شناسهٔ خبر: 67305308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشدیدمراقبت‌های بهداشتی دربرابرپشه مهاجم آئدس،درسیستان وبلوچستان

با هدف مراقبت انسانی از بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس، اقدامات کنترلی با جدیت در مرز‌های شرقی استان سیستان وبلوچستان در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دکتر مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به شناسایی مواردی از پشه آئدس در برخی از شهر‌های کشور و هم چنین در شهر‌های جنوبی استان، اقدامات کنترلی با جدیت در مرز‌های شرقی استان توسط مرزبانان سلامت در حال انجام است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به همجواری استان باکشور پاکستان و انجام تبادلات مرزی اقدامات پیشگیرانه شامل افزایش سایت‌های دیده وری انسانی ونمونه برداری، افزایش سایت‌های حشره شناسی آئدس با هدف بررسی زیستگاه‌های لاروی، اویتراپ گذاری در دستور کار تیم‌های سلامت و تیم‌های حشره شناسی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر نظام مراقبت بهداشتی مرزی گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علاوه بر دو پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی رسمی، دوپایگاه بهداشتی مرزی غیررسمی، فعال شده است و تمامی افراد از نظر ابتلاء به تب دانگ مورد مراقبت و غربالگری قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی درمان بیماری‌های منتقله از پشه آئدس تب دانگ، چکین گونیا، زیکا برای تیم‌های سلامت انجام شده است و چک حشره شناسی از سایت‌های شاهد حشره شناسی آئدس نیز انجام می‌شود.
دکتر زنگنه مهترین راه پیشگیری از انتشار پشه آئدس را بهسازی محیط عنوان کرد و افزود: محل زیست و تکثیر پشه آئدس آب‌های راکد همچون ظروف آب زیر کولر، ظرف زیر گلدان، ظروف نگهداری آب بدون درب، حوض‌ها و آب انبارها، چاله‌های آسانسور و وجود لاستیک‌های مستعمل رها شده در سطح شهر که آب ناشی از بارندگی در آنها وجود دارد، است و بهسازی این آب‌ها بهترین روش به جهت جلوگیری از رشد و تکثیر آنها به شمار می‌رود.
وی افزود: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود، انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود.

وی افزود: وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش میزند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

 

به گفته دکتر فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در وبینار پدافند غیرعامل و مدیریت بحران کشور:با توجه به رصد‌های چندساله، پشه آئدس در کشور نداشتیم، در سالجاری بعلت بارندگی‌های منطقه، ناقل و بیماری در امارات افزایش یافت و در نتیجه اولین موارد بیماری از مسافرین برگشته از امارات مشاهده شد و متاسفانه جدیدا هم چند مورد انتقال محلی کشف شد.

 دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود:گزش پشه در استان‌های شمالی و جنوبی کشور می‌تواند آئدس باشد
تب، درد شکننده استخوان، بدن درد، تهوع و استفراغ از علایم بیماری تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستندو اگر کسی این علائم اولیه را داشت باید سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کند. 
استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، گیلان، مازندران و گلستان در معرض خطر گزش پشه هستند

نظر شما