شناسهٔ خبر: 67692811 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شام هجران محمودآبادی‌ها در غروب عاشورا

سارا اسماعیلی

مردم محمودآباد پس از عزاداری روز عاشورای حسینی و ابراز ارادت خود به امام حسین (ع)، برای عزاداری شام غریبان آماده شدند.

صاحب‌خبر -

پس از شهادت امام‌حسین(ع) و یاران حضرت در واقعه کربلا در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری به آن روز «عاشورا» گفتند. عاشورا جایگاه خاصی در میان مسلمانان به‌ویژه شیعیان دارد و پیام‌آور ارزش‌ها، کرامت انسانی و الهام‌بخش آزادی و یادآور حزن و اندوه است.

 مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حضور پرشور مردم عزادار و هیئت‌های مذهبی در خیابان‌های شهرستان محمودآباد برگزار شد.

در این مراسم هیئت‌های زنجیرزنی و سینه زنی با حضور در خیابان‌های شهر به عزاداری برای امام حسین (ع) پرداختند و مظلومیت اهل بیت امام حسین (ع) را فریاد زدند.

هیئت‌های عزاداری به امام زاده قاسم (ع) محمودآباد آمدند و در ماتم و اندوه شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کردند.

شام هجران محمودآبادی‌ها در غروب عاشورا

ایستگاه‌های توزیع نذورات و مواکب حسینی در شهرستان محمودآباد در ایام شهادت امام حسین (ع) برپا است و در روز عاشورای حسینی نیز از عزاداران پذیرایی شد.

همچنین نیروهای هلال احمر، انتظامی، اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی وظیفه پوشش امدادی و امنیتی مراسم عزاداری عاشورای حسینی در محمودآباد را بر عهده داشتند.

شام غریبان در حزن سیدالشهدا

روشن کردن شمع یا استفاده از وسایلی مانند فانوس در مراسم شام غریبان برای روشن کردن معابر، درحقیقت نوعی از یادآوری شام تاریک و بدون روشنایی فرزندان و اهل بیت امام حسین(ع) است که به‌ تدریج تبدیل به نوعی هم‌دردی شده است و اکنون صورتی از شکل‌های متنوع عزاداری در میان اقوام مسلمان است.

در شب دهم محرم، مردم محمودآباد به یاد غربت اهل بیت امام حسین(ع) مراسم شام غریبان را برگزار کردند.

شام هجران محمودآبادی‌ها در غروب عاشورا

سوگواران حسینی در این شهرستان در قالب هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری برای شرکت در مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها جمع شدند و به عزاداری پرداختند.

خیابان‌های محمودآباد همزمان با شام غریبان حسینی تاریک‌تر و محزون‌تر از دیگر شب‌های دهه اول ماه محرم است و دیگر خبری از دسته‌های عزاداری پرتعداد در خیابان‌ها نیست و عدد آنها بسیار کاهش یافته است.

شام هجران محمودآبادی‌ها در غروب عاشورا

واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به دلیل ماهیت اسلام‌خواهی، و ظلم‌ستیزی‌اش همواره در طول تاریخ الهام‌بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده و به همین دلیل هم در دوره‌های مختلف با برگزاری مراسم عزاداری برای این قیام، یاد سرور و سالار شهیدان زنده نگه داشته شده است.

انتهای پیام

نظر شما