شناسهٔ خبر: 32307050 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره جهانی فجر:

می خواهیم سبقه علمی داشته باشیم نه فرش قرمزی!

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح سه شنبه 27 فروردین ماه با حضور سید رضا میرکریمی دبیر و دبیران بخش های مختلف جشنواره در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح سه شنبه 27 فروردین ماه با سخنان سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره درباره سیل زدگان کشور و ابراز همدردی با آنها در پردیس سینمایی چارسو آغاز شد.

وی در ادامه این سخنانش درباره سیل و سیل زدگان گفت:  جشنواره جهانی فیلم فجر در تفاهمی که با جمعیت هلال احمر داشته است، به عنوان سفیر مهربانی آن انتخاب شد تا هم در سال های آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلم هایی در این مورد داشته باشد و هم در جامعه جهانی جمعیت هلال احمر را معرفی کند.

وی افزود: همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره به سیل زدگان اختصاص یافته است. 

میرکریمی به مباحثی که درباره یکی شدن جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر از سوی سازمان سینمایی مطرح شده بود، اشاره کرد و گفت: حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیرات جشنواره جهانی فجر دارد و حتی قبل از اینکه رییس سازمان شود، بر این اعتقاد بود و تاکید داشت.

وی با اشاره به اجرای برنامه های پرنشاط به مناسب جشن نیمه شعبان و همزمانی آن با برگزاری جشنواره، توضیح داد: در گذر برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت. همچنین سال گذشته جشنواره پررونقی داشتیم و این مسئولیت ما را افزایش داد که همتی افزون داشته باشیم و با تلاشی یک ساله و دبیرخانه ثابت فیلم ها رصد شدند. البته مشکلاتی نیز داشتیم که از جمله مهمترین آنها، تحریم بود که سبب شد بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما برای حق نمایش فیلم ها، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره سی و ششم با بودجه 8 میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به بالارفتن نرخ دلار، سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از 10 درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه ها را با حذف بخش هایی از جشنواره کم کنیم.

وی در ادامه از متولی اصلی برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تشکر کرد و گفت: همچنین از شهرداری تهران تشکر می کنم که از این رویداد حمایت کرد. امسال ما برای هزینه های پذیرایی هتل و هواپیما و... متکی به بودجه سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. با وجود تمام این مشکلات که حتی باعث قوی تر شدن ما هم شد، ما امسال شاهد جشنواره پر و پیمانی هستیم.

میرکریمی در مورد مهمانان جشنواره بیان کرد: بیش از ۲۵۹ مهمان از ۵۸ کشور جهان،۲۸نفر اعضای دارالفنون، حدود ۸۰ نفر مهمانان بازار و حدود ۱۵۰ نفر از کارگردانان، هنرمندان و مدرسان در جشنواره امسال حضور دارند.

وی تعداد فیلم های ثبت نامی را حدود ۲۰۰۰ اثر اعلام کرد که از این میان ۲۶۳ فیلم از ۶۴ کشور جهان در بخش های مختلف پذیرفته شده اند. 

میرکریمی افزود: امسال همچنین بزرگداشت گرافیست و انیمیشن کار مطرح کشور علی اکبر صادقی را با همکاری کانون پرورش فکری خواهیم داشت. با همکاری فیلمخانه ایران بخش فیلم های ترمیم شده را برای چندمین سال برگزار می کنیم. امسال آرشیو درجه یکی از مسفیلم دریافت کردیم که هواداران پروپاقرصی خواهد داشت. بر همین اساس مسترکلاس‌ها و ورکشاپ های متعددی در پردیس سینمایی چارسو و سینما فلسطین برگزار خواهد شد. در هر کدام از بخش های مسابقه فیلم های بلند و کوتاه سه فیلم ایرانی حضور دارند. همینطور در هر کدام از بخش های مختلف سینمای آسیا هم سه فیلم ایرانی حضور دارند.

 

از نکات دیگری که دبیر جشنواره در مورد فیلم های خارجی حاضر در این دوره بیان کرد اشاره به اولین اکران آنها بود و گفت:  از ۱۶۳ فیلم احاضر در بخش‌های مختلف در این دوره جشنواره ۲ فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم بلند برای اولین‌بار در دنیا به نمایش گذاشته می‌شوند؛ ۴۱ فیلم بلند و هفت فیلم کوتاه هم برای اولین‌بار در آسیا به نمایش گذاشته می‌شود.

بخش های جنبی جشنواره

دبیر جشنواره فیلم فجر در توضیح بخش های جنبی این دوره با اشاره به بخش زیتون های شکسته که سال های گذشته در جشنواره وجود داشت، گفت: این بخش به بحران های منطقه از جمله سوریه و یمن می پردازد که امسال اسمش را به شاخه های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام) تغییر دادیم. کسانی که فهم بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا داشته باشند می توانند در این بخش شاهد فیلم هایی جالب از کشورهای یمن و سوریه باشند. همچنین بخش مستند زیر ذره بین هم که پرطرفدار است، امسال یکی از بخش های قوی جشنواره است. تعداد فیلم های خارجی این بخش افزایش یافته و برخی از این آثار برای اولین بار نمایش داده می شوند.

میرکریمی خبر داد: در بخش نمایش های ویژه نیز بهترین فیلم های معرفی شده از 10 کشور به آکادمی اسکار نمایش داده می شود. این بخش برای مطالعه تطبیقی و ارزیابی سلیقه کشورها در معرفی بهترین فیلم شان به اسکار، مجموعه ای دیدنی و جذاب خواهد بود.

وی در ادامه داوران بخش های مختلف جشنواره را اینگونه معرفی کرد:میرکریمی عنوان کرد: بخش مهم دیگر از نظر ما جلوه گاه شرق است که به فیلم های کشورهای آسیایی و اسلامی می پردازد. در این بخش به دنبال کشف استعدادهای جدید در منطقه هستیم و فیلم های جای خالی دوست، بی حسی موضعی و23 نفر از ایران با سایر فیلم ها رقابت می کنند.

میرکریمی افزود: فیلم های سیم ششم، ملاقات خصوصی و قربانی هم در بخش فیلم های کوتاه آسیایی شرکت دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش ویژه ای برای سینمای آلمان و چین در جشنواره پی گرفته می شود، توضیح داد: برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفته شده که فیلم های مفرحی با ارزش های سینمایی بالا و قصه های مخاطب پسند حضور دارند. به نظرم این بخش پنجره جدیدی به سینمای آلمان برای پیوند با خاطرات قبلی مان از این سینما باز می کند.

این کارگردان سینما اضافه کرد:همچنین بخش مرور سینمای چین که این کشور به دلیل برخورداری از بزرگترین بازارها و استودیوها به عنوان یک بازار بزرگ مخاطب سینمایی باید یکی از مقصدهای سینمای ما در آینده ای نزدیک باشد در این دوره از جشنواره از این کشور پرقدرت سینمایی، فیلم هایی را انتخاب کرده ایم که رگه هایی از تعامل سینمای ایران و چین و اشتراکات فرهنگی با ما نیز برخوردار است.

بخش فانوس خیال ژانرهای مختلف سینما را به نمایش در می آورد و برای امسال ژانر کمدی معاصر را در نظر گرفته ایم که برخلاف سالی که ژانر وحشت را انتخاب کرده بودیم و مردم ما از تماشای فیلم ها کمتر ترسیدند، امیدوارم که امسال مردم ما بخندند؛ چرا که با توجه به فیلم های پرفروش سینمای ما به نظر می رسد که به نوع خاصی از کمدی کلامی عادت کرده اند و نه فیلم هایی با موقعیت طنز سینمایی؛ در حالی که در دنیا حتی به فیلمی که رگه ای از طنز سیاسی دارد کمدی گفته می شود.

در بخش نمایش های ویژه 10 فیلم از بهترین های سال کشورها که برای اسکار معرفی می شوند برای مطالعه تطبیقی برای این که بدانیم مضامین کشورهای مختلف بر روی چه فرم و شکلی قرار می گیرد بسیار مناسب است.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه فیلم های خارجی اجازه اکران گسترده در سینماهای ایران را ندارند، در چنین شرایطی خودخواهانه است حالا که این فرصت برای دیدن فیلم های خارجی در چند روز فراهم شده، مخاطبان، صرفا فیلم های هنری را در جشنواره ببیند بنابراین فیلم های نیمه تجاری نیز در جشنواره مورد توجه قرار دارد.

ثبات در آیین نامه و تیم اجرایی

در ادامه نشست، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با تاکید بر ثبات فراخوان و آیین نامه عنوان کرد: تلاش ما این بوده که آیین نامه جشنواره کمترین تغییرات را در این چهار سال داشته باشد همانطور که در تیم دویست نفره ما شامل نیروهای داوطلبی که در برگزاری با ما همکاری می کردند کمترین تغییر را داشتیم. چرا که معتقدیم باید تکلیف کسانی که برای ما فیلم می فرستنده با ما و سلیقه این جشنواره روشن باشد و اینگونه هزینه های ما هم کمتر است.

میرکریمی افزود: معتقدیم کسی که قرار است به ما فیلم بدهد باید جشنواره را محلی برای معرفی اثر خود بداند و متوجه باشد با چه جشنواره ای رو به رو است پس اگر دائم آیین نامه را تغییر دهیم این اتفاق نمی افتد.

داوران جدید ایرانی در تیم های داوری

دبیر جشنواره با اشاره به اسامی داوران بخش های مختلف گفت: نرگس آبیار و نوید محمدزاده به عنوان داوران ایرانی بخش مسابقه این جشنواره هستند که در این زمینه به جوانگرایی روی آورده ایم تا از دایره افراد تکراری خارج شویم. در جلوه گاه شرق خسرو معصومی که چهره شناخته شده ای استدر دنیا است به عنوان داور ایرانی حضور دارد و در بین داوران بخش بین الادیان حجت الاسلام سید محمد حسین نواب داور ایرانی است. داور ایرانی در جمع داوران نت بک سید غلامرضا موسوی تهیه کننده و مدرس سینمایی است و روبرت صافاریان داور ایرانی بخش جایزه منتقدان بین المللی که از سال آینده به جایزه فیپرشی تبدیل خواهد شد.در بین داوران فیلم اول هم بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر سینمای ایران حضور دارد، هنرمندی که با آثارش ثابت کرده از استعدادهای بارز سینمای ما است.

کارگردان راننده تاکسی در ایران

سید رضا میرکریمی در ادامه با اشاره به اسامی مهمانان ویژه این دوره جشنواره گفت: دیمیتری آلیپ مدیر فروش بخش بین‌الملل جشنواره کوران سه بُعدی، جولی برتوچلی مستندساز و برنده جایزه ویژه هفته فیلم منتقدان در جشنواره کن، لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی، رزا بوش تهیه‌کننده مستند مشهور باشگاه اجتماعی بوئناویستا، زیلکه بوئر طراح صحنه فیلم‌های مطرح سینمای آلمان، تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک، ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر برنامه هنرها و جامعه در دانشگاه اوترخت هلند، جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن، رضا اویلوم استاد دانشگاه از کشور ترکیه، آندرئا پالائورو کارگردان فیلم تحسین‌شده هانا، آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی، کیم سویونگ عضو هیات موسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کره جنوبی، هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بین‌المللی، لیو ژوان تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرعامل شرکت دونگچان فیلمزاز جمله مهمانان امسال جشنواره، پل شریدر کارگردان فیلم هایی همچون راننده تاکسی از روز سوم مهمان جشنواره خواهد بود که ملاقاتی با سینماگران، ورکشاپی در دارالفنون و مصاحبه ای با یکی از شبکه های تلویزیون خواهد داشت.

یک جشنواره، یک فیلم، یک جمله

وی سپس اشاره ای به اسپانسرها داشت و گفت: از اسپانسرهای زیادی که به ما کمک کردند و این تواضع را داشتند که نامی از آنها برده نشود بویژه شهرداری تهران تشکر می کنم امسال طرحی با عنوان یک جشنواره، یک فیلم، یک جمله با همکاری سازمان زیباسازی برای آشنایی بیشتر مردم و تبلیغ غیر مستقیم جشنواره اجرا می شود.

میرکریمی در مورد برپایی نمایشگاه عکس سینمایی هم گفت: امسال به خاطر محدودیت های مالی برخی از بخش ها حذف شدند و به همین دلیل عکسهای سینمایی سال گذشته را مجددا بر روی دیوار نصب کرده ایم. با هلال احمر هم هماهنگ کرده ایم که یک نمایشگاه عکس در اینجا برگزار کنند.

با تلفیق جشنواره های فجر مخالفم

وی در مورد احتمال تلفیق جشنواره جهانی با ملی افزود: نظر آقای انتظامی را باید از خودشان بپرسید اما تا اینجا ایشان حمایت خیلی خوبی از این جشنواره داشته اند و به نظر می‌رسد که اعتقاد ایشان این است که تلفیق این دو بخشی از هزینه ها را هدر می دهد. احساس من این است که عقل جمعی و نظر افراد با سابقه در سینما هم بر این است که این جشنواره ادامه پیدا کند.

میرکریمی تاکید کرد: در صورت تلفیق این دو جشنواره پیشنهاد دبیر آن را نخواهم پذیرفت چون اصولا این کار را قبول نداشته و آن را عقلانی نمی دانم.

وی در مورد برگزاری این جشنواره در فارابی هم گفت:  آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی معتقدند جشنواره باید یک هویت حقوقی مستقل پیدا کند و چه بهتر با ارگان های مرتبط به تفاهمی درباره این تصمیم برسیم. ولی چون در مراحل اولیه است نمی توانم چیزی بگویم و درباره این اتفاق بعدا اطلاع رسانی می شود.

اختصاص عواید بلیت فروشی جشنواره جهانی فیلم فجر به سیل زدگان

میرکریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت هایی ارزان تر به مردم علاقمند فروخته می شود، عنوان کرد: میرکریمی در مورد قیمت بلیط‌ها هم اظهار داشت: ما برای کاهش هزینه های مخاطبان باشگاه هواداران جشنواره را راه اندازی کردیم. جمعیتی چند هزار نفره در این باشگاه عضو شدند که هر لحظه هم بر تعداد آن ها اضافه می شود؛ روندی که باعث شد جلسه ای با مدیران داشته باشیم و قرار شد عضویت در این باشگاه از امروز بسته شود.

وی افزود: تمام افراد عضو باشگاه با داشتن کارت از تخفیف 60 تا 70 درصدی بلیت برخوردار می شوند بنابراین اکثر مخاطبان ما حدود بلیتی به قیمت چهار هزار تومان می خرند و مخاطبان آزاد دو تا سه درصد مخاطبان جشنواره را تشکیل می دهند که بلیت را به صورت آزاد خریداری می کنند. اگر این مبلغ را هم نگیریم، نظم جشنواره بهم می خورد. باید علاقمندی فرد به ما اثبات شود. ضمن این که تمامی درآمدهای حاصل از فروش بلیت ها به صورت مستقیم به هلال احمر داده می شود تا برای سیل زدگان هزینه شود.

به گفته وی، جمعیتی دو هزار و پانصد نفره از فیلمسازان و خبرنگاران، رایگان و با رزرو فیلم ها را می بینند.

شرایط تماشای فیلم ها برای اهالی رسانه

در این بخش کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی و ارتباط رسانه جشنواره افزود: امسال دو سئانس ویژه اصحاب رسانه در نظر گرفته شده که به اندازه گنجایش سالن بدون رزرو می توانند به تماشای آثار بنشینند. در عین حال در هر سئانسی درصدی برای اصحاب رسانه درنظر گرفته شده که تنها با حضور فیزیکی در محل کاخ جشنواره امکان رزرو دارد و در صورت عدم حضور در سالن برای تماشای فیلم امتیاز منفی گرفته و در صدور کارت سال آینده لحاظ خواهد شد.

میرکریمی اعلام کرد: امسال نمایش دومی هم در فارابی و صرفا برای مهمانان خارجی و مهمانان تهیه کننده خواهیم داشت.

کیوان کثیریان تصریح کرد اهالی رسانه امکان استفاده از برنامه های فارابی وجود ندارد.

اولویت بازار مخاطب خارجی است

سید رضا میر کریمی در مورد بخش بازار جشنواره و نمایش فیلم ها در این بخش گفت: در بخش بازار با درخواست تهیه کنندگان فیلم ها تا پنج دقیقه قبل از اکران، اولویت فقط با مهمانان خارجی است و در نهایت به تعداد صندلی های خالی سالن، تعدادی از تماشاگران دیگر می توانند فیلم ها را ببینند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد محدود بودن تعداد صندلی ها و سالن ها و زیاد بودن تعداد فیلم های راه یافته به این جشنواره گفت: بی شک در غرب آسیا مهمترین جشنواره سینمایی هستیم و احتمالا یکی از سه جشنواره مهم آسیا هم هستیم. در جشنواره ای در این سطح نمایش دست کم دویست فیلم امری رایج است که ما به دلیل محدودیتها به نمایش 150 فیلم بسنده کرده ایم. البته در حالی که اصولا در جشنواره نباید بیش از سه نمایش داشته باشد و امتیاز نمایش فیلم ها را براساس دفعات نمایش و نه تعداد صندلی ها داده می شود، بنابراین مشکل اصلی ما در تامین خواست مخاطبان، نداشتن زیرساختی به نام کاخ جشنواره رسمی با سالن‌های بزرگ است.

دبیر جشنواره در مورد پرداخت حق رایت فیلم ها با توجه به ادغام شدن موسسه رسانه های تصویری گفت: ما در جشنواره حق اکران نمی دهیم بلکه حق نمایش فستیوالی می پردازیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم حضور خبرنگاران رسانه های خارجی زیاد در جشنواره ای که جهانی است گفت: چهار جشنواره بزرگ جهانی همزمان با جشنواره ما برگزار می شود که در دعوت از مهمانان و اصحاب رسانه بین المللی مشکلاتی ایجاد می کند.

برپایی نمایشگاه تجهیزات سینمایی با حضور شرکت های ایرانی

میرکریمی در این لحظه افزود: نکته ای که فراموش کرده بودم این بود که برای اولین بار در نیمه دوم این دوره جشنواره، نمایشگاهی با حضور نوزده شرکت ایرانی از تجهیزات سینمایی برگزار خواهد شد و امیدواریم که در کنار بازاریابی برای فیلم ها برای سخت افزارهای ایرانی داشته باشیم.

سیدرضا میرکریمی درباره دلیل عدم حضور امیر نادری به هنگام نمایش فیلم سینمایی دونده گفت: با آقای نادری ملاقات شخصی و حضوری داشتم و هیچ مانعی برای حضور در کشور ندارد اما تصمیمش به عهده خودشان است. امیدوارم که در دوره ها و فرصت های بعدی شاهد حضور ایشان در کشور باشیم.

لزوم برگزاری کنفرانس های رسانه ای در جشنواره حس می شود

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در خصوص دلیل عدم برگزاری نشست های رسانه ای خبرنگاران و منتقدین با عوامل فیلم های حاضر در جشنواره همانند جشنواره ملی فجر گفت: ما هم با این ایده موافقیم که باید این کنفرانس های رسانه ای برگزار شود و باید فضا برای برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی در جشنواره ایجاد شود. ما دستاورد بزرگی را در طول مسیر سه ساله ای که طی کردیم، به دست آورده اییم. چرا که در ابتدا علاقمندی چندانی برای علاقمندی برای دیدن فیلم های جشنواره و نقد فیلم ها وجود نداشت. حتی عده ای از همین دوستان، معتقد بودند که این فیلم ها را می وان به صورت لوح فشرده از کنار خیابان دید و تماشا کرد و به عنوان اینکه شان تو بیش از اینن است، مرا از دبیری جشنواره منع می کردند اما طی سه دوره برگزاری شاهد استقبال خوبی از مخاطبان بودیم.

سید رضا میرکریمی افزود: واقعیت این است که پس از سه دوره برگزاری استقبال منتقدین هر روز بیشتر شده و معتقدند فیلم های خوبی در این جشنواره به نمایش در می آید، و نشان می دهد که تا اینجا راه را خوب آمده ایم و باید راهکارهای بیشتر و بهتری پیدا کنیم. باید برای تعامل بین منتقدین و فیلمسازان پیدا کنیم. طبیعی است این تعداد مهمان و هماهنگی آن ها امری دشوار است.

میرکریمی تصریح کرد: البته نکته دیگری وجود دارد که همه عوامل فیلم ها در جشنواره حضور ندارند و بوِژه همه کارگردانان هم به اینجا نیامده اند که ممکن است برای اهالی رسانه جذاب نباشد اما به هر حال از هر فیلمی یک نماینده حضور دارد و می تواند پاسخگوی دوستان باشد.

وی ادامه داد: جالب است که بسیاری از مهمانان خارجی از سوال هایی که پرسیده می شود تعجب می کنند و معتقدند شعور سینمایی مخاطبان ایرانی بالاست. الیور استون سال گذشته در سالنی 600 نفره و با سوالاتی فنی مواجه و از این موضوع هیجان زده شده بود.

معرفی فیلم ها با قلم منتقدین

کیوان کثیریان هم در این خصوص گفت: بولتن شماره یک جشنواره با حجمی بیشتر به ارائه مروری از فیلم های جشنواره به قلم 40 نفر از منتقدین و هنرمندان کشور به دو زبان اختصاص یافته که در اختیار مهمانان قرار داده می شود، اما فعلا امکان برگزاری نشست حضوری وجود ندارد چرا که تعداد زیاد اتفاقات جشنواره و نمایش فیلم ها و این که از هر فیلم تنها یک نماینده وجود دارد، امکان برگزاری نشست را به ما نمی دهد. البته امکان دسترسی به فیلمسازان وجود دارد. در عین حال همانند سال گذشته یک گروه ده نفره از منتقدان به قضاوت فیلم های جشنواره می نشینند.

فلسطینی ها نمی آیند!

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی در ارتباط با عدم حضور فیلمسازان فلسطینی گفت: در بخش شاخه های زیتون فیلمی از فلسطین داریم اما متاسفانه فیلمسازان فلسطینی برای سفر به ایران از طرف دولتشان محدود شدند اتفاقی که در مورد هنرمندان مصری هم در سالهای گذشته افتاده ولی این انگیزه ما را برای حفظ روابط فرهنگی کم نمی کند. قطعا این محدودیت ها پابرجا نخواهد ماند و ایران، در منطقه خودش ممتاز و مرجع است.

در انتهای این بخش سیدرضا میرکریمی در مورد عدم استفاده از تصاویر هنرمندان بزرگ درگذشته در سال گذشته بر روی پوستر جشنواره و یا پیش بینی بخش خاصی برای بزرگداشت و یادبود آنها گفت: به دلیل اینکه از تصویر آقای انتظامی بابت فیلم گاو در دورهای قبلی بر روی پوستر استفاده کرده بودیم برای بار مجدد معذور بودیم. اما امسال به دلیل درگذشت آقای جمشید مشایخی تصویری از ایشان بر روی پوستر مکمل جشنواره که از تصویر چهل شخصیت ایرانی و خارجی تشکیل شده، درج شده است.

 

 

نظر شما