شناسهٔ خبر: 17369693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

قرارداد محکمی بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسید

اقتصاد > صنعت - مهر در گفت وگو با فواد عطارمدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس درباره قرارداد با ایرباس پرسیده و عطار گفته است: قرارداد ایرباس با ایران قطعی است.

صاحب‌خبر -

 بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۸ فروند هواپیما به ایران تحویل داده شود؛ اما این اتفاق رخ نداده است.  عدم تحویل هواپیماها غیر از نیاز به صدور مجوز اُفک، مشکل دیگری داشت؟

 هم اکنون مجوزهای افک صادر شده‌ و قراردادهای محکمی هم بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسیده است؛  بر همین اساس این شرکت شروع به آماده‌سازی و به تبع آن، تحویل هواپیماها می‌کند و انتظار داریم که اولین هواپیمای ایرباس، روز ۱۱ ژانویه(امروز) به ایران ایر تحویل داده شود.  

* نحوه و زمان‌بندی تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری‌شده هما تا سال ۲۰۲۴ چگونه است و اولین تحویل هواپیما در چه سالی انجام می‌شود؟

- خوشحال هستم که مراسم تحویل اولین هواپیما در روز ۱۱ ژانویه برگزار و جزئیات بیشتر قرارداد آن در زمان برگزاری مراسم، اعلام می‌شود.

 * تأمین مالی خرید هواپیماها از سوی چه بانک یا موسسه مالی انجام می‌شود؟

- جزئیات مالی قراردادها جزو امور محرمانه مشتریان تلقی می‌شود و نمی‌توان دراین زمینه آمار، رقم و اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد.

 * آیا ایرباس امتیاز ساخت قطعه، نگهداری و تأمین قطعات هواپیما را در اختیار ایران قرار می‌دهد؟ درباره مفاد قرارداد ایرباس با ایران‌ایر درباره ارائه گواهینامه ساخت هم، توضیحاتی بفرمایید.

- به موازات تعهدات اولیه که در ژانویه ۲۰۱۶ در پاریس امضا شد، یک قرارداد همکاری جامع هم میان ایرباس با وزارت راه و شهرسازی ایران به امضا رسید تا این شرکت در بخشی از برنامه‌های ایران برای مدرن‌سازی پروازهای مسافرتی خود از جمله توسعه خدمات ناوبری هوایی، فرودگاه‌ها و عملیات هواپیمایی، هماهنگی‌های رگولاتوری و آموزش فنی و دانشگاهی، نگهداری، تعمیر و همکاری‌های صنعتی همکاری داشته باشد.

* دوره بازپرداخت منابع مالی و همچنین تعهدات هما به شرکت ایرباس چگونه است؟

- شیوه پرداخت اقساط ایران‌ایر به شرکت ایرباس مشابه تمام مشتریان ما بوده و در تطابق کامل با قوانین و مقررات مربوطه از جمله برجام تنظیم شده است.

 * چه ضمانت‌ها و روش‌های مقابله‌ای برای عدم بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است؟

درباره جزئیات قرارداد یا مفاد آن نمی‌توانم نظر یا توضیح خاصی ارائه کنم.

* بر اساس قرارداد امضا شده میان ایران ایر و ایرباس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چه آپشن‌هایی را می‌تواند بر روی هواپیماهای خریداری‌شده نصب کند؟

ایران‌ایر ناوگان هوایی خود را با محصولات ایرباس نوسازی می‌کند. بر اساس قرارداد قطعی، ۱۰۰ فروند هواپیما از مدل تک‌راهروی خانواده A۳۲۰ تا خانواده هواپیمای پهن‌پیکر A۳۳۰ و A۳۵۰ xwb در لیست این خرید قرار دارند. این قرارداد پرچمدار خدمات هوایی ایران را به ناوگانی مدرن و بسیار کارآمد و با طول عمر بالا تجهیز می‌کند. در این میان کابین‌های ایرباس به نحوی طراحی شده‌اند که مسافران و خطوط هوایی از بالاترین سطح راحتی، خدمات و کارامدی برخوردار شوند. تمامی هواپیماهای ایرباس - از تک‌راهروها تا پهن پیکرها - منطبق با استانداردهای روز آسایش طراحی شده‌اند تا مسافران و خطوط هوایی از آن بهره‌مند شوند.  

* چه تعداد از هواپیماها تا مهلت زمانی در نظر گرفته‌شده از سوی افک به ایران تحویل می‌شوند؟

توافق ما با ایران ایر شامل ۴۶ هواپیما از خانواده A۳۲۰ و ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ و ۱۶ هواپیمای فوق پهن پیکر A۳۵۰ XWB می‌شود که اولین هواپیما روز ۱۱ ژانویه تحویل خواهد شد.

* خرید هواپیما از ایرباس در قالب یک قرارداد قطعی اجرایی می‌شود یا یک تفاهم‌نامه غیر الزام‌آور است؟

بله، قرارداد با ایران ایر یک توافق الزام‌آور است، دو طرف قرارداد قطعی برای تحویل ۱۰۰ فروند هواپیما امضا کرده‌اند.

* درصورت بازگشت تحریم‌های ایران، بوئینگ مبالغ پرداخت‌شده از سوی ایران را با پرداخت سود آن به ایران باز می‌گرداند؟ آیا در قرارداد ایرباس هم به این نکته اشاره شده است؟

- ایرباس هماهنگی نزدیکی با قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و آمریکا دارد تا بر این اساس، درک صحیح و مطابق با برجام از قرارداد با ایران‌ایر داشته باشد؛ البته نمی‌توانم اطلاعاتی درباره جزئیات قرارداد در زمینه بازگشت تحریم‌ها ارائه کنم.

* دلیل نبود هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در لیست خرید ایرباس های ایران، چیست؟

افتخار ایرباس این است که مجموعه کاملی از هواپیماها در اندازه‌های متنوع را به مشتریان ارائه می‌کند و بر اساس برنامه قرار است سفارش‌های بیشتری را از سراسر جهان دریافت کند. 

 

3535

نظر شما