شناسهٔ خبر: 32310980 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر پرده برداشت

چه کسانی قصد جلوگیری از حضور مهمانان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر را داشتند

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر این رویداد سینمایی در پردیس سینمایی چارسو آغاز شد.

صاحب‌خبر -

پربحث ترین مورد در جشنواره جهانی فیلم فجر تلفیق با جشنواره فیلم فجر بود که خبرنگاران سوالات زیادی را در این مورد داشتند که میر کریمی با قاطعیت گفت اعتقادی به تلفیق این دو جشنواره نداشته و اگر روزی این اتفاق بیفتد هیچ مسئولیتی را برای حضور در این رویداد نخواهد داشت .

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام اینکه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیرات جشنواره جهانی فیلم فجر در حوزه سینما و دیگر حوزه‌ها دارد، بیان کرد: «علی‌رغم این که امسال در تامین اعتبارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل داشت، بخش عمده‌ای از بودجه توسط مجموعه‌ای از حامیان تامین شد تا جشنواره برگزار شود. خوشبختانه آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیر جشنواره جهانی فجر بر سینما و سایر حوزه‌ها دارند و پیش از مسئولیت‌شان در سازمان سینمایی نیز بر این اعتقاد بودند.»

 میرکریمی با ابراز همدردی با هموطنان سیل‌زده، بیان کرد: «همه ما با مردم آسیب‌دیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آن‌هاست. جشنواره در تفاهم با هلال احمر به عنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخاب شده است تا هم در سال‌های آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلم‌هایی در این باب داشته باشد و هم در جامعه جهانی جمعیت هلال احمر را معرفی کند. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره به سیل‌زدگان اختصاص یافته است.»

او خاطرنشان کرد: «نمی‌توانیم سیل را لزوما یک بلا بدانیم زیرا دست کم کشورمان سیراب شده است.»

آقای انتظامی اعتقاد جدی به تاثیر جشنواره جهانی دارند

میرکریمی در ادامه از تلاش‌هایی پرده برداشت که قصدشان جلوگیری از حضور مهمانان خارجی در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر بود. او در این باره گفت: «اتفاقی که طی آن تلاش شد تا مهمانان ما که یکسال با آن‌ها مکاتبه شده بود به جشنواره نیایند، خوشبختانه بی‌نتیجه ماند.»

او در ادامه با اشاره به دوره پیشین جشنواره و رونق آن گفت: «سال گذشته جشنواره پررونقی داشتیم و این مسئولیت ما را افزایش داد که همتی افزون داشته باشیم و با تلاشی یک ساله و دبیرخانه‌ای ثابت فیلم‌ها رصد شدند. البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیم گیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما برای حق نمایش فیلم‌ها ، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.»

تنها ۱۰ درصد بودجه جشنواره افزایش پیدا کرد

این کارگردان درباره بودجه جشنواره جهانی فیلم فجر در سال گذشته، بیان کرد: «جشنواره سال گذشته با بودجه هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می‌توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه‌ها را با حذف بخش‌هایی از جشنواره کم کنیم.»

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن تشکر از متولی اصلی برگزاری جشنواره که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: «از شهرداری تهران سپاسگزارم که از این رویداد به عنوان یک رویداد مهم شهری که برگزار می‌شود، حمایت کرد. همچنین نهادهای دیگری که کمک‌ها و همدلی هایی حتی در حد اختصاص چند بلیت داشتند. امسال ما برای هزینه‌های پذیرایی هتل و هواپیما و... متکی به بودجه سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. با وجود تمام این مشکلات که حتی باعث قوی‌تر شدن ما هم شد، ما امسال شاهد جشنواره پر و پیمانی هستیم.»

میرکریمی با اشاره به مهمانان حاضر در جشنواره امسال بیان کرد: «امسال با جشنواره پر باری روبه‌رو هستیم و بیش از ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان که همگی افراد کارشناس و نه توریست هستند به ایران می‌آیند که این نوعی قدرت نمایی در برابر آن‌هایی است که سعی دارند کشور ما را ناامن جلوه دهند. ۲۸ مهمان از ۲۱ کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند، البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، ۳۲ نفر هم در این بخش از استان ها در جشنواره خواهند داشت.»

او همچنین گفت: «ایده ما در این بخش سرمایه گذاری بر استعدادهای سینما در آینده است. فیلمی از کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده می‌شود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزش دیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سال‌های گذشته جایزه‌هایی را به خود اختصاص داده‌اند، پیش از این در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزش دیده‌اند. بیش از ۲۰ ورکشاپ و مسترکلاس در دارالفنون برگزار می‌شود.»

انتخاب ۱۶۴ فیلم از میان ۲ هزار فیلم

میرکریمی درباره فیلم‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «امسال حدود دو هزار فیلم در جشنواره ثبت‌نام کردند که این نشان می‌دهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است. ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور جهان در بخش های مختلف نمایش داده می شود. ۹ فیلم کوتاه و ۱۴ فیلم بلند اینترپریمیر هستند. ۴۱ فیلم بلند و ۷ فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده می‌شوند که کسانی که با استانداردهای جشنواره های جهانی آشنا هستند تایید می کنند که این اتفاق مطابق با استانداردهاست.»

میرکریمی با بیان این که ۸۰ نفر از مهمانان جشنواره مربوط به بخش بازار هستند، تصریح کرد: «در میان این هشتاد نفر ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور حضور دارند. بازار فیلم از ۲۹ فروردین تا سه اردیبهشت برگزار می شود. اصول بازاریابی محتوای دیجیتال و استانداردهای جهانی برای تجارت جهانی فیلم در این جشنواره آموزش داده می شود.»

میرکریمی با اشاره به اینکه نگاه به سینمای جهان امسال با سینمای آلمان و چین در جشنواره پی گرفته می‌شود.، توضیح داد: «برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفته شده که فیلم‌های مفرحی در این بخش با ارزش‌های سینمایی بالا و قصه‌های مخاطب پسند حضور دارند»

میرکریمی هم با اشاره به بخش زیتون های شکسته که سال های گذشته در جشنواره وجود داشت، گفت: «این بخش به بحران های منطقه از جمله سوریه و یمن می پردازد که امسال اسمش را به شاخه های زیتون تغییر دادیم. کسانی که فهم بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا داشته باشند می توانند در این بخش شاهد فیلم هایی جالب از کشورهای چین، یمن و سوریه باشند. همچنین بخش مستند زیر ذره بین هم که پرطرفدار است امسال یکی از بخش های قوی جشنواره است. تعداد فیلم های خارجی را در این بخش افزایش دادیم و برخی برای اولین بار نمایش داده می شوند.»

دبیر جشنواره جهانی فجر همچنین درباره بخش نمایش ویژه امسال توضیح داد: «در بخش نمایش ویژه نیز بهترین فیلم‌های معرفی شده از ۱۰ کشور به اسکار را داریم. این بخش برای مطالعه تطبیقی و سلیقه کشورها برای معرفی بهترین فیلم‌شان به اسکار این مجموعه دیدنی و جذابی خواهد بود و شامل فیلم های خوبی می شود.»

معرفی داوران بخش‌های گوناگون جشنواره جهانی فجر

او سپس به معرفی داوران بخش های مختلف جشنواره پرداخت: «در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)، نوید محمدزاده از ایران، نرگس آبیار از ایران، وانگ شیائوشوایی از چین، مایک فان دیم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از مقدونیه و پیتر فلایشمان از آلمان به عنوان داور حضور دارند.»

میرکریمی افزود: «بخش جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) خسرو معصومی از ایران، رهاب ایوب از سوریه، روسودان گلورژیدزه از گرجستان هیات داوران را تشکیل می دهند. داوران جایزه بین‌الادیان هم شامل سید محمدحسین نواب از ایران، داگلاس فالسون از ایرلند جنوبی و اینیس گیل از پرتغال می‌شوند.»

این کارگردان با اشاره به داوران سایر بخش‌های جشنواره، تاکید کرد: «سید غلامرضا موسوی از ایران، اعجاز گل از پاکستان و لاتیکا پادگائونکار از هند داوران بخش نت پک هستند. بهروز شعیبی از ایران، عمار هادی العرادی از عراق و غسان سلهب از لبنان هم داوران بخش فیلم‌های اول را تشکیل می دهند. داوران بخش جایزه منتقدان بین‌المللی هم عبارتند از روبرت صافاریان از ایران، باربارا لوری از آلمان و سعداله رحی ماف از تاجیکستان.»

حضور پل شریدر کارگردان سرشناس آمریکایی در ایران

میرکریمی همچنین با اشاره به این که آیین نامه جشنواره را تغییر نداده‌اند، گفت: تلاش می کنیم تا آیین نامه دستخوش کمترین تغییر شود حتی سعی کردیم نیروهای برگزاری جشنواره ثابت باشند و خیلی تغییر ندهیم و حدود چهار سال است که با دوستان همکاری داریم. جوایز هم مانند سال های گذشته اهدا خواهد شد.»

دبیر جشنواره درباره ویژگی‌های بخش کمدی‌های معاصر که امسال در جشنواره برگزار می‌شود توضیح داد: «امیدوارم بخش کمدی معاصر نیز مخاطبان را به خنده بیندازد. زیرا ما در سینمای امروز به جنسی از کمدی عادت کرده ایم که طنز سیاسی دارد. به دلیل خلایی که در بخش کمدی احساس می شد، این بخش را اضافه کرده ایم.

او اضافه کرد: «به دلیل اینکه فیلم های خارجی اجازه اکران گسترده در سینماهای ایران را ندارند، در چنین شرایطی خودخواهانه است حالا که این فرصت برای دیدن فیلم های خارجی در چند روز فراهم شده مخاطبان صرفا فیلم های هنری را در جشنواره ببیند بنابراین فیلم های نیمه تجاری نیز در جشنواره مورد توجه قرار دارد.»

سپس رضا میرکریمی از حضور پل شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد آمریکایی به عنوان مهمان ویژه در دوره سی و هفتم جشنواره خبر داد.

فیلم‌ها بدون هماهنگی با کارگردان پخش نمی‌شود

در بخش پایانی نشست نوبت به پرسش اهالی رسانه از دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر رسید و میرکریمی در پاسخ به سوالی درباره ادغام دوباره جشنواره ملی و جهانی فجر، گفت: «تا جایی که بتوانم بر اساس استانداردهای مدنظرم جشنواره را ادامه دهم، این کار را خواهم کرد. احساس من این است که با توجه به نظرات سینماگران مهم و برجسته این تفکیک تاکنون تاثیرگذار بوده است.»

او در پاسخ به اینکه انتخاب فیلم‌ها با اطلاع کارگردان و سازندگانشان بوده است یا خیر، توضیح داد: «ما بدون هماهنگی با کارگردانی فیلم او را پخش نمی کنیم و تایید کتبی شان را داریم. آقای گوران نیز دچار سوتفاهم شده بودند و آن لیست فقط مربوط به بازار بود. نمایش ها در بازار بلیت فروشی و رزرو ندارد و اولویت با مهمانان خارجی و حضور پنج دقیقه قبل از اکران است. باید افراد برای تماشا در صف بایستند و این شرایط شامل همه کارت ها بدون هیچ گونه تمایزی می شود. این یک فرصت است زیرا ۷۰ نفر از کشورهای مختلف فیلم های بازار را می بینند. نمایش دومی نیز امسال برای فیلم های بازار در محل بنیاد سینمایی فارابی صورت می گیرد که صرفا برای آن هایی است که دعوتنامه داشته باشند و عموما مهمانان خارجی هستند.»

مرکریمی درباره این که در دوره های بعدی جشنواره ملی و جهانی فجر توسط فارابی برگزار می شود، برنامه ای برای بردن جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش خصوصی دارند یا خیر؟ گفت: «آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی معتقدند جشنواره باید هویت حقوقی مستقلی بیابد و چه بهتر با ارگان به تفاهمی درباره این تصمیم برسیم. بعدا درباره این موضوع اطلاع رسانی می شود.»

چرا اصغر فرهادی داور جشنواره جهانی فجر نشد؟

او همچنین درباره اینکه پوستر جشنواره مربوط به فیلم «دونده» است و انتظار می رفت که این فیلم به عنوان افتتاحیه جشنواره به نمایش در بیاید اما فیلم «دیده بان» در افتتاحیه به نمایش در می آید، بیان کرد: «برنامه ای برای فیلم «دونده» داریم که مستقل خواهد بود. دیدگاه من این بود که به همه فیلم ها باید توجه کنیم و تا آنجایی که بتوانیم برای همه این ۵ فیلم ظرفیت ایجاد می کنیم. البته من با آقای امیر نادری هم صحبت کردم و از این اتفاق خوشحال است و به همین منظور یک پیام برای ما با حال و هوای جنوبی داده است که در ایام جشنواره خواهید دید. نادری مانعی برای آمدن به ایران ندارد و مانعش تنها به لحاظ عاطفی است که اگر بیاید ممکن است در ایران ماندگار شود چون پیوند بسیاری با گذشته خود دارد. او همواره علاقه اش را به کشورش و به خوزستان بیان کرده همان طور که در پیامش هم می گوید. ما از او دعوت کردیم و خواهش کردیم که بیاید امیدواریم در دوره های آینده شاهد حضور ایشان باشیم.»

میرکریمی همچنین بیان کرد: «من امسال برای آقای اصغر فرهادی پیام فرستادم و ایشان با ابراز لطف گفتند این جشنواره استانداردترین و مهم ترین جشنواره بعد از انقلاب است. اما بنا به مشغله هایی که دارند نمی توانند حضور پیدا کنند. علاوه بر آن ایشان در بخش هایی که فیلم های ایرانی حضور دارند علاقه ای به داوری ندارند.»

فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شدند

میرکریمی در پاسخ به اینکه فیلمسازان فلسطینی برای حضور در جشنواره با مشکل رو به رو بودند یا خیر، توضیح داد: «متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصری ها افتاد و چند سالی است که اجازه خروج به آن ها برای حضور در جشنواره ما داده نمی شود، اما از تلاش ما برای حضور آن ها کم نمی شود. امسال توجه مطلوبی به فیلم های کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شده اند. به دنبال رایزنی برای جدا کردن مناسبات فرهنگی از سیاسی هستیم. قطعا موانعی که در کشورهای عربی صورت می گیرد ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آن ها که با ایران قطع رابطه می کنند در درجه اول به خود ضربه می زنند.»

او درباره بزرگداشت جمشید مشایخی نیز بیان کرد: «از تصویر ایشان در بخشی از یکی از پوسترها استفاده شده است. همچنین با نمایش فیلم «طلسم» از زنده یاد جمشید مشایخی در جشنواره یاد خواهیم کرد.»

نظر شما