شناسهٔ خبر: 67693512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم قشم در شام غریبان شهدای کربلا به سوگ نشستند+فیلم

قشم - ایرنا - آیین شام غریبان امام حسین(ع) و شهدای کربلا همزمان با غروب عاشورای حسینی و تاریک شدن هوا در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) شهر قشم سوگواری مردم متدین و ولایت مدار این شهرستان مرزی را امتداد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوگواران حسینی در ادامه عزاداری تاسوعا و عاشورا، سه شنبه شب در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی با روشن کردن شمع به نشانه همدردی با بازماندگان و اسرای کربلا و زینب کبری(س) در ماتم و مصیبت امام شهید خودبه سوگواری پرداختند.

در این آیین حضور کودکان و نوجوانان با لباس های سیاه و پیشانی بندهای "یا حسین" و " یا رقیه" با شمع های روشن و آه و ناله که یاد و خاطره کودکان و اسیران دشت نینوا را در اذهان شرکت کنندگان زنده کرد، بسیار چشمگیر بود.

گروه های مختلف مردم قشم در این آیین، صدها شمع را در فراق و مظلومیت شهدای کربلا روشن و بار دیگر حادثه عاشورا را زنده کردند.

عاشقان اهل بیت(ع) و عزاداران حسینی در تاریکی شب بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به یاد فرزندان امام مظلوم و غریب اشک ریخته و جاودانگی حادثه کربلا را بار دیگر تبلور بخشیدند.

عزاداران حسینی غروب عاشورا با حضور در آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) و روشن کردن شمع به یاد غروب سرد و تاریک کربلا شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش بودند.

دلدادگان مکتب حسینی در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب که ۱۰ شب در سوگ جگر گوشه حضرت رسول(ص) نشستند و نماز باشکوه ظهر عاشورا را به یاد نماز ظهر عاشورای سرور آزادگان جهان و یاران باوفایش برپا کردند و در شب شام غریبان حسینی نیز در عزای شهادت پیشوا و مقتدای خود در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس ناله های جانسوز سر دادند.

در شب شام غریبان واقعه عاشورا به احترام غربت و تنهایی اسرای کربلا چراغ های برخی خیابان ها، میادین و هیات های عزادار برای مدتی خاموش شد و صدای طبل و سنج دیگر به گوش نمی رسید.

"شام غریبان» در ادبیات و مرثیه‌های پارسی‌زبان‌ به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواری این شب گفته می‌شود؛ نوحه‌های این مراسم یادآور غربت و اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند، بعضی رسوم خاص مانند روشن‌ کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.

به گزارش ایرنا، طبق رسمی دیرین همه ساله همزمان با شام عاشورا، مردم عزادار در سراسر ایران اسلامی به یاد غربت حضرت زینب (س) و اسرای دشت کربلا آیین شام غریبان را برگزار می کنند.

پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ یار باوفای آن حضرت، لشگریان عمربن سعد به دستور وی به خیمه های اهل بیت (ع) حمله کردند و ضمن غارت خیمه ها، آنها را آتش زدند.

همچنین حضرت زین العابدین (ع)، حضرت زینب (س)، بانوان و برخی کودکان کاروان اباعبدالله الحسین (ع) تا پاسی از شب در تاریکی آن شب دشت کربلا به عبادت پرداختند و فجایع روز عاشورا را مرور کرده و اشک ماتم ریختند.

به گواه تاریخ واقعه عاشورا تلخ ترین واقعه در تاریخ بشریت به شمار می رود که در طول مدت چند ساعت در روز دهم ماه محرو سال ۶۱ هجری قمری به وقوع پیوست.

نظر شما