شناسهٔ خبر: 67665507 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فینال حساس یورو زیر ذره‌بینِ آنالیز

فینال یورو ۲۰۲۴ بین اسپانیا و انگلیس امشب برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، بعد از یک ماه رقابت جذاب قاره‌ای از این سر آلمان تا آن سرش، تکلیف قهرمان یورو 2024 امشب در ورزشگاه المپیک برلین و با دیدار اسپانیا و انگلیس مشخص می‌شود. لاروخا نمی‌خواهد فوتبال به خانه برگردد و سه شیر به دنبال نوبرانه قهرمانی اروپاست. دو تیم مسیر کاملاً متفاوتی برای رسیدن به فینال طی کرده‌اند؛ اسپانیا دردانه جام بوده و با ارائه بازی‌های زیبا غول‌های قاره را از پیش رو برداشته در حالی که انگلیس تا نیمه‌نهایی به ضرب و زور صعود کرد هر چند مقابل هلند قدرت خودش را نشان داد. به چند سؤال درباره این بازی پاسخ می‌دهیم:

 

چرا انگلیس قهرمان می‌شود؟

انگلیس بهترین بازی‌اش با فاصله زیاد را در نیمه‌نهایی انجام داد. تیم ضرباهنگ فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و با نتایج دیرهنگام باور زیادی به دست آورده. گل تساوی دقیقه 95 جود بلینگام به اسلواکی، پیروزی در ضربات پنالتی برابر سوییس و گل دقیقه 90 اولی واتکینز به هلند این حس را به وجود آورده که انگلیس می‌تواند نخستین قهرمانی مهمش را بعد از 58 سال به دست آورد.

مقابل هلند نشانه‌هایی از هماهنگی و پیشرفت استعدادهای هجومی تیم بروز کرد و به‌خصوص کارهای ترکیبی کوبی ماینو، فیل فودن و بوکایو ساکا هیجان‌انگیز بود. جوردن پیکفورد یک تورنمنت دیگر برای بالا بردن سطحش پشت‌سر گذاشته و مارک گوئهی کشف جدیدی در قلب دفاع بوده. لوک شاو به عنوان تنها مدافع چپ تخصصی تیم می‌تواند برای اولین‌بار در این تورنمنت در ترکیب اصلی قرار بگیرد. بعد از آشفتگی بازی‌های اول، به نظر می‌رسد گرت ساوت‌گیت به ثبات رسیده است.

 

چرا اسپانیا قهرمان می‌شود؟

هیچ‌کس شک ندارد که اسپانیا بهترین تیم یورو 2024 بوده. آنها هر شش بازی‌شان را برده‌اند و در مراحل حذفی، آلمان میزبان و فرانسه مدعی را از پیش رو برداشته‌اند؛ با 13 گل بهترین خط حمله را داشته‌اند، 96 موقعیت ایجاد کرده و رکورددار هستند و فوتبال رو به جلو و جذابی را به نمایش می‌گذارند. با بال‌های سرعتی و تکنیکی همچون نیکو ویلیامز و لامینه یامال بعد جدیدی به تیم ملی اسپانیا اضافه شده که پیش از این روی فوتبال مالکانه اصرار داشت. با حضور این دو، می‌توانند به بازی مستقیم رو بیاورند و در تغییر حالت از دفاع به حمله، دردسر درست کنند هرچند همچنان مالکیت توپ در اختیارشان است. هوشمندانه پرس می‌کنند، تعادل خوبی دارند و برای بازی از ایده مشخصی پیروی می‌کنند، بهترین بازیکن تورنمنت، رودری را هم در اختیار دارند. شانس هافبک منچسترسیتی را برای توپ طلا بالا می‌دانند و اگر روی فرم باشد، اسپانیا قهرمان است. اسپانیا به عنوان مدعی به جام نیامد اما از همان بازی اول با کرواسی به درستی مدعی لقب گرفت.

 

نقاط ضعف دو تیم کدام است؟

اسپانیا شاید اولین تیمی باشد که مقابل انگلیس قرار می‌گیرد و به این تیم اجازه استفاده از فضاها در ضدحملات را می‌دهد. اگر انگلیس برابر پرسینگ مقاومت کند، می‌تواند موقعیت به وجود آورد هرچند که باید نسبت به بازی‌های گذشته میل بیشتری برای حرکت رو به جلو از خود نشان دهند چون اسپانیا بلندترین خط دفاعی تورنمنت را دارد. اونای سیمون چند بار در این تورنمنت لغزیده، اشتباه او منجر به پنالتی کرواسی شد که البته از دست رفت و مقابل آلمان هم یک گل به آلمان هدیه کرد که کای هاورتز نتوانست از آن استفاده کند.

اسپانیا بیشتر روی نقاط قوتش کار می‌کند تا نقاط ضعف انگلیس. آنها به دنبال این هستند که رودری و فابین رویس بازی را اداره کنند و ویلیامز و یامال در نبردهایشان با مدافعان کناری انگلیس به پیروزی برسند.

ناتوانی انگلیس در حفظ مالکیت در این تورنمنت عادی شده است. اگرچه اسپانیا زیرنظر لوییس دلافوئنته بیشتر به فوتبال مستقیم رو می‌آورد اما در این کار استاد است و رودری در دیکته کردن بازی تبحر دارد برای همین پیروزی در نبرد میانه میدان اهمیت زیادی دارد. اگر انگلیس بتواند حفظ توپ کند با غنای هجومی‌اش می‌تواند خط دفاع ظاهراً ضعیف اسپانیا را به اشتباه بیندازد به‌خصوص در قلب دفاع. شگفتی بزرگی است اگر هری کین در ترکیب اصلی نباشد مگر اینکه ضربه به پای راستش در بازی با هلند جدی‌تر از آن نباشد که ابتدا تصور می‌شد اما نیروهای هجومی روی نیمکت انگلیس هم می‌توانند تعیین‌کننده باشند، هم واتکینز و هم ایوان تونی در یورو اقدامات تأثیرگذاری داشتند به‌خصوص اولی که گل پیروزی را به هلند زد و اعتماد به نفس بالایی به دست آورده.

 

انتهای پیام/

نظر شما