شناسهٔ خبر: 67281000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سلاجقه:

سازمان محیط زیست خواستار اورهال نیروگاه شازند است

کامیار زادفر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: به دلیل فرسودگی نیروگاه شازند خواستار اورهال این نیروگاه هستیم.

صاحب‌خبر -

علی سلاجقه ۳۱ خرداد در جریان کلنگ زنی پروژه تولید کمپوست از لجن هاضم تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی شازند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث آب و هوای شهر اراک همواره دغدغه شهید جمهور بود. ۱۰ صنعت مادر در اراک وجود دارند که هم برای کشور لازم هستند و هم خسارت‌های محیط زیستی به منطقه وارد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی شازند رویکرد خوبی در حوزه محیط زیست اتحاذ کرده است، گفت: این پتروشیمی فضای سبز بسیار خوبی دارد که جزو نادرترین فضای سبزهای صنایع کشور است. قبلا باطله‌های اصلی در بخشی از پتروشیمی دفن می‌شد و آلاینده آب و خاک بود ولی با اقداماتی که در حوزه بازچرخانی فاضلاب و استفاده از ظرفیت‌های پسماندی انجام داده‌اند، این پسماندها با توجه به درجه خلوصی که دارند، فرصتی برای بسیاری از کارخانه‌های تولید سیمان کشور شده است.

سلاجقه افزود: سالانه ۹ تن لجن هاضم در این مجموعه تولید می‌شود که به عنوان یک باطله مازاد وارد محیط زیست می‌شده است ولی می‌توان آنرا با استفاده از فرایندهای دانش بنیان به کود بسیار مناسبی برای استفاده گیاهان تبدیل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه پتروشیمی شازند در بحث فلر و خاموش کردن مشعل‌ها گام‌های خوبی برداشته‌ است، گفت: ما قطعا از این صنعت حمایت می‌کنیم و موانع را با یکدیگر برخواهیم داشت.

وی در رابطه با گام‌های اساسی دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست اظهار کرد: شهید رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که شخصا به صورت میدانی به مشکلات پسماند سراوان و دریاچه‌های ارومیه، هامون، آشوراده، زرجوب و گهر رود، ورود کرد و خوشبختانه این مشکلات حل شد.

سلاجقه در رابطه با دریاچه ارومیه گفت: این دریاچه در سال ۹۸ از لحاظ تراز آب به حالت نرمال رسید ولی با نوساناتی که داشت، کارهای میدانی خوبی در دولت سیزدهم مثل لایروبی و پیگیری بحث حقابه‌ و راه سازی‌ها و احداث تصفیه‌خانه ‌ها منجر به این شد که آب پایدار وارد دریاچه شود و خیلی به نزولات جوی وابسته نباشد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار حدود ۴۰ درصد حقابه هامون گرفته شد، افزود: این اقدام باعث شد که این دریاچه، منشاء گرد و غبار منطقه نباشد.

سلاجقه با بیان اینکه دولت سیزدهم، در بعد کیفی سازی و بهینه سازی سوخت در ۱۰ پالایشگاه کشور گام‌های اساسی برداشت، تصریح کرد: برای اولین بار در کشور ۵۴ مشعل فلر خاموش شد و حدود ۵.۵ میلیارد یورو در این خصوص هزینه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص مردمی سازی بحث محیط زیست در کشور گفت: دو هزار خانه محیط زیست در دولت سیزدهم در راستای فرهنگ سازی ایجاد شده است. همچنین ما توانستیم رابطه صحیح انسان با محیط زیست را بر مبنای دانش روز و آموزه‌های دینی تعریف کنیم.

وی در رابطه با مازوت سوزی نیروگاه شازند نیز اظهار کرد: دولت در خصوص مازوت سوزی، حساس است و قرار بود سال گذشته در نیروگاه، مازوت سوزی نشود ولی شامگاه همانروزی که صبحش مصاحبه کردم و گفتم مازوت سوزی در شازند انجام نمی‌شود متاسفانه با توجه به شرایط اضطرار، این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی مازوت سوزی در کشور و کاهش ۵۰ درصدی مازوت سوزی در نیروگاه شازند گفت: ما به دلیل فرسودگی نیروگاه شازند خواستار اورهال این نیروگاه هستیم. همچنین در حال پیگیری کاهش سولفور از ۳.۵ به ۰.۸ درصد هستیم. من قول می‌دهم که در کنار مردم اراک هستیم و شرایط آنها را درک می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه برنامه‌های امروز، رئیس سازمان محیط زیست کشور ایستگاه سنجش آلودگی هوای پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند را افتتاح کرد و از پروژه RO ، پروژه ZID ( تصفیه پساب و بازچرخانی صد در صد آب به خط تولید) شرکت کیمیاگران امروز شازند و از نیروگاه شازند بازدید کرد.

انتهای پیام

نظر شما