شناسهٔ خبر: 29348603 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

1552 ميليارد تومان به زلزله زدگان کمک بلاعوض شده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - استاندار کرمانشاه اعلام کرد: در مجموع هزار و 552 ميليارد تومان به زلزله‌ زدگان استان کمک بلاعوض شده و هزار و 241 ميليارد تومان به زيرساخت‌ها خسارت وارد شد.

به گزارش ايرنا ، هوشنگ بازوند روز سه شنبه در نشست خبري تشريح آخرين خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه که با حضور اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران کشور، ايرج حريرچي قائم مقام وزير و معاون کل وزارت بهداشت، مرتضي سليمي رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر و عليرضا تابش رئيس سازمان بنياد مسکن انقلاب اسلامي در تهران برگزار شد، اين مطلب را بيان کرد.
وي اظهار داشت: در زمين ‌لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکوني تخريب شد و خسارت ديد که از اين تعداد، 68 هزار واحد تعميراتي بود. 59 هزار نفر نيز براي دريافت تسهيلات در بانک ثبت نام کردند که کارهايشان در حال انجام است.
وي تصريح کرد: همچنين در اين زلزله 13 هزار جايگاه دامي و 18 هزار دام از بين رفت که دولت به ازاي هر دام تلف شده 600 هزار تومان و به ازاي هر دام سنگين سه ميليون تومان پرداخت کرد.
بازوند ادامه داد: بار مالي اين زلزله تا امروز 10 هزار و 855 ميليارد تومان بوده که ممکن است بيشتر هم شود. دولت فقط بايد 855 ميليارد تومان بابت امهال وام‌هاي زير 50 ميليون به زلزله‌ زدگان به بانک ها پرداخت کند.
استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون زلزله‌اي با اين بزرگي در غرب کشور ثبت نشده بود؛ با اين حال تنها زلزله‌اي بود که در امداد و نجات هيچ رسانه‌اي اعلام نکرد که بعد از 72 يا حتي 48 ساعت، جنازه‌اي از زير آوار پيدا شده باشد.
بازوند اضافه کرد: 11 هزار نفر نيروي زبده در بحث امداد و نجات در شهرستان‌هاي اين استان مشغول بودند که اين ظرفيت در ساير زلزله‌ها فراهم نبود. يکي از دلايل کم بودن آمار فوت‌شدگان نسبت به ساير زمين‌لرزه‌هاي مشابه، امداد و نجات سريع بود.
استاندار گفت: اين زلزله پنج هزار و 435 پس لرزه داشت که برخي از اين پس لرزه‌ها خود يک زلزله بودند و اين پس لرزه‌ها کار ما را در بحث بازسازي سخت مي‌کرد زيرا مردم اعتماد نمي‌کردند در خانه‌هاي خود باشند و ما مجبور بوديم مردم را در کانکس‌ها مستقر کنيم.
وي يادآور شد: تفاوت ديگر اين بود که در اين زمين ‌لرزه 35 تا 40 درصد دبي آب افزايش داشت و تمام شهرها مشکل گل آلودي و آلودگي آب پيدا کردند. کار ديگري که در زمين لرزه صورت گرفت اين بود که زندگي عادي مردم به سرعت ساري و جاري شد.
استاندار کرمانشاه اظهار داشت: زمين ‌لرزه‌اي به اين بزرگي اولين زمين ‌لرزه‌اي بود که شبکه‌هاي اجتماعي نيز آن را پوشش مي دادند و امروز بسياري از تصويرهايي که از فضاي مجازي منتشر شده است، در بررسي‌هاي آسيب‌شناسانه استفاده مي‌شود.
بازوند خاطرنشان کرد: يک ماه، درگير اسکان اضطراري و موقت زلزله زدگان بوديم و 94 هزار چادر هلال احمر و 10 هزار و 500 چادر نيز با کمک مردم توزيع شد. حسن ديگر اين بود که مردم منطقه که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، با صبوري بيشتري اين حادثه را تحمل کردند و مي‌گوييم که ما کنارشان هستيم.
وي ادامه داد: 2 ماه هم درگير اسکان موقت بوديم که 18 هزار و 800 کانکس توزيع شد که از اين تعداد پنج هزار کانکس توسط مردم و 13 هزار کانکس توسط دولت توزيع شد.
به گفته استاندار کرمانشاه در اين زمين ‌لرزه هيچ گونه مشکل امنيتي وجود نداشته است.
زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله و 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، اما پس لرزه هاي آن تاکنون ادامه داشته و از مرز پنج هزار و 300 مورد هم گذشته که شدت برخي از آنها به 5.9 ريشتر هم رسيده است.
استان 2 ميليون نفري کرمانشاه با مساحت 25 هزار کيلومتر مربعي در غرب کشور واقع شده و داراي 14 شهرستان، 31 شهر و افزون بر 2 هزار و 500 روستاي بالاي 20 خانوار است.
8066
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما