شناسهٔ خبر: 29346640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کرمانشاه:

1552 میلیارد تومان به زلزله زدگان کمک بلاعوض شده است

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه اعلام کرد: در مجموع هزار و 552 میلیارد تومان به زلزله‌ زدگان استان کمک بلاعوض شده و هزار و 241 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها خسارت وارد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، هوشنگ بازوند روز سه شنبه در نشست خبری تشریح آخرین خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه که با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و علیرضا تابش رئیس سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی اظهار داشت: در زمین ‌لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارت دید که از این تعداد، 68 هزار واحد تعمیراتی بود. 59 هزار نفر نیز برای دریافت تسهیلات در بانک ثبت نام کردند که کارهایشان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: همچنین در این زلزله 13 هزار جایگاه دامی و 18 هزار دام از بین رفت که دولت به ازای هر دام تلف شده 600 هزار تومان و به ازای هر دام سنگین سه میلیون تومان پرداخت کرد.
بازوند ادامه داد: بار مالی این زلزله تا امروز 10 هزار و 855 میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشتر هم شود. دولت فقط باید 855 میلیارد تومان بابت امهال وام‌های زیر 50 میلیون به زلزله‌ زدگان به بانک ها پرداخت کند.
استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون زلزله‌ای با این بزرگی در غرب کشور ثبت نشده بود؛ با این حال تنها زلزله‌ای بود که در امداد و نجات هیچ رسانه‌ای اعلام نکرد که بعد از 72 یا حتی 48 ساعت، جنازه‌ای از زیر آوار پیدا شده باشد.
بازوند اضافه کرد: 11 هزار نفر نیروی زبده در بحث امداد و نجات در شهرستان‌های این استان مشغول بودند که این ظرفیت در سایر زلزله‌ها فراهم نبود. یکی از دلایل کم بودن آمار فوت‌شدگان نسبت به سایر زمین‌لرزه‌های مشابه، امداد و نجات سریع بود.
استاندار گفت: این زلزله پنج هزار و 435 پس لرزه داشت که برخی از این پس لرزه‌ها خود یک زلزله بودند و این پس لرزه‌ها کار ما را در بحث بازسازی سخت می‌کرد زیرا مردم اعتماد نمی‌کردند در خانه‌های خود باشند و ما مجبور بودیم مردم را در کانکس‌ها مستقر کنیم.
وی یادآور شد: تفاوت دیگر این بود که در این زمین ‌لرزه 35 تا 40 درصد دبی آب افزایش داشت و تمام شهرها مشکل گل آلودی و آلودگی آب پیدا کردند. کار دیگری که در زمین لرزه صورت گرفت این بود که زندگی عادی مردم به سرعت ساری و جاری شد.
استاندار کرمانشاه اظهار داشت: زمین ‌لرزه‌ای به این بزرگی اولین زمین ‌لرزه‌ای بود که شبکه‌های اجتماعی نیز آن را پوشش می دادند و امروز بسیاری از تصویرهایی که از فضای مجازی منتشر شده است، در بررسی‌های آسیب‌شناسانه استفاده می‌شود.
بازوند خاطرنشان کرد: یک ماه، درگیر اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان بودیم و 94 هزار چادر هلال احمر و 10 هزار و 500 چادر نیز با کمک مردم توزیع شد. حسن دیگر این بود که مردم منطقه که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، با صبوری بیشتری این حادثه را تحمل کردند و می‌گوییم که ما کنارشان هستیم.
وی ادامه داد: 2 ماه هم درگیر اسکان موقت بودیم که 18 هزار و 800 کانکس توزیع شد که از این تعداد پنج هزار کانکس توسط مردم و 13 هزار کانکس توسط دولت توزیع شد.
به گفته استاندار کرمانشاه در این زمین ‌لرزه هیچ گونه مشکل امنیتی وجود نداشته است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، اما پس لرزه های آن تاکنون ادامه داشته و از مرز پنج هزار و 300 مورد هم گذشته که شدت برخی از آنها به 5.9 ریشتر هم رسیده است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه با مساحت 25 هزار کیلومتر مربعی در غرب کشور واقع شده و دارای 14 شهرستان، 31 شهر و افزون بر 2 هزار و 500 روستای بالای 20 خانوار است.
8066

نظر شما