شناسهٔ خبر: 67324146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی:

در فناوری آبیاری نیازی به واردات نداریم

زهره ابراهیمی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: برای انجام روش‌های فناوری آبیاری هیچ نیازی به واردات نداریم و تنها برای تنوع و درخواست متقاضیان ممکن است در این خصوص واردات انجام شود.

صاحب‌خبر -

هادی افشار در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فناوری‌ها در حوزه آب اظهار کرد: در خراسان رضوی از نظر تکنولوژی و فناوری آب در وضعیت مطلوبی به سر می‌بریم و مشکلی در فناوری آبیاری و سیستم‌های آبیاری نداریم و تمامی لوازم و ادوات سیستم‌های آبیاری موجود هستند، اما یکی از موضوعات جدید این حوزه در خصوص آبیاری هوشمند است که تازه در دستور کار قرار گرفته است و نیازمند توسعه و رشد است. در استان شرکت‌هایی را داریم که در تلاش برای ساخت و توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار چنین فناوری‌های هوشمندی هستند و امروزه در مسیر رشد و توسعه قرار دارند و برای این امر مهم تلاش می‌کنند.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی و کشورمان، بهترین امکانات فنی سیستم‌های آبیاری را دارا هستیم و لوازم آبیاری مناسبی در استان موجود است و تنها مقدار محدودی از تجهیزاتی که برای فناوری‌های خاص‌تری است، وارداتی محسوب می‌شود و در استان خراسان رضوی وجود ندارد. در سال‌های اخیر استان خراسان رضوی در زمینه تکنولوژی پیشرفت خوبی داشته است و تقریبا در این موضوع مشکلی وجود ندارد و به تناسب تجهیزاتی که داریم، برخی قطعات را از کشورهای خارجی وارد می‌کنیم. البته برای انجام روش‌های آبیاری هیچ نیازی به واردات نداریم و تنها برای تنوع و درخواست متقاضیان ممکن است در این خصوص واردات انجام شود.

افشار در خصوص سیستم آبیاری هوشمند گفت: سیستم آبیاری هوشمند مشابه تمامی سیستم‌های هوشمند در کشور است. هوشمندسازی مراحل متعددی دارد که می‌توانیم از آسان‌ترین مرحله آن شروع کنیم و به صورت هوشمند برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام دهیم تا این سیستم در استان رواج یابد و از آبیاری سنتی خارج شود. پایه و اساس آبیاری هوشمند وجود سیستم‌های مکانیزه آبیاری است و بایستی سیستم‌های مکانیزه مطلوبی در استان وجود داشته باشد تا آن‌ها هوشمندسازی شود.

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی ابراز کرد: کشاورزی استان از نظر سیستم‌های آبیاری در حال توسعه است و سیستم‌های مستعد اجرای مکانیزه، روش‌های نوین آبیاری را دارد. حدود ۶۰ درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی از سیستم‌های فناوری آب بهره‌مند هستند و تحت پوشش قرار گرفته‌اند. زمین‌های مستعد فناوری آب از لحاظ شرایط با همدیگر یکسان نیستند و برخی از آنان به سختی آبیاری را انجام می‌دهند، زیرا دارای زمینی هستند که پستی و بلندی دارد و هموار نیست، به همین دلیل در آبیاری دچار مشکل می‌شوند و این ۶۰ درصد بیان شده با اهتمام به همین شرایط است و زمین‌های متفاوتی را از منظر شرایط در خود جای داده است، همچنین زمین‌هایی که شرایط اقلیمی خاصی دارند، سیستم خاصی برای آبیاری را می‌طلبند که با سیتم‌های معمولی فناوری آب تفاوت دارد.

سیستم‌های نوین آبیاری؛ یک راهکار مؤثر برای حفظ منابع آب

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که برخی از زمین‌های کشاورزی از سیستم سنتی آبیاری استفاده می‌کنند، قیمت سیستم‌های نوین آبیاری و نقدینگی کم کشاورزان است، زیرا نبود نقدینگی موجب استفاده نکردن از این سیستم‌ها می‌شود، اما استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در کشاورزی اهمیت بسیاری دارد و با توجه به آن سیستم‌ها مقدار آب مشخصی در کشاورزی مصرف می‌شود که حداکثر تولید را به ارمغان می‌آورد و آب در آن هدر نمی‌رود.

افشار افزود: سیستم‌های نوین آبیاری باعث می‌شود هنگامی که تولید کشاورزان به اندازه نیاز رسید و دیگر نیازی به تولید نبود، از مصرف آب کاسته شود و آب کمتری به گیاهان و بذرها داده شود؛ زیرا منابع آب محدود است و مقدار مشخصی در کشاورزی وجود دارد و با سیستم‌های نوین آبیاری، پتانسیل افزایش تولید با همان مقدار آب هم وجود دارد. پس از اینکه نیاز به تولید کاهش و بهره‌وری افزایش یافت، متوجه می‌شویم که به ازای هر یک متر مکعب آب، تولید بیشتری را انجام داده‌ایم و از مصرف آب مورد نیاز کم می‌کنیم. بنابراین استفاده از این سیستم‌ها یک راهکار مؤثر برای حفظ منابع آب هم محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آب قیمت‌گذاری نمی‌شود و علی‌رغم اینکه ماده حیاتی است که در دسترس ما قرار دارد، به آن کم‌توجهی می‌شود و قیمت واقعی برای آن اختصاص نمی‌یابد. اگر بخواهیم قیمت واقعی برای آب در نظر بگیریم، باید قیمت آب از هر نوع سیستم و فناوری که در تولید کشاورزی استفاده می‌شود، بیشتر باشد. به همین دلیل باید بدون توجه به قیمت روش‌های نوین آبیاری برای افزایش بهره‌وری آب به دنبال آن‌ها باشیم و تلاش کنیم که با استفاده از آن‌ها بیشترین بهره را از آب کسب کنیم.

تسهیلات بانکی مطلوب برای بکارگیری فناوری آب در کشاورزی

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در خصوص حمایت نظام بانکی از فناوری آب در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در بخش سامانه‌های نوین آبیاری به صورت بلاعوض از طریق نظام بانکی به کشاورزان کمک می‌شود و مقدار قابل توجهی را از طریق سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت آب و خاک شهرستان‌ها به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: این امر فرآیندی دارد که طی آن کشاورزان باید در مدیریت آب و خاک شهر خود، طرح خود را بیان کنند و پرونده تشکیل دهند. بعد از برآورد هزینه‌های طرح، مبلغ قابل توجهی از نظام بانکی و تسهیلات بانکی مطلوب به صورت بلاعوض در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام

نظر شما