شناسهٔ خبر: 17377689 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

تاثیر نوسازی ناوگان هوایی بر سودآوری پروازهای خارجی بررسی شد

سفر حج با ایرباس؟

صاحب‌خبر - سالانه 5 میلیارد دلار سود شرکت های خارجی از پروازهای ایرانی
گروه اقتصادی- ژوبین صفاری: قردادهای هواپیمایی امروز وارد مرحله اجرا می شود و یک فروند هواپیمای ایرباس 321 وارد تهران می شود. اتفاقی که با
حاشیه های زیادی همراه بوده است. در خصوص تاثیر نوسازی ناوگان هوایی کشور از طریق خرید هواپیما بحث های فراوانی شده است، اما همزمانی ورود اولین هواپیما و از سرگیری مذاکرات حج می تواند جالب توجه باشد. بدون شک در صورت از سرگیری پروازهای حج شرکت های داخلی می توانند روی درآمد این سفرها حساب ویژه ای باز کنند. اما طی سال های گذشته به دلیل کهنه و فرسوده بودن هواپیماهای داخلی مجبور بودیم 50 درصد از سهم این پروازها را در اختیار شرکت های سعودی قرار دهیم. اتفاقی که در آینده با ورود هواپیماهای جدید و نوسازی تدرجی این ناوگان می تواند تغییر کرده و بازی را به نفع ما برگزداند. مقصود اسدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در این خصوص به «ابتکار» می گوید: پروازهای حج بنا بر معاهده پیشینی که بین ایران و عربستان وجود دارد و مقررات بین المللی اقتضا می کند 50 درصد در اختیار شرکت های سعودی و 50 درصد آن متعلق به شرکت های داخلی است. سهمی که به خاطر تعطیل شدن حج از دست شرکت های داخلی خارج شده با برقراری آن سهم بسزایی در افزایش تعداد پروازهای خارجی خواهد داشت.
یکی از مهمترین فعالیت‌های سالیانه هما طی چند دهه گذشته ، انتقال حاجیان ایرانی به عربستان سعودی و بازگرداندن آن‌هاست. این شرکت سالیانه ده‌ها هزار زائر ایرانی را در موسم حج از شهرهای مختلف ایران به جده منتقل می‌کند که این عملیات در کنار انجام پروازهای عادی هما صورت می‌گیرد.
شرکت هما در سال ۱۳۸۱ بیش از ۶۰ هزار حاجی ایرانی را در مدتی کمتر از یک ماه از ۱۷ شهر ایران به جده منتقل کرد. این عملیات با انجام ۳۵۲ پرواز چارتر انجام گرفت. از آنجا که هما با مشکلات زیادی برای تامین هواپیما روبرو است تنها قادر است نیمی از زائران ایرانی را به عربستان منتقل کند و سایر زائران باید از خدمات هواپیمایی سعودی استفاده کنند.
سالانه 5 میلیارد دلار به شرکت های خارجی می دهیم
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فصل انجام عمره مفرده پروازهایی را برای جابجایی زائران ایرانی به جده انجام می‌دهد. این در حالی است که ایران ایر در سال ۱۳۸۵ برای ارائه این خدمات یک فروند ایرباس آ-۳۰۰ بی ۲ را از یک شرکت ترکیه‌ای و یک فروند بوئینگ ۷۴۷–۲۰۰ را از یک شرکت اردنی اجاره کرد. اکثر پروازهای حج هما، برای جلوگیری از ایجاد اختلال در پروازهای عادی شرکت در ساعات نیمه‌شب انجام می‌گیرد.
مقصود اسدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی به «ابتکار» می گوید: به طور قطع اگر نوسازی ناوگان هوایی صورت گیرد و پروازهای حج هم از سر گرفته شود بخش عمده ای از بازار کشور ما به خاطر کمبود یا فرسوده بودن ناوگان هوایی که به دست بازار کشورهای همسایه افتاده است در اختیار پروازهای داخلی قرار خواهد گرفت. سالیانه بیش از 5 میلیارد دلار
شرکت های هواپیمایی خارجی از مسافران ایرانی درآمد کسب می کنند که به دلیل کمبود ناوگان از این فرصت استفاده می کنند. این فرصت می تواند با خرید هواپیماهای جدید در اختیار شرکت های داخلی قرار گیرد.
وی همچنین در خصوص قراردادهای هواپیمایی می گوید: در خصوص قرارداد های ایرباس کسانی که مذاکره
کرده اند سعی کردند خسارتی در صورت بروز هرگونه مشکل و بدعهدی متوجه کشور ما نشود هرچند از جزئیات این قراردادها اطلاع کاملی ندارم.امیدواریم طرفین قرارداد هم به تعهدات خود پایبند باشند.
سالانه چند سفر به حج انجام خواهد گرفت؟
براساس آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت به صورت میانگین در سال های گذشته 500 هزار نفر ایرانی هر سال به سفر حج عمره رفته و 100 هزار نفر نیز به حج واجب مشرف شده اند و این عداد یعنی سالانه حدود 600 هزار نفر از ایران راهی خانه خدا می شوند تا در مراسم حج عمره و حج واجب شرکت کنند؛ زائرانی که سالانه درآمد بسیار زیادی برای این کشور به همراه دارند.
اما در این میان باتوجه به اعداد بالا با یک ضرب و جمع می توان تا حدودی به درآمد کشور عربستان از سفر زائران ایرانی پی برد. اگر سالانه عدد میانگین اعزام ایرانی ها به حج عمره یعنی 500 هزار نفر را در عدد 2 میلیون و 250 هزار تومان ( میانگین عدد یک میلون و 700 هزار تومان 2 میلون و 800 هزار تومان هزینه سفر عمره) ضرب کنیم به عدد یک هزار و 125 میلیارد تومان می رسیم که در واقع گردش مالی اعزام زائران و پول ثبت نام
آن ها برای حج عمره است. اعدادی که تقریبا بیش از 70 درصد آن یعنی 787 میلیارد تومان آن به جیب سعودی ها می رود. زیرا علاوه بر هتل و برگزاری و.... آن ها 50 درصد اعزام مسافران را نیز با پروازهای خود در قرار دادها برعهده گرفته اند.
آغاز عملی بازپس گیری سهم بازار هوایی
اعداد و ارقام تعداد سفرهای خارجی نشان می دهد نوسازی ناوگان هوایی کشور تا چه حد به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است. اگر چه طی 4 دهه گذشته نتوانستیم نمایش مناسبی در این بازار داشته باشیم اما شروع تحول هرچند زمان بر باشد
می تواند آغاز یک تحول در عرصه حمل و نقل هوایی باشد.
در اواخر سال گذشته با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد و پس از نهایی شدن قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس، امروز نخستین فروند آن وارد ایران می شود.
این هواپیما پس از برگزاری یک مراسم توسط شرکت ایرباس رسما به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و مدیرعامل ایرباس در این مراسم اعلام کرده است که با تحویل این هواپیما همکاری های ایران ایر و ایرباس رسما آغاز شد و امیدواریم با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.
«فابیس برژیر» اظهار کرد: طبق قراردادی که با ایران ایر منعقد شده هواپیماهای بعدی نیز به تدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل خواهد شد.
وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه داری آمریکا و قوانین بین المللی منعقد شده و ما درصد هستیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز تعدادی از این هواپیماها به این شرکت تحویل خواهد شد.

نظر شما