شناسهٔ خبر: 17370070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

قرارداد محکمی بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسید

خبرگزاری مهر

مهر در گفت وگو با فواد عطارمدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس درباره قرارداد با ایرباس پرسیده و عطار گفته است: قرارداد ایرباس با ایران قطعی است.

صاحب‌خبر -
بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار بود در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۸ فروند هواپیما به ایران تحویل داده شود؛ اما این اتفاق رخ نداده است.  عدم تحویل هواپیماها غیر از نیاز به صدور مجوز اُفک، مشکل دیگری داشت؟

- فواد عطار: هم اکنون مجوزهای افک صادر شده‌ و قراردادهای محکمی هم بین ایرباس با ایران‌ایر به امضا رسیده است؛  بر همین اساس این شرکت شروع به آماده‌سازی و به تبع آن، تحویل هواپیماها می‌کند و انتظار داریم که اولین هواپیمای ایرباس، روز ۱۱ ژانویه(امروز) به ایران ایر تحویل داده شود.  

* نحوه و زمان‌بندی تحویل ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری‌شده هما تا سال ۲۰۲۴ چگونه است و اولین تحویل هواپیما در چه سالی انجام می‌شود؟

- خوشحال هستم که مراسم تحویل اولین هواپیما در روز ۱۱ ژانویه برگزار و جزئیات بیشتر قرارداد آن در زمان برگزاری مراسم، اعلام می‌شود.

 * تأمین مالی خرید هواپیماها از سوی چه بانک یا موسسه مالی انجام می‌شود؟

- جزئیات مالی قراردادها جزو امور محرمانه مشتریان تلقی می‌شود و نمی‌توان دراین زمینه آمار، رقم و اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد.

  * آیا ایرباس امتیاز ساخت قطعه، نگهداری و تأمین قطعات هواپیما را در اختیار ایران قرار می‌دهد؟ درباره مفاد قرارداد ایرباس با ایران‌ایر درباره ارائه گواهینامه ساخت هم، توضیحاتی بفرمایید.

- به موازات تعهدات اولیه که در ژانویه ۲۰۱۶ در پاریس امضا شد، یک قرارداد همکاری جامع هم میان ایرباس با وزارت راه و شهرسازی ایران به امضا رسید تا این شرکت در بخشی از برنامه‌های ایران برای مدرن‌سازی پروازهای مسافرتی خود از جمله توسعه خدمات ناوبری هوایی، فرودگاه‌ها و عملیات هواپیمایی، هماهنگی‌های رگولاتوری و آموزش فنی و دانشگاهی، نگهداری، تعمیر و همکاری‌های صنعتی همکاری داشته باشد.

* دوره بازپرداخت منابع مالی و همچنین تعهدات هما به شرکت ایرباس چگونه است؟

- شیوه پرداخت اقساط ایران‌ایر به شرکت ایرباس مشابه تمام مشتریان ما بوده و در تطابق کامل با قوانین و مقررات مربوطه از جمله برجام تنظیم شده است.

 * چه ضمانت‌ها و روش‌های مقابله‌ای برای عدم بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است؟

- درباره جزئیات قرارداد یا مفاد آن نمی‌توانم نظر یا توضیح خاصی ارائه کنم.

* بر اساس قرارداد امضا شده میان ایران ایر و ایرباس، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چه آپشن‌هایی را می‌تواند بر روی هواپیماهای خریداری‌شده نصب کند؟

- ایران‌ایر ناوگان هوایی خود را با محصولات ایرباس نوسازی می‌کند. بر اساس قرارداد قطعی، ۱۰۰ فروند هواپیما از مدل تک‌راهروی خانواده A۳۲۰ تا خانواده هواپیمای پهن‌پیکر A۳۳۰ و A۳۵۰ xwb در لیست این خرید قرار دارند. این قرارداد پرچمدار خدمات هوایی ایران را به ناوگانی مدرن و بسیار کارآمد و با طول عمر بالا تجهیز می‌کند. در این میان کابین‌های ایرباس به نحوی طراحی شده‌اند که مسافران و خطوط هوایی از بالاترین سطح راحتی، خدمات و کارامدی برخوردار شوند. تمامی هواپیماهای ایرباس - از تک‌راهروها تا پهن پیکرها - منطبق با استانداردهای روز آسایش طراحی شده‌اند تا مسافران و خطوط هوایی از آن بهره‌مند شوند.  

* چه تعداد از هواپیماها تا مهلت زمانی در نظر گرفته‌شده از سوی افک به ایران تحویل می‌شوند؟

- توافق ما با ایران ایر شامل ۴۶ هواپیما از خانواده A۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰ و ۱۶ هواپیمای فوق پهن پیکر A۳۵۰ XWB می‌شود که اولین هواپیما روز ۱۱ ژانویه تحویل خواهد شد.

* خرید هواپیما از ایرباس در قالب یک قرارداد قطعی اجرایی می‌شود یا یک تفاهم‌نامه غیر الزام‌آور است؟

- بله، قرارداد با ایران ایر یک توافق الزام‌آور است، دو طرف قرارداد قطعی برای تحویل ۱۰۰ فروند هواپیما امضا کرده‌اند.

* درصورت بازگشت تحریم‌های ایران، بوئینگ مبالغ پرداخت‌شده از سوی ایران را با پرداخت سود آن به ایران باز می‌گرداند؟ آیا در قرارداد ایرباس هم به این نکته اشاره شده است؟

- ایرباس هماهنگی نزدیکی با قانون‌گذاران اتحادیه اروپا و آمریکا دارد تا بر این اساس، درک صحیح و مطابق با برجام از قرارداد با ایران‌ایر داشته باشد؛ البته نمی‌توانم اطلاعاتی درباره جزئیات قرارداد در زمینه بازگشت تحریم‌ها ارائه کنم.

* دلیل نبود هواپیمای ایرباس ۳۸۰ در لیست خرید ایرباس های ایران، چیست؟

- افتخار ایرباس این است که مجموعه کاملی از هواپیماها در اندازه‌های متنوع را به مشتریان ارائه می‌کند و بر اساس برنامه قرار است سفارش‌های بیشتری را از سراسر جهان دریافت کند.


نظر شما