شناسهٔ خبر: 67323239 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چرا در مورد شیوع «تب دنگی» نگرانی ایجاد شده است؟

تب دنگی به عنوان «تب استخوان شکن» شناخته می‌شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن هستند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه‌ها عوامل منتقل‌کننده یا پخش‌کننده این ویروس هستند. برخی نشانه‌های تب دنگی عبارتند از تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل. ممکن است تب دنگی در تعداد کمی از بیماران به یکی از دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل شود.

هر ساله هشدارهایی در آغاز فصل گرما و مهیاشدن بساط تخم‌ریزی پشه آئدس در مانداب‌ها و یا فضای خالی وسط لاستیک خودروها در استان‌های جنوبی مطرح می‌شد اما امسال گزارش‌های جدی از ابتلای به بیماری تب دانگی در استان‌های جنوبی به گوش می‌رسد.

علی‌ضامن صالحی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بیماری تب دنگی اظهار کرد: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری افزود: افزایش ابتلا به تب دنگی معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد، زیرا پشه‌های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند. همچنین باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه‌ها را فراهم کند.

وی ادامه داد: ممکن است فرد از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش میزند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

درمان تب دنگی به تسکین علائم آن بستگی دارد

صالحی‌فرد با بیان اینکه درمان تب دنگی به تسکین علائم آن بستگی دارد، عنوان کرد: تب، درد عضلانی، سردرد از علائم بیماری بوده و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن ضروری است، در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به تب دنگی، گفت: باید از قرار گرفتن در معرض نیش پشه‌ها در مناطق خطرناک پرهیز کرده و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب و استفاده از پنجره‌ها و درها با توری توصیه می‌شود، همچنین برنامه‌های کنترل پشه‌ها و حذف محل‌های آب راکد نقش مؤثری در کاهش ابتلا به تب دنگی دارند.

عوامل ابتلا به تب دنگی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری افزود: پشه‌های حامل ویروس، پشه‌های انواع مختلف از جمله پشه‌های آئدس به عنوان پشه‌های حامل و منتقل ویروس دنگی شناخته شده‌اند. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی، یک فرد را نیش می‌زند، ویروس به بدن فرد منتقل می‌شود.

وی محل زندگی و شرایط محلی را از دیگر عوامل ابتلا به تب دانگی دانست و گفت: شانس ابتلا به تب دنگی در مناطق با شرایط زندگی مساعد برای پشه‌ها از جمله رطوبت بالا، آب های راکد، نامناسب بودن سیستم آب و فاضلاب و نبود پوشش ضد پشه افزایش می‌یابد.

صالحی‌فرد فاکتورهای فردی نظیر سابقه ابتلا به تب دنگی، سابقه سفر به مناطق با ریسک بالای تب دنگی، وضعیت سلامت عمومی فرد، سن، جنس و وضعیت ایمنی را از دیگر عوامل ابتلا به تب دانگی دانست و بیان کرد: استفاده از روش‌های محافظتی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از توری برای پنجره و درها موجب کاهش ابتلا به این بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه ابتلا به تب دنگی به عوامل چندگانه بستگی دارد، افزود: پشه‌های حامل و محل زندگی، فاکتورهای فردی و محافظت شخصی است. آگاهی از این عوامل و اقدامات پیشگیرانه موثر می‌تواند کمک کننده در کاهش خطر ابتلا به تب دنگی باشد. همچنین تب دنگی می‌تواند به صورت مستقیم بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و علائمی از جمله سردرد، اختلال در دید، عصبی شدن و کاهش آگاهی را ایجاد کرده که ممکن است وضعیت بیمار را تشدید کند.

صالحی‌فرد عنوان کرد: ابتلا به تب دنگی باعث علائمی نظیر تب، درد عضلانی، سردرد و خستگی می‌شود و در موارد شدیدتر ممکن است به عوارض خطرناک منجر شود. به منظور تشخیص صحیح و به موقع تب دنگی، شناخت نشانه‌ها و علائم آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هیچ مورد مثبتی از بیماری تب دنگی در چهارمحال و بختیاری شناسایی و گزارش نشده است

اصغر نوروززاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علائم اولیه تب دنگی، بیان کرد: تب دنگی معمولاً با علائم اولیه‌ای نظیر تب بالای ۴۰ درجه طی چند روز است که با دو یا بیشتر از نشانه‌های دیگری مانند تهوع و استفراغ، راش های پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل، یا کاهش گلبول سفید همراه شود. این علائم معمولاً در طول ۲ تا ۷ روز پس از ابتلا به ویروس دنگی ظاهر می‌شوند.

سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیمارهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در صورت پیشرفت بیماری، علائم شدیدتری نظیر خونریزی از لثه یا بینی، گسترش راش‌های پوستی، تنگی نفس، درد شدید شکم و استفراغ پایدار ممکن است ظاهر شود. این علائم نشان دهنده وضعیت جدی‌تر بیماری و نیاز به مراقبت پزشکی فوری است.

وی افزود: در ایران مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با توزیع کیت‌های آزمایش به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به خصوص مناطق دارای ابتلای بیشتر به پایش دقیق این بیماری می پردازد.

نوروززاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از این بیماری در چهارمحال و بختیاری شناسایی و گزارش نشده است.

نظر شما