمه شعبان یک جشن ویژه در کنارگذر سینما فلسطین برگزار خواهد شد که تدارک خاصی برای آن دیده ایم.

میرکریمی با اشاره به مشکلاتی که در این دوره از جشنواره به دلیل تحریم ها به وجود آمده است، تصریح کرد: واقعا برخی اتفاقات برای ما در این دوره به دلیل تحریم ها پیش آمد که در فرصت دیگری به طور مفصل به آن خواهم پرداخت.آنها کارهای زیادی انجام دادند. به طور مثال تلاش داشتند تا برخی از مهمانان ما را برای سفر به ایران منصرف کنند.

وی افزود:ما سال گذشته چیزی حدود ۸/۵ میلیارد هزینه جشنواره جهانی کردیم. امسال با افزایش قیمت ارز و گرانی خدمات پیش بینی کردیم که افزایش هزینه خواهیم داشت اما  تمام تلاش خود را می کنیم تا کمی بیشتر از سال گذشته هزینه داشته باشیم.

حضور ۲۵۰ مهمان خارجی در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر 

میرکریمی با بیان اینکه امسال جشنواره پُر و پیمانی داریم،گفت: ۲۵۰ مهمان خارجی رزومه دار از ۵۸ کشور جهان،۲۸ نفر اعضای دارالفنون،حدود ۸۰ نفر میهمانان بازار و حدود ۱۵۰ نفر از کارگردانان،هنرمندان و مدرسان جزو میهمانان ما هستند.

وی تشریح کرد: یک فیلم از یک کارگردان خارجی داریم که سال گذشته در کلاس های فشرده فیلم سازی ما شرکت کرد و توانست یک فیلم بلند را بسازد که بسیار مورد توجه است.

میرکریمی بیان کرد:ما امسال هم در کنار ۲۸ نفر از اعضاء این بخش، ورکشاپ های مختلفی را در نظر گرفته ایم. حدود ۸۰ نفر میهمان بازار خواهیم داشت که فکر می کنم اتفاقا خیلی ویژه ای را در این بخش تجربه خواهیم کرد.

وی ادامه داد:امسال حدود ۲ هزار فیلم ثبت نام کردند که ۱۶۳ فیلم از ۱۶۴ کشور به نمایش گذاشته می شود بطوریکه ۲ فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم، اولین نمایش خود را در کشور ما خواهند داشت.

میرکریمی با بیان اینکه ۲۷ فیلم از فیلمساز اول خواهیم داشت،گفت: ۶ فیلم از علی اکبر صادقی به مناسبت بزرگداشت وی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در خواهد آمد.

وی افزود:جشنواره ما جشنواره انتقال تجربه است و مانند جشنواره های دیگر جشنواره فرش قرمز نیست.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه کرد: بخش های اصلی جشنواره شامل سینمای سعادت (مسابقه بین الملل)، جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) و جام جهان نما (جشنواره جشنواره ها) است که شامل فیلم های مختلفی از کشورمان و کشورهای خارجی می شود.

وی ادامه داد: یک بخش جنبی منحصر به فرد در جشنواره امسال به نام شاخه های زیتون( پنجره ای به دنیای اسلام ) خواهیم داشت که مشابه آن را در هیچ کدام از جشنواره های جهانی نداریم.

میرکریمی ادامه داد:ما یک بخش کمدی به جشنواره اضافه کردیم که اطمینان دارم در فضای فعلی سینمای ما که فیلم های کمدی فروش بالایی دارند مورد استقبال قرار خواهد گرفت. البته سینمای ما بیشتر کمدی های کلامی دارد ولی این فیلم های نیمه تجاری و کمدی کشورهای دیگر می توانند تجربه خوبی را برای مخاطبان رقم بزنند.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تصریح کرد: افتتاح جشنواره امسال، فردا ساعت ۱۹ در سینما فلسطین با نمایش فیلم دیده بان خواهد بود که همزمان، گذر کنار این سینما برای مراسم های مختلف جشنواره جهانی افتتاح خواهد شد.

داوران بین الملل جشنواره جهانی فیلم فجر

وانگ شیائو شوایی -کارگردان از چین، مایک فان دیم-کارگردان از هلند،مظفر اوزدمیر_بازیگر از ترکیه،لابینا میتوسکا-تهیه کننده و بازیگر از مقدونیه،پیتر فلایشمان-تهیه کننده و کارگردان از آلمان که تمام آنها از داوران سرشناس سینما هستند و خانم نرگس آبیار و نوید محمد زاده داوران ایرانی جشنواره جهانی هستند.

داوران جلوه گاه شرق

رهاب ایوب-تهیه کننده از سوریه،روسودان گلورژیدژه -کارگردان از گرجستان،خسرو معصومی-کارگردان از ایران،سه داور جلوه گاه شرق سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

داوران نتپک

اعجاز گل-منتقد و مدرس از پاکستان،سید غلامرضا موسوی-مدرس سینما از ایران،لاتیکا پادگائونکار-منتقد از هند نیز داوران بخش نتپک هستند.

داوران فیلم اول جشنواره جهانی فیلم فجر

عمار هادی العرادی -مدرس و قائم مقام دبیر جشنواره از عراق،غسان سلهب -کارگردان و مدرس از لبنان و بهروز شعیبی-کارگردان و بازیگر از ایران، داوران بخش فیلم اول  هستند.

داوران بخش منتقدان بین المللی 

باربارا لوری منتقد سینما از فرانسه،جونیت جبونیان منتقد از فرانسه و روبرت صافاریان کارگردان از ایران از جمله داوران بخش منتقدان بین المللی هستند.

حضور پل شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد آمریکایی به عنوان مهمان ویژه 

چند مهمان مشهور سینمای جهان از جمله ادینا پنتلی و پل شریدر مهمان ما در هیران خواهند بود.

میرکریمی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر تمهید دبیرخانه جشنواره برای قیمت بلیت های سینما برای مخاطبان مردمی اظهار کرد: ما یک باشگاه چندهزار نفره مخاطبان جشنواره جهانی داریم که با تخفیف ۶۰ الی ۷۰ درصدی بلیت ها را خریداری می کنند.

وی افزود:در حال حاضر در سینما تیکت، بلیت با قیمت ۱۵۰۰۰ هزار تومن به فروش می رسد که قیمت برای این فیلم ها چیزی حدود ۱۲۵۰۰ تومن است. این حداقل قیمت برای مخاطبان غیر عضو در باشگاه جهانی مخاطبان و خبرنگاران و منتقدان است.

میرکریمی گفت: این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که تمام عواید فروش بلیت ها به سیل زدگان اختصاص خواهد داشت.

ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر مدنظر نیست

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم در پاسخ به سوالی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر اظهار کرد: نظر کارشناسی من  این است که این دو جشنواره نباید با هم همپوشانی داشته باشد. این موضوع اصلا در حال حاضر از طرف سازمان سینمایی و آقای انتظامی مطرح نیست و ایشان حمایت خودشان را از ما اعلام کرده اند.

میرکریمی گفت: امسال برای اولین بار یک نمایشگاه تجهیزات سینمایی داریم که نیمه دوم جشنواره برگزار خواهد شد و افق ما برای این بخش این است که بتوانیم بازار خوبی را در منطقه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر در مورخ ۲۷ فروردین ۹۸

نظر شما