شناسهٔ خبر: 29340015 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

استاندار کرمانشاه: بار مالی زلزله کرمانشاه ۱۰۸۵۵ میلیارد تومان بوده است

استاندار کرمانشاه گفت: بار مالی زلزله کرمانشاه تا امروز ۱۰ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشتر هم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی تسنیم،  هوشنگ بازوند در نشست خبری تشریح خدمات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه اظهار کرد: این یک زلزله بسیار بود و زلزله ای با این بزرگی در غرب کشور ثبت نشده بود. تنها زلزله ای بود که در امداد و نجات هیچ رسانه ای اعلام نکرد که بعد از 72 ساعت یا 48 ساعت، جنازه ای از زیر آوار پیدا شده باشد.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: 11 هزار نفر نیروی زبده در بحث امداد و نجات در این شهرستان ها مشغول بودند که این ظرفیت در سایر زلزله ها نبود. یکی از دلایل کم بودن آمار فوت شدگان نسبت به سایر زمین لرزه های مشابه، امداد و نجات سریع بود.

بازوند گفت: تاکنون 5 هزار و 435 پس لرزه این زلزله داشت که برخی از این پس لرزه ها خودشان یک زلزله بودند و این پس لرزه ها کار ما را در بحث بازسازی سخت می کرد زیرا مردم اعتماد نمی کردند در خانه های خود باشند و ما مجبور بودیم مردم را در کانکس ها مستقر کنیم.

وی افزود: تفاوت دیگر این بود که در این زمین لرزه 35 الی 40 درصد دبی آب افزایش داشت و تمام شهرها مشکل گل آلودی و آلودگی آب پیدا کردند. کار دیگری که در زمین لرزه صورت گرفت این بود که زنندگی عادی مردم ساری و جاری بود.

استاندار کرمانشاه گفت: زمین لرزه ای به این بزرگی اولین زمین لرزه ای بود که شبکه های اجتماعی هم مدیریت می کردند و امروز خیلی از تصویرهایی که از فضای مجازی منتشر شده بود در بررسی های آسیب شناسانه استفاده می شود.

وی گفت: یک ماه درگیر اسکان اضطراری بودیم و 94 هزار چادر هلال احمر و 10 هزار و 500 چادر نیز با کمک مردم توزیع شد. حسن دیگر این بود که مردم منطقه که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده بودند، با صبوری بیشتری این حادثه را تحمل کردند و الان هم می گوییم که ما کنارشان هستیم. 

بازوند ادامه داد: دو ماه هم درگیر اسکان موقت بودیم که 18 هزار و 800 کانکس توزیع شد که از این تعداد 5 هزار کانکس توسط مردم و 13 هزار کانکس توسط دولت توزیع شد.

به گفته وی در زمین لرزه کرمانشاه 104 هزار واحد مسکونی تخریب شدند و خسارت دیدند که از این تعداد، 68 هزار واحد تعمیراتی بود که 59 هزار نفر برای دریافت تسهیلات در بانک ثبت نام کردند که کارهایشان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: همچنین در این زلزله 13 هزار جایگاه دامی و 18 هزار دام از بین رفت که دولت به ازای هر دام تلف شده 600 هزار تومان و به ازای هر دام سنگین 3 میلیون تومان پرداخت کرد.

بازوند ادامه داد: بار مالی این زلزله تا امروز 10 هزار و 855 میلیارد تومان بوده که ممکن است بیشتر هم شود. دولت فقط باید 855 میلیارد تومان بابت امهال وام های زیر 50 میلیون به زلزله زدگان به بانک ها پرداخت کند.

استاندار کرمانشاه افزود: در مجموع یک هزار و 552 میلیارد تومان به زلزله زدگان کمک بلاعوض شده و یک هزار و 241 میلیارد تومان به زیرساخت ها خسارت وارد آمد.

به گفته استاندار کرمانشاه در این زمین لرزه هیچ گونه مشکل امنیتی وجود نداشته است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما