شناسهٔ خبر: 67281423 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

متولی تعمیر ساختمان موقت ماده ۱۶ ترک اعتیاد بیرجند کیست؟

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: با اینکه ساختمانی به طور موقت برای مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در بیرجند در نظر گرفته شده، اما تعمیر آن متولی ندارد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در بیرجند استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید مکانی را از سایر ادارات برای این موضوع بگیرد که او تلاش‌های زیادی کرد و حتی قرار شد ساختمانی از سازمان استاندارد برای این موضوع گرفته شود که به نتیجه نرسید.

او افزود: استاندار ۳ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۴ میلیارد تومان اوراق از شورای هماهنگی برای این موضوع گرفته و یک زمین نیز به مساحت سه و نیم هکتار جنب پارکینگ شورای مبارزه با مواد مخدر تعیین شد. 

حجت الاسلام نسائی زهان بیان‌کرد: مقرر شد تا زمانی که ساختمان جدیدی در آنجا ساخته شود یک ساختمان قدیمی در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با هزینه ۴ میلیارد تومان تعمیر و به صورت موقت طی ۵ سال به عنوان مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد معتادین متجاهر در بیرجند فعال باشد که هنوز متولی برای تعمیر این ساختمان مشخص نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ادامه داد: شرح وظایف هر مسئول مشخص است و در کنار آن می‌دانیم که بعضی از موارد را به تنهایی با قانون نمی‌توانیم حل کنیم که این موضوع نیازمند مدیران ریسک‌پذیر با فن مدیریتی و شجاع است که در چهارچوب قانون ریسک پذیری برای به نتیجه رسیدن کار‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

او به بحث کمپ‌های ماده ۱۵ ترک اعتیاد اشاره و عنوان کرد: به طور مثال هزینه‌ای که دولت برای بهبود یافتگی هر معتاد به کمپ‌های ماده ۱۵ می‌دهد یک میلیون و هشتصد هزار تومان است در حالی که هزینه واقعی بیشتر از این است و رفع این شکاف نیازمند تأمین آن از منابع استانی و کمک از خیرین است. 

حجت الاسلام نسائی زهان به بحث تکدی گری و کارتن خواب‌ها اشاره و تصریح کرد: ۱۸۴ کارتن خواب در بیرجند جمع آوری شدند و همچنین در بحث تکدی گری نیز ۱۲۵ متکدی جمع آوری شدند که ۲۳ نفر از آنها از استان‌های دیگر بودند، و متکدیانی که از استان خودمان بودند تعدادی به بهزیستی تحویل داده و تعدادی هم در مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد پذیرش شدند. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در پایان از مردم خواست تا به متکدیان در سر چهارراه‌ها و جا‌های دیگر کمک نکنند و همچنین به تحت هیچ شرایطی به افرادی که به درب منازل آنها برای فروش لوازم مراجعه می‌کنند اعتماد نکرده و اطلاعاتی در اختیار آنها قرار ندهند.

به محض مشخص شدن متولی، تعمیرات مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد، تجهیز و تأمین هزینه‌های درمان را انجام می‌دهیم 

حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: تعیین مکان مد نظر برای مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد با استان و تجهیز و پرداخت هزینه‌های درمان معتادین متجاهر با ما و ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

او افزود: زمین برای ساخت مرکز ماده ۱۶ مشخص شده و تا زمان ساخت آن قرار است که ساختمانی به طور موقت تعمیر شود که متولی تعمیر آن هنوز مشخص نشده و به محض انجام تعمیرات کار تجهیز آن و پرداخت هزینه درمان را انجام می‌دهیم. 

حسنی مقدم بیان کرد: بهزیستی، شهرداری، سپاه، استانداری، شورای هماهنگی، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و دیگر ادارات در به سرانجام رساندن این مرکز تکلیف دارند که از همکاری بین ادارات راضی نیستیم، زیرا اگر تعامل به صورت درست انجام می‌شد با این مشکلات و تأخیر در راه‌اندازی مرکز مواجه نمی‌شدیم.

بیشتر بخوانید

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: در مورد بحث اعتباراتی که به بهزیستی برای بهبود معتادین داده می‌شود نیز پارسال یک میلیارد تومان اختصاص داده شد که مقداری از آن تخصیص داده و باقی آن تا پایان سال مالی پرداخت می‌شود و این موضوع که بین هزینه‌های واقعی و اعتبار تخصیصی شکاف وجود دارد را قبول داریم.

نخعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ پیگیری‌های زیادی کردیم، قصد داشتیم ساختمان استاندارد و یا ساختمانی از دانشگاه بیرجند را برای این کار بگیریم که به نتیجه نرسید و در نهایت قرار شد که در کنار بحث کلنگ زنی زمین برای ساختن مرکز در جنب پارکینگ خودرویی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، ساختمانی در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی به طور موقت تعمیر و تجهیز شود.

او افزود: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زیر نظر استاندار کار‌های این مرکز را انجام می‌دهد و به محض دستور استاندار به دستگاه‌ها برای تعمیر، سایر کار‌های لازم مرکز موقت انجام می‌شود. 

نخعی بیان کرد: در مورد سمن‌ها نیز به محض افتتاح مرکز ماده ۱۶ سازمان مردم نهادی برای داره آن معرفی می‌شود که بهزیستی استان داوطلب آن شده است.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: ۹ مرکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد در استان داریم که برای ترک اعتیاد افرادی است که خودشان مراجعه می‌کنند و تا زمانی که مرکز ماده ۱۶ ترک معتادین متجاهر راه اندازی شود نگهداری معتادین متجاهر در مراکز ماده ۱۵ انجام می‌شود. 

او افزود: راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ با شورای هماهنگی و ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

شرفی بیان کرد: در خصوص اینکه مرکز بعد از ساخت به چه دستگاهی واگذار شود می‌توان به هر دستگاهی مجوز داد، اما با توجه به اینکه ما به صورت شبانه روزی در بحث خدمات به معتادین فعالیت داریم تمایل داریم که این امر به بهزیستی واگذار شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: پارسال به ۱۴۵ بهبود یافته تسهیلات کم بهره با مبلغ کل ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان برای راه اندازی کسب و کار پرداخت کردیم. 

او عنوان کرد: در استان ۷۱۹ پذیرش معتاد برای بهبود یافتگی داشتیم که برای آنها یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شد، اما اعتبار اختصاص داده به ما یک میلیارد تومان بود که از این یک میلیارد هم تاکنون ۷۸۰ میلیون تومان پرداخت شده است یعنی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان کسری داشتیم.

نظر شما