شناسهٔ خبر: 32306469 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

میرکریمی:

مهمانان خارجی جشنواره فیلم فجر،نماد قدرت‌نمایی فرهنگی ایران هستند

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، حضور ۲۵۰ مهمان خارجی در این جشنواره را نشانه قدرت‌نمایی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر و کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات این جشنواره پیش از ظهر امروز در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این نشست، با ابراز خوشحالی از تقارن برگزاری این جشنواره با ایام نیمه شعبان و ابراز همدردی با سیل‌زدگان کشور، حضور ۲۵۰ مهمان خارجی از ۵۸ کشور جهان را نشانه قدرت‌نمایی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.

میرکریمی اعلام کرد: در تفاهمنامه‌ای که با هلال احمر داشتیم، جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان سفیر مهربانی معرفی شد. همچنین قرار است تمامی عواید حاصل از بلیت‌فروشی جشنواره به سیل‌زدگان اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، به بروز مشکلاتی در دعوت از مهمانان و امتیاز حق پخش آثار هنرمندان اشاره کرد و گفت: با وجود این مشکلات، امسال جشنواره باشکوهی را پیش‌رو داریم.

نشست خبری  سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

میرکریمی درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: امسال نزدیک به ۲۰۰۰ فیلم در جشنواره ثبت‌‌نام کردند و ۱۶۳ فیلم به بخش نهایی رسیدند. این آمار به خوبی نشان‌دهنده تأثیرگذاری جشنواره در بخش بین‌الملل و استقبال هنرمندان سایر کشورها از این رویداد فرهنگی است.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: بخشی از بودجه جشنواره امسال از محل اعتبارات سینمایی تأمین شده است، اما قسمت عمده آن از سوی مجموعه‌ای از حامیان است که کمک کردند تا جشنواره سی و هفتم برگزار شود. خوشبختانه آقای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی به برگزاری این جشنواره اعتقاد جدی دارند. جشنواره سال گذشته با 8 میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد. در سال 1397 شاهد یک جهش عجیب قیمت دلار و تورم فزاینده بودیم. از آنجایی که بخش عمده‌ای از بودجه جشنواره بر مبنای ارز خارج از کشور تأمین می‌شود، تمهیداتی اندیشیده شد تا بودجه برگزاری رشد چشمگیری نداشته باشد. بودجه جشنواره سی و هفتم نسبت به پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که با توجه به مسائل اقتصادی که اشاره کردم، رقم بالایی نیست؛ البته بر خلاف میلمان مجبور شدیم بخشی از برنامه‌ها را حذف کنیم.

نشست خبری  سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

 وی ادامه داد: لازم است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر ویژه‌ای داشته باشم. از شهرداری تهران که این جشنواره را به عنوان یک رویداد مهم شهری مورد حمایت قرار دادند نیز سپاسگزارم. تعداد زیادی از حامیان هم بودند که اصلاً از ما نخواستند که اسمشان را بیاوریم.

میرکریمی در ادامه گفت: از بین ۲۵۰مهمان خارجی، ۱۵۰ نفر کارگردان و هنرمند هستند و حدود ۲۰ کارگاه آموزشی در جشنواره برگزار می‌شود. ۸۰ نفر مهمان در بخش بازار شامل خریداران خارجی و شرکت‌های خارجی نیز امسال در جشنواره حضور دارند. از ۲۰۰۰ فیلم ثبت‌نام شده در جشنواره حدود ۶۴ فیلم نمایش داده می‌شود.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به این که سال گذشته در بخش ویژه جشنواره سینمای دو کشور ایتالیا و گرجستان بررسی شدند، گفت: امسال در بخش ویژه جشنواره سینمای آلمان و‌ چین در را بررسی می‌کنیم. سینمای چین با این همه سرمایه‌گذاری که در ساخت پردیس‌های سینمایی داشته‌اند و با جمعیتی که در آنجا هست، باید در آینده مقصد تجاری سینمای ما باشد چرا که سینمای این کشور به شدت در حال توسعه است. در بخش ژانر نیز فیلم‌های کمدی معاصر را نمایش می‌دهیم. در بخش نمایش ویژه بهترین فیلم‌های سال ۱۰ کشور انتخاب شده و نمایش داده می‌شود. این فیلم‌ها نماینده کشورهای متبوع خود در اسکار بوده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: یکی از این بخش‌های جشنواره در سال‌های گذشته «زیتون‌های شکسته» بود که به فیلم های کشورهای منطقه اختصاص داشت که امسال به «شاخه‌های زیتون» تغییر نام داد و مجال مناسبی برای دیدن زندگی مسلمانان در کشورهای جهان بر پرده نقره‌ای است.

میرکریمی درباره داوران ایرانی جشنواره نیز گفت: نوید محمدزاده، خسرو معصومی، نرگس آبیار، حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب، سید غلامرضا موسوی، بهروز شعیبی و روبرت صافاریان به عنوان داور در کنار داوران خارجی در بخش‌های مختلف فیلم‌ها را داوری می‌کنند.

وی عنوان کرد: برای آقای اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره پیغام فرستادم، ابراز لطف کرده و گفت جشنواره فجر استانداردترین و مهمترین جشنواره بعد از انقلاب است، اما گویا همزمان با جشنواره، برنامه مهمی داشت و عذرخواهی کرد. البته ایشان از اساتید بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم هستند ضمن این که آقای فرهادی معمولاً تمایلی به حضور در هیئت داوران جشنواره‌ها در ایران ندارند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر جولیا برتو‌چولی (کارگردان فرانسوی)، ادینا پیندلی (کارگردان اهل رومانی) و پل شریدر (فیلمنامه‌نویس مشهور آمریکایی) را نیز از مهمانان شاخص جشنواره معرفی کرد.

نشست خبری  سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

وی تصریح کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر مهم‌ترین جشنواره سینمایی در غرب قاره آسیا و شاید یکی از سه جشنواره برتر آسیا باشد. فراموش نکنیم که تمام جشنواره‌هایی که در سال‌های اخیر با تکیه بر پول در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد، تعطیل شدند چون خروجی خاصی نداشتند و مورد اقبال قرار نگرفتند.

میرکریمی در پاسخ به سؤالی درباره تمایل سازمان سینمایی و شخص حسین انتظامی به تلفیق دو جشنواره جهانی فجر و جشنواره فجر نیز گفت: رویدادهای فرهنگی در ایران نسبت یه پهنه جغرافیای و جمعیت کشور اصلاً مناسب نیست؛ حتی شهری مانند تهران که بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، در ماه یک برنامه بزرگ فرهنگی نیز ندارد، بنابراین به نظر من حذف هر رویداد فرهنگی از تقویم مانند بریدن یک درخت است نباید جشنواره‌ای را حذف کرد. اینکه دو جشنواره ملی و‌ جهانی نباید در هم ادغام‌ شود، نظر کارشناسی من است و اصلاً ربطی به جایگاه من در جشنواره ندارد.

انتهای پیام/4072/4104/

نظر شما