شناسهٔ خبر: 32306311 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر:

تلاش‌های سازمان‌یافته‌ای برای انصراف مهمانان خارجی از حضور در ایران صورت گرفت/ جولیا برتو‌چولی، ادینا پیندلی و پل شریدر مهمانان ویژه جشنواره هستند

رضا میرکریمی گفت: بودجه جشنواره سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان بود و امسال بودجه حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که با توجه به گرانی‌های اخیر رقم بالایی نیست و‌ ما مجبور شدیم بخشی از فعالیت‌های خود را کم‌ کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی (دبیر جشنواره) و مدیران بخش‌های مختلف و اهالی رسانه صبح امروز (سه‌شنبه 27 فروردین) در سینما چارسو برگزار شد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به روند برگزاری این جشنواره گفت: باید خوشحالی خودم را از تقارن این جشنواره و نیمه شعبان اعلام کنم و‌ ابراز همدردی کنم با هموطنانی که در سیل اخیر آسیب دیدند. به همین دلیل با انجام یک تفاهمنامه با هلال احمر، جشنواره فیلم فجر به عنوان سفیر مهربانی  شناخته شده و تمامی عواید حاصل از بلیت‌فروشی آن به سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته جشنواره بسیار پررونق بود و همین مسئله مسئولیت ما را بیشتر کرد. دبیرخانه ما چهار سال است که ثابت است و دایم فعالیت می‌کند. البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات مانند تحریم، مناسبات فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داد. ما هم برای پرداخت حق پخش فیلم‌ها و‌ حتی خرید بلیت برای مهمانان با مشکلات زیادی روبرو شدیم. حتی  یک تلاش سازمان‌یافته در روزهای اخیر به دنبال انصراف حضور مهمانان خارجی به ایران صورت گرفت.

میرکریمی ادامه داد: بخشی از بودجه جشنواره از طریق وزارت ارشاد و بخش عمده دیگر آن از طریق حامیان جشنواره تامین شد. خوشبختانه دکتر انتظامی اعتقاد خوبی به جشنواره جهانی دارند و حدود ۵ میلیارد تومان از طریق وزارت ارشاد در اختیار جشنواره قرار گرفت.

دبیر جشنواره جهانی فجر افزود: بودجه جشنواره سال گذشته حدود ۸ میلیارد تومان بود و امسال بودجه حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که با توجه به گرانی‌های اخیر رقم بالایی نیست و‌ ما مجبور شدیم بخشی از فعالیت‌های خود را کم‌ کنیم.

میرکریمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال بیش از ۲۵۰مهمان از ۵۸ کشور حضور دارند که ۱۵۰ نفر کارگردان و هنرمند هستند و حدود ۲۰ ورک شاپ و‌ مسترکلاس در جشنواره برگزار می‌شود. ۸۰ نفر مهمان در بخش  بازار شامل خریداران خارجی و شرکت‌های خارجی نیز امسال در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: از ۲۰۰۰ فیلم ثبت‌نام شده حدود ۶۴ فیلم نمایش داده می‌شود.

دبیر جشنواره گفت: امسال سینمای آلمان و‌ چین در جشنواره بررسی می‌شود. در بخش ژانر نیز امسال فیلم‌های کمدی معاصر را نمایش می‌دهیم. در بخش نمایش ویژه بهترین فیلم‌های سال ۱۰ کشور انتخاب شده و نمایش داده می‌شود که این فیلم‌ها نماینده کشورهای موردنظر در اسکار بوده‌اند.

وی درباره داوران ایرانی جشنواره نیز گفت: نوید محمدزاده، خسرو معصومی، نرگس آبیار، سیدمحمدحسین نواب، سیدغلامرضا موسوی، بهروز شعیبی و روبرت صافاریان به عنوان داور در کنار داوران خارجی در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را داوری می‌کنند.

همچنین میرکریمی درباره مهمانان شاخص جشنواره گفت: جولیا برتو‌چولی، ادینا پیندلی و پل شریدر از مهنانان شاخص جشنواره هستند.

میرکریمی درباره حذف بخش عکس گفت: امسال به دلیل محدودیت مالی نمایشگاه عکس‌های که سیف‌الله صمدیان برگزار می‌کرد، برگزار نمی‌شود و ما عکس‌های سال گذشته را دوباره نمایش می‌دهیم

 وی درباره تلفیق دو بخش ملی و جهانی فیلم فجر گفت: در تماس‌ها و ارتباط‌های که با انتظامی داشتم ایشان جشنواره جهانی را مهم می‌دانست و معتقد بود ادغام این دو جشنواره همپوشانی دارد و‌ هزینه‌ها را هدر می‌دهد.

میرکریمی درباره نمایش فیلم‌ها در جشنواره نیز گفت: ما بدون هماهنگی هیچ فردی؛ فیلمش را در جشنواره نمایش نمی‌دهیم و باید تهیه‌کننده و‌ کارگردان رضایت کتبی بدهند و نمایش‌های بازار برای مهمانان خارجی است و اگر ظرفیت وجود داشته باشد افراد دیگر می‌توانند فیلم را تماشا کنند.

میرکریمی افزود: پهنه کشور نسبت به تعداد جمعیت برنامه فرهنگی خوبی ندارد و شهری مانند تهران که بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، ماهی یک برنامه بزرگ فرهنگی نیز ندارد لذا نباید جشنواره‌ای را حذف کرد. اینکه دو جشنواره ملی و‌ جهانی نباید در هم ادغام‌ شود نظر کارشناسی من است و اصلا ربطی به جایگاه شغلی و‌ حقوقی من ندارد.

وی ادامه داد ما مهمترین جشنواره سینمایی در غرب قاره آسیا هستیم و تمامی جشنواره‌هایی که در جنوب خلیج فارس برگزار می‌شود، تعطیل شدند زیرا مورد اقبال قرار نگرفتند.

میر کریمی  در پاسخ به این سوال  که چرا در اِلِمان های جشنواره یادی از درگذشتگان سینمای ایران نشده است گفت : به دلیل این که از تصویر استاد انتظامی پیش از این در پوستر استفاده کرده بودیم استفاده دوباره خوب نبود. همچنین اتفاق تلخ درگذشت استاد مشایخی نمی توانست در بخش گرافیکی جشنواره بازتاب یابد زیرا پوسترها پیش از درگذشت ایشان طراحی شده بود. ضمن این که از تصویر ایشان در بخشی از یکی از پوسترها استفاده شده است. همچنین تصادفا در بخش فیلمخانه ملی ایران 30 دقیقه از پشت صحنه فیلم گاو پیدا شده که تماشای آن در جشنواره برای همه مان جذاب است. همچنین با نمایش فیلم «طلسم» از زنده یاد جمشید مشایخی در جشنواره یاد خواهیم کرد.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمسازان فلسطینی برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر با مشکل رو به رو بودند یا خیر گفت :  متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصری ها افتاد و چند سالی است که اجازه خروج به آن ها برای حضور در جشنواره ما داده نمی شود، اما از تلاش ما برای حضور آن ها کم نمی شود. امسال توجه مطلوبی به فیلم های کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شده اند. به دنبال رایزنی برای جدا کردن مناسبات فرهنگی از سیاسی هستیم. قطعا موانعی که در کشورهای عربی صورت می گیرد ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آن ها که با ایران قطع رابطه می کنند در درجه اول به خود ضربه می زنند.

نظر شما