شناسهٔ خبر: 67688858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بام ایران، یکپارچه عزادار سیدالشهدا(ع)؛

سینه‌زنان آمدیم آقا سلام علیک، چشم گریان آمدیم آقا سلام علیک + فیلم

مردم چهارمحال‌وبختیاری امروز دهم محرم با حضور گسترده در مراسم‌ عزاداری سید و سالار شهیدان و اجرای آیین‌های مختلف، هم‌نوا با آسمانیان در غم مصیبت بزرگ شهادت اباعبدالله (ع) و یارانش به سوگ نشستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، عاشورا پیمانی است که با قلب‌های سلیم بسته شده است و هیچ نقطه‌ای در هویت هستی نیست که از حرکت، شعر و شعور عاشورایی خالی باشد.

عاشورا قرارگاه عشق است و پناهگاه عاشقان، روز دهم محرم که فرا می‌رسد غم و ماتم سرور و سالار شهیدان هم در چهارمحال‌وبختیاری به اوج خود می‌رسد.

بام ایران، امروز در عزای سالار شهیدان یکپارچه سیاه‌پوش بود و در هر تکیه، حسینیه و اماکن مذهبی مراسم عزاداری و سینه‌زنی برپاست.

از ساعات ابتدایی صبح روز عاشورا کوچه‌ها و خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در شهرها و روستاهای چهارمحال‌وبختیاری شاهد حضور گسترده عزاداران حسینی است، مردم با حضور در تجمع‌ها و دسته‌جات عزاداری هم‌نوا با نوحه‌خوان و مرثیه‌خوان در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.

شور و شعور حسینی در شهرکرد

در شهرکرد گرمای هوای مانع عزاداری و ابراز ارادت و علاقه محبان اهل بیت (ع) به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) نشده است و در این روز تعدادی از جوانان شهرکردی به یاد شهدای کربلا با لباس‌های مخصوص و سربند یا ابوالفضل (ع) در میان عزاداران حسینی آب توزیع می‌کنند.

دسته‌جات عزاداری از نقاط مختلف شهرهای استان خود را به نزدیک‌ترین امامزاده یا میدان مرکزی شهر رسانده و در قالب هیئت‌های سینه‌زن خود را برای اقامه نماز ظهر عاشورا آماده کردند.

هئیت‌های زنجیرزنی در شهر شهرکرد در همان ساعات ابتدایی حرکت خود را از نقاط مختلف شهر به سمت چهارراه بازار و سپس امام‌زادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) آغاز کردند و با اجتماع در صحن این امام‌زاده به عزاداری پرداختند.

سینه‌زنان آمدیم آقا سلام علیک، چشم گریان آمدیم آقا سلام علیک + فیلم

مردم اهالی مهدیه، اشکفتک و چالشتر (غرب شهرکرد) هم در قالب هئیت‌های سینه‌زنی و زنجیر زنی خود را به امام‌زاده سلطان محمد سبز پوش غرب شهرکرد رسانند.

جای جای شهرکرد سیاه‌پوش و غرق در عزا و ماتم شده، برپایی موکب‌های عزاداری، ایستگاه‌های صلواتی، توزیع غذاهای نذری و پخت حلوا و توزیع چای و شربت بین دسته‌جات عزاداری و عزاداران حسینی در جای جای این شهر وجود عینی دارد.

بن، حسینیه چهارمحال، یک پارچه عزادار

مردم شهر بن که به حسینیه چهارمحال معروف هستند تا سحرگاه امروز بیدار بودند و آئین فروبردن علم در گرداب این شهر را به نحو شایسته‌ای انجام دادند.

عزاداران این شهر پس از اقامه نماز صبح روز عاشورا در سرچشمه گرداب واقع در این شهر، سر تا پا را گل‌اندود و به سمت شهر حرکت کردند، اهالی این شهر با سردادن نوحه "سینه زنان آمدیم آقا سلام‌علیک، چشم گریان آمدیم آقا سلام‌علیک، از راه دور آمدیم آقا سلام‌علیک" به سمت مرکز شهر حرکت کردند.

اجرای آئین خیمه سوزان طاقانک به یاد غربت اسرا کربلا

تعزیه ظهر عاشورا در مناطق مختلف استان به خصوص در خیمه‌گاه طاقانک و وردنجان آغاز شده است و مردم مهیای برگزاری آئین خیمه سوزان در خیمه‌گاه‌ها می‌شوند.

حرکت گروه‌ها و هیئت‌های عزاداری پس از عبور از خیابان اصلی شهر طاقانک به سمت خیمه‌گاه و بقعه امامزاده شیخ زین‌الدین (ع) همراه با حرکت نمادین کاروان امام حسین (ع) دو کاروان اسرای کربلا، قربانی کردن ۱۴ رأس گوسفند در جلوی هیئت‌های عزاداری، نواختن نی، ساز و دهل، حمل علم به سوی خیمه‌گاه، اقامه نماز ظهر عاشورا، تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا، سوزاندن خیمه‌ها، مراسم شام غریبان، برپا کردن دوباره خیمه‌ای سیاه رنگ با نام خیمه حضرت زینب (س) و روشن کردن شمع در کنار این خیمه، از آدابی است که با همراهی هیئت‌های عزاداری در محل این خیمه‌گاه اجرا می‌شود.

سینه‌زنان آمدیم آقا سلام علیک، چشم گریان آمدیم آقا سلام علیک + فیلم

مویه بختیاری‌ها برای سید و سالاران شهیدان

در مناطق بختیاری‌نشین استان اما انگار حزن و اندوه رنگ و بویی دیگر داشت، مردمان این دیار در قالب دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیر زنی در حالی با گویش بختیاری نوحه‌سرایی می‌کردند، مویه‌کنان خود را به اماکن متبرکه و آرمستان‌ها رساندند.

دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در شهر بروجن با حرکت از میدان شهید ناغانی تا روضه الشهدا جلوه زیبایی از عشق و ارادت خود به سالار شهیدان را به نمایش گذاشتند و به یاد آخرین نماز سالار شهیدان نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

به گزارش ایمنا، مردم چهارمحال‌وبختیاری، امروز با حضور گسترده خود نشان دادند کربلا، یک تکه از جغرافیای زمین و عاشورا، یک گوشه از گذشت زمان نیست تا در اوراق تاریخ گم شود.

آئین‌های عزاداری عاشورای حسینی با حضور یک هزار هیئت عزاداری و ۲۰۰ گروه تعزیه در این استان انجام شد.

نظر شما