شناسهٔ خبر: 17368774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فردا اولین ایرباس به ایران می آید/استفاده از آن در خطوط داخلی

خبرگزاری شبستان: فردا ایرباس اولین هواپیمای فروخته شده به ایران را به تهران ارسال می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از اجرایی شدن برجام اولین خبر خوشی که دولتی ها به مردم ایران دادند امضای قرارداد برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور بود و حالا سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، می گوید: نخستین هواپیمای جدید ایرباس (مدل 321 A) ساعت 14و 30 دقیقه روز پنجشنبه این هفته (23 دی ماه) در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین می نشیند.

 

طبق خبرایرنا، شاهرخ نوش آبادی افزود: این هواپیمای ایرباس، قرار است امروز پس از انجام تست های فنی از فرودگاه هامبورگ آلمان عازم فرودگاه تولوز فرانسه شود.

 

وی اظهار داشت: طبق برنامه، این هواپیما با هدایت خلبانان ایرانی روز پنجشنبه از فرودگاه تولوز فرانسه عازم تهران می شود و راس ساعت 14 و 30 دقیقه روز پنجشنبه در فرودگاه مهر آباد بر زمین می نشیند.

 

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در آیینی که به همین منظور در آشیانه مهندسی و تعمیرات ایران ایر برگزار می شود، برخی مسوولان لشکری و کشوری حضور خواهند داشت.

 

این در حالی است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از این هواپیمای 190 نفره در مسیرهای داخلی مورد استفاده خواهد کرد.

 

به گزارش شبستان، ۵ دی ماه مدیرعامل هما خبر داده بود: نخستین فروند هواپیمای خریداری شده از شرکت ایرباس تا پایان دی در خدمت ناوگان هوایی کشور قرار می گیرد.

 

وی گفت : بر اساس قرارداد نهایی دوم دی با ایرباس ؛ 100 فروند هواپیما در 10سال تحویل ایران می‌شود.

 

فرهاد پرورش افزود : 46 فروند هواپیما از این هواپیماها از خانواده A320، تعداد 38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16 فروند از خانواده A350 است.

 

وی گفت : ارزش اسمی قرارداد 20 میلیارد دلار است که 15 درصد آن از شرکت هما و 85 درصد نیز از طریق فاینانس تامین می شود.

 

پرورش اظهار داشت : هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و بازپرداخت آنها با توجه به زمان ورود هر هواپیما 28 ساله است .

 

مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت : شرکت سازنده هواپیما ایرباس ، یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که بعد از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 ، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.

 

پرورش افزود : پیش‌ قرارداد خرید 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایران‌ایر و ایرباس، بهمن‌ پارسال (ژانویه سال 2016 میلادی) به امضا رسید.

 

در آن پیش‌ قرارداد‌ مقرر شد ‌‌118 فروند انواع هواپیمای ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، تعداد 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌ پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود که بعد‌ها این پیش‌قرارداد به 100 فروند هواپیما کاهش یافت. ایرباس‌های پهن‌پیکر 380 نیز در قرارداد هما و ایرباس بود که هم اکنون به علت نبود زیرساخت‌‌های مناسب فنی برای این هواپیما در کشو‌ر از فهرست درخواست ایران‌ ایر حذف شد.‌

نظر شما