شناسهٔ خبر: 29346885 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فعاليت گسترده شبکه‌هاي مجازي و 11 هزار نفر در بحث امداد و نجات زلزله کرمانشاه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- استاندار کرمانشاه گفت: بار مالي زلزله کرمانشاه تا امروز 10 هزار و 855 ميليارد تومان بوده که ممکن است بيشتر هم شود و 11 هزار نفر نيروي زبده در بحث امداد و نجات در اين شهرستان‌ها مشغول بودند.
به گزارش خبرگزاري آريا، هوشنگ بازوند در نشست خبري تشريح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه گفت: زلزله‌اي با اين بزرگي در غرب کشور ثبت نشده بود و تنها زلزله‌اي است که در امداد و نجات هيچ رسانه‌اي اعلام نکرد که بعد از 72 ساعت يا 48 ساعت، جنازه‌اي از زير آوار پيدا شده باشد.
به گفته استاندار کرمانشاه ؛ 11 هزار نفر نيروي زبده در بحث امداد و نجات در اين شهرستان‌ها مشغول بودند که اين ظرفيت بي نظير بود و يکي از دلايل کم بودن آمار فوت‌شدگان نسبت به ساير زمين‌لرزه‌هاي مشابه، امداد و نجات سريع بود.
بازوند گفت: تاکنون اين زلزله 5 هزار و 435 پس لرزه داشته که برخي از اين پس لرزه‌ها خود يک زلزله بود و اين پس لرزه‌ها کار ما را در بحث بازسازي سخت مي‌کرد زيرا مردم اعتماد نمي‌کردند در خانه‌هاي خود باشند و ما مجبور بوديم مردم را در کانکس‌ها مستقر کنيم.
وي افزود: در اين زمين‌لرزه 35 تا 40 درصد دبي آب افزايش داشت و تمام شهرها مشکل گل آلودي و آلودگي آب پيدا کرد و زندگي عادي مردم ساري و جاري بود.
استاندار کرمانشاه گفت: زمين‌لرزه‌اي به اين بزرگي اولين زمين‌لرزه‌اي بود که شبکه‌هاي اجتماعي هم مديريت مي‌کردند و امروز خيلي از تصويرهايي که از فضاي مجازي منتشر شده بود در بررسي‌هاي آسيب‌شناسانه استفاده مي‌شود.
وي گفت: يک ماه درگير اسکان اضطراري بوديم و 94 هزار چادر هلال احمر و 10 هزار و 500 چادر نيز با کمک مردم توزيع شد و مردم منطقه که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، با صبوري بيشتري اين حادثه را تحمل کردند و الان هم مي‌گوييم که ما کنارشان هستيم.
بازوند ادامه داد: دو ماه هم درگير اسکان موقت بوديم که 18 هزار و 800 کانکس توزيع شد که 5 هزار کانکس را مردم و 13 هزار کانکس را دولت تامين کرد.
در زمين‌لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکوني تخريب شد و خسارت ديد که 68 هزار واحد تعميراتي بود و 59 هزار نفر براي دريافت تسهيلات در بانک ثبت نام کردند که کارهايشان در حال انجام است.
وي تصريح کرد: همچنين در اين زلزله 13 هزار جايگاه دامي و 18 هزار دام از بين رفت که دولت به ازاي هر دام تلف شده 600 هزار تومان و به ازاي هر دام سنگين 3 ميليون تومان پرداخت کرد.
بازوند افزود: بار مالي اين زلزله تا امروز 10 هزار و 855 ميليارد تومان بوده که ممکن است بيشتر هم شود و دولت 855 ميليارد تومان بابت امهال وام‌هاي زير 50 ميليون به زلزله‌زدگان به بانک ها پرداخت کرد.
استاندار کرمانشاه افزود: در مجموع يک هزار و 552 ميليارد تومان به زلزله‌زدگان کمک بلاعوض شده و يک هزار و 241 ميليارد تومان به زيرساخت‌ها خسارت وارد آمد. خوشبختانه در اين زمين‌لرزه هيچ گونه مشکل امنيتي وجود نداشته است.


نظر شما