شناسهٔ خبر: 67316344 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

درد پشت حدقه چشم را جدی بگیرید | هشدار بیماری تب دنگی

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تب و بدن درد بخصوص درد پشت حدقه چشم و بثورات جلدی مهترین علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری تب دنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر زهرا نهبندانی، با اشاره به اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده است که در شمال و جنوب کشور مواردی از وجود پشه آئدس دیده میشود، خاطر نشان کرد: از سال ۹۸ مراقبت‌های برای عدم ورود پشه آئدس در کشور انجام شده بود، اما به دلیل بارندگی بیشتر در سال جاری، کشور‌های حوزه خلیج فارس به این بیماری آلوده شدند و در حال حاضر مراقبت‌های مرزی برای عدم ورود بیماران به کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار ویروس وجود دارند که باعث تب دانگ می‌شوند و همه آنها توسط گونه‌ای از پشه‌ها معروف به آئدس منتشر می‌شوند تصریح کرد: ویروس از پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود، یک پشه فردی را که به ویروس دنگی آلوده است، نیش می‌زند و هنگامی که این پشه شخص دیگری را نیش می‌زند، بدین ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تب دانگ بیشتر در مناطق نیمه گرمسیری بروز می‌کند، ابراز کرد: افرادی که سابقه سفر به کشور‌های حوزه خلیج فارس و امارت و افغانستان را دارند با بروز علائم بالینی باید به پزشک معالج مراجعه کنند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با استفاده از تست رپید برای مسافران و افراد مشکوک به بیماری انجام می‌شود، گفت: تاکنون به جز یک مورد که به کشور‌های خارجی سفر کرده بود، مورد مشکوک و محتمل دیگری برای ابتلا به تب دنگی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد. / بهداشت نیوز

نظر شما