شناسهٔ خبر: 17367844 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گفتگوی مهر با مدیرعامل خاورمیانه ایرباس؛

غرامت؛ حلقه گمشده قرارداد ایرباس/سکوت؛ استراتژی پاسخ‌ به ابهامات

درحالی که پرداخت غرامت به ایران درصورت بازگشت تحریم‌ها، پاشنه آشیل قرارداد ایرباس با ایران است،مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس،استراتژی سکوت را بهترین تدبیر در برابر ابهامات قرارداد می‌داند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی- زهره علامی: با گذشت حدود یکسال از توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ و وعده‌های متعدد دولتمردان مبنی بر برداشته شدن محدودیت ها و ایجاد گشایش در حوزه های مختلف اقتصادی، قرار است فردا(پنجشنبه)  اولین فروند از یکصد فروند هواپیمای ایرباس وارد ایران شود. این هواپیما امروز از فرودگاه هامبورگ در آلمان به فرودگاه تولوز در فرانسه اعزام می شود و فردا از شهر تولوز به سمت فرودگاه مهرآباد تهران حرکت و در ساعت ۱۴:۳۰ در تهران بر زمین خواهد نشست.

 تحویل قطره چکانی هواپیما به ایران امروز در حالی کلید می‌خورد که تاخیر در صدور مجوز اُفک، دستیابی به توافق میان طرفین را بارها و بارها با اما و اگرهایی همراه کرد؛ بر اساس برنامه قرار بود ۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود؛ اما این اتفاق تا سال ۲۰۱۷ به طول انجامید و هم‌اکنون که در نیمه‌های ماه ژانویه سال نو میلادی به سر می‌بریم، تنها ورود یک فروند قطعی و نهایی شده است.

البته در میان دو قراردادی که ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس امضا کرد، شرایط برای ایرباس بهتر شده است؛ چراکه هم تعداد هواپیماهای تامین مالی شده ایرباس بیشتر از بوئینگ است و هم اینکه ایرباس، فاینانس ۱۹ فروند هواپیما را بر عهده گرفته است. این در شرایطی است که از مجموع ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۴۲ فروند و از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۵ فروند تامین مالی شده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود که این قرارداد، روانتر از قرارداد بوئینگ اجرایی شود.

اهمیت چگونگی تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس، نحوه تامین مالی این قرارداد، ضمانت‌های لازم برای بازپرداخت اقساط، ورود نخستین فروند ایرباس ۳۲۱ و مسائلی از این دست،  بهانه‌ای برای گفتگو با مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس شد تا نقاط مبهم این قراردادی که جزئیات آن تا این لحظه رسانه‌ای نشده است، را از وی جویا شویم.

فواد عطار، مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس در مصاحبه با خبرنگار مهر تاکید می‌کند که قرارداد ایرباس با ایران قطعی است. او البته سوالات را با درایتی خاص پاسخ می دهد و تعدادی از سوالات مهر را هم با این توجیه که «مفاد قرارداد محرمانه است»، بی‌پاسخ می‌گذارد و ترجیح می‌دهد سکوت کند. از جمله سوالاتی که بی‌پاسخ ماند، نحوه پرداخت غرامت به ایران در صورت بازگشت تحریم‌هاست.

* خبرنگار مهر: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۸ فروند هواپیما به ایران تحویل داده شود؛ اما این اتفاق رخ نداده است.  عدم تحویل هواپیماها غیر از نیاز به صدور مجوز اُفک، مشکل دیگری داشت؟

- فواد عطار: هم اکنون مجوزهای افک صادر شده‌ و قراردادهای محکمی هم بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسیده است؛  بر همین اساس این شرکت شروع به آماده‌سازی و به تبع آن، تحویل هواپیماها می‌کند و انتظار داریم که اولین هواپیمای ایرباس، روز ۱۱ ژانویه(امروز- چهارشنبه) به ایران ایر تحویل داده شود.  

* نحوه و زمان‌بندی تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری‌شده هما تا سال ۲۰۲۴ چگونه است و اولین تحویل هواپیما در چه سالی انجام می‌شود؟

- خوشحال هستم که مراسم تحویل اولین هواپیما در روز ۱۱ ژانویه برگزار و جزئیات بیشتر قرارداد آن در زمان برگزاری مراسم، اعلام می‌شود.

 * تأمین مالی خرید هواپیماها از سوی چه بانک یا موسسه مالی انجام می‌شود؟

- جزئیات مالی قراردادها جزو امور محرمانه مشتریان تلقی می‌شود و نمی‌توان دراین زمینه آمار، رقم و اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد.

 * آیا ایرباس امتیاز ساخت قطعه، نگهداری و تأمین قطعات هواپیما را در اختیار ایران قرار می‌دهد؟ درباره مفاد قرارداد ایرباس با ایران‌ایر درباره ارائه گواهینامه ساخت هم، توضیحاتی بفرمایید.

- به موازات تعهدات اولیه که در ژانویه ۲۰۱۶ در پاریس امضا شد، یک قرارداد همکاری جامع هم میان ایرباس با وزارت راه و شهرسازی ایران به امضا رسید تا این شرکت در بخشی از برنامه‌های ایران برای مدرن‌سازی پروازهای مسافرتی خود از جمله توسعه خدمات ناوبری هوایی، فرودگاه‌ها و عملیات هواپیمایی، هماهنگی‌های رگولاتوری و آموزش فنی و دانشگاهی، نگهداری، تعمیر و همکاری‌های صنعتی همکاری داشته باشد.

* دوره بازپرداخت منابع مالی و همچنین تعهدات هما به شرکت ایرباس چگونه است؟

- شیوه پرداخت اقساط ایران‌ایر به شرکت ایرباس مشابه تمام مشتریان ما بوده و در تطابق کامل با قوانین و مقررات مربوطه از جمله برجام تنظیم شده است.

 * چه ضمانت‌ها و روش‌های مقابله‌ای برای عدم بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است؟

- درباره جزئیات قرارداد یا مفاد آن نمی‌توانم نظر یا توضیح خاصی ارائه کنم.

* بر اساس قرارداد امضا شده میان ایران ایر و ایرباس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چه آپشن‌هایی را می‌تواند بر روی هواپیماهای خریداری‌شده نصب کند؟

- ایران‌ایر ناوگان هوایی خود را با محصولات ایرباس نوسازی می‌کند. بر اساس قرارداد قطعی، ۱۰۰ فروند هواپیما از مدل تک‌راهروی خانواده A۳۲۰ تا خانواده هواپیمای پهن‌پیکر A۳۳۰ و A۳۵۰ xwb در لیست این خرید قرار دارند. این قرارداد پرچمدار خدمات هوایی ایران را به ناوگانی مدرن و بسیار کارآمد و با طول عمر بالا تجهیز می‌کند. در این میان کابین‌های ایرباس به نحوی طراحی شده‌اند که مسافران و خطوط هوایی از بالاترین سطح راحتی، خدمات و کارامدی برخوردار شوند. تمامی هواپیماهای ایرباس – از تک‌راهروها تا پهن پیکرها – منطبق با استانداردهای روز آسایش طراحی شده‌اند تا مسافران و خطوط هوایی از آن بهره‌مند شوند.  

* چه تعداد از هواپیماها تا مهلت زمانی در نظر گرفته‌شده از سوی افک به ایران تحویل می‌شوند؟

- توافق ما با ایران ایر شامل ۴۶ هواپیما از خانواده A۳۲۰  و  ۳۸فروند از خانواده A۳۳۰ و ۱۶ هواپیمای فوق پهن پیکر A۳۵۰ XWB می‌شود که اولین هواپیما روز ۱۱ ژانویه تحویل خواهد شد. 

* خرید هواپیما از ایرباس در قالب یک قرارداد قطعی اجرایی می‌شود یا یک تفاهم‌نامه غیر الزام‌آور است؟

- بله، قرارداد با ایران ایر یک توافق الزام‌آور است، دو طرف قرارداد قطعی برای تحویل ۱۰۰ فروند هواپیما امضا کرده‌اند.

* درصورت بازگشت تحریم‌های ایران، بوئینگ مبالغ پرداخت‌شده از سوی ایران را با پرداخت سود آن به ایران باز می‌گرداند؟ آیا در قرارداد ایرباس هم به این نکته اشاره شده است؟

- ایرباس هماهنگی نزدیکی با قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و آمریکا دارد تا بر این اساس، درک صحیح و مطابق با برجام از قرارداد با ایران‌ایر داشته باشد؛ البته نمی‌توانم اطلاعاتی درباره جزئیات قرارداد در زمینه بازگشت تحریم‌ها ارائه کنم.

* دلیل نبود هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در لیست خرید ایرباس های ایران، چیست؟

- افتخار ایرباس این است که مجموعه کاملی از هواپیماها در اندازه‌های متنوع را به مشتریان ارائه می‌کند و بر اساس برنامه قرار است سفارش‌های بیشتری را از سراسر جهان دریافت کند.  

نظر شما