شناسهٔ خبر: 32306584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

میرکریمی:

۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور در جشنواره جهانی فجر امسال حضور دارند/ بخش‎هایی از جشنواره بخاطر افزایش نرخ دلار حذف شد

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با سخنان رضا میرکریمی دبیر جشنواره و با ابراز همدردی با هموطنان سیل زده آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سید رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای نشست رسانه‌ای این رویداد بیان کرد: به دلیل تقارن برگزاری این دوره از جشنواره با عید باشکوه نیمه شعبان خرسندی خود را ابراز می‌کنم و امیدوارم جشنواره از برکات این روز بهره‌مند شود.

وی با ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل افزود: همه ما با مردم آسیب دیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آن هاست. جشنواره در تفاهم با هلال احمر به عنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخاب شده است تا هم در سال‌های آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلم‌هایی در این باب داشته باشد و هم در جامعه جهانی جمعیت هلال احمر را معرفی کند. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره به سیل زدگان اختصاص یافته است.  

دبیر جشنواره جهانی فیلم فج خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم سیل را لزوما یک بلا بدانیم، زیرا دست کم کشورمان سیراب شده است.

میرکریمی با اعلام اینکه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیرات جشنواره جهانی فیلم فجر در حوزه سینما و دیگر حوزه‌ها دارد، بیان کرد: ایشان قبل از اینکه رییس سازمان سینمایی شوند نیز این موضوع را به ما گفته بود.

 دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: باید از اتفاقی که طی آن تلاش شد تا مهمانان ما که یکسال با آن‌ها مکاتبه شده بود به جشنواره نیایند، خوشبختانه بی نتیجه ماند. علیرغم این که امسال در تامین اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل داشت، بخش عمده‌ای از بودجه توسط مجموعه‌ای از حامیان تامین شد تا جشنواره برگزار شود. خوشبختانه آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیر جشنواره جهانی فجر بر سینما و سایر حوزه‌ها دارند و پیش از مسئولیت شان در سازمان سینمایی نیز بر این اعتقاد بودند.

 رضا میرکریمی افزود: امسال با کمک شهرداری تهران و منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ سعی کردیم که فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما ایجاد کنیم در همین راستا در گذر برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: سال گذشته جشنواره پررونقی داشتیم و این مسئولیت ما را افزایش داد که همتی افزون داشته باشیم و با تلاشی یک ساله و دبیرخانه‌ای ثابت فیلم‌ها رصد شدند. البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیم گیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما برای حق نمایش فیلم‌ها، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره سال گذشته با بودجه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد، اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می‌توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه‌ها را با حذف بخش‌هایی از جشنواره کم کنیم.

دبیر جشنواره ضمن تشکر از متولی اصلی برگزاری جشنواره که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: از شهرداری تهران سپاسگزارم که از این رویداد به عنوان یک رویداد مهم شهری که برگزار می‌شود، حمایت کرد. همچنین نهاد‌های دیگری که کمک‌ها و همدلی‌هایی حتی در حد اختصاص چند بلیت داشتند. امسال ما برای هزینه‌های پذیرایی هتل و هواپیما و... متکی به بودجه سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. با وجود تمام این مشکلات که حتی باعث قوی‌تر شدن ما هم شد، ما امسال شاهد جشنواره پر و پیمانی هستیم.
 
 دبیر جشنواره افزود: امسال با جشنواره پر باری رو به رو هستیم و بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان که همگی افراد کارشناس و نه توریست هستند به ایران می آیند که این نوعی قدرت نمایی در برابر آن هایی است که سعی دارند کشور ما را ناامن جلوه دهند. 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند، البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، 32 نفر هم در این بخش از استان ها در جشنواره خواهند داشت. 
 
وی افزود: ایده ما در این بخش سرمایه گذاری بر استعدادهای سینما در آینده است. فیلمی از کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده می شود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزش دیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سال های گذشته جایزه هایی را هم به خود اختصاص داده اند، پیش از این در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزش دیده اند. 
 
میرکریمی خبر داد: بیش از 20 ورکشاپ و مسترکلاس در دارالفنون برگزار می شود.
 
 میرکریمی اعلام کرد: امسال حدود 2000 فیلم در جشنواره ثبت نام کردند که این نشان می دهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است.
 
وی خبر داد:  163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف نمایش داده می شود. 9 فیلم کوتاه و 14 فیلم بلند اینترپریمیر هستند. 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده می شوند که کسانی که با استانداردهای جشنواره های جهانی آشنا هستند تایید می کنند که این اتفاق مطابق با استانداردهاست.
در حال تکمیل...
 

نظر شما