شناسهٔ خبر: 67284603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مشکل آلایندگی هوای اراک به زودی بررسی می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مشکل آلایندگی هوای اراک ملی است و همچنان در روزهای پایانی کار دولت به عنوان دغدغه مطرح می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی سلاجقه عصر امروز _پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ در جریان سفر به استان مرکزی و در جمع مدیران مجموعه نیروگاه حرارتی شازند اراک اظهار کرد: به زودی کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ویژه شهر اراک با حضور وزرای مربوطه و مسئولان استان مرکزی و نمایندگان مردم اراک، کمیجان وخنداب در تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در این نشست وضعیت آلودگی هوای اراک و نیروگاه شازند در حضور مسئولان مربوطه بررسی شود، افزود: نمی‌توان ادعا کرد که در یک بازه زمانی مسائل و مشکلات زیست محیطی شهر اراک و این واحد صنعتی را رفع می‌کنیم اما می‌توان با راهکارهای علمی بخشی از مشکلات زیست محیطی این شهر را کاهش داد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: شهید رئیسی در سفر به استان مرکزی، مدام بر خواسته مردم و مسائل زیست محیطی این شهر تاکید داشت و این مهم را در طول سه سال با جدیت پیگیری می‌کرد.

سلاجقه با بیان اینکه شهید جمهور فردی بود که برای مسائل زیست محیطی شخصاً وارد میدان می‌شد و بسیاری از مسائل این حوزه را رفع می‌کرد افزود: مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم رفع شد و با رایزنی و تلاش‌های صورت گرفته، امسال برای نخستین‌بار ۴۰ درصد از حق‌آبه دریاچه هامون اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: مسائل و مشکلات زیست محیطی استان مرکزی در طول سال‌های سال و با بی‌تدبیری‌های گذشته به وجود آمده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: نیروگاه شازند در سه سال گذشته ایجاد نشده، مگر می‌شود یک شبه این همه مسائل و مشکلات زیست محیطی را رفع کرد. سلاجقه با بیان اینکه برای اولین بار در دولت شهید جمهور ۵۴ فلر پترو پالایشی کشور خاموش شد اظهار کرد: قطع مازوت از نیروگاه شازند در سال گذشته مصوب شورای امنیت ملی بود و در این راستا مصاحبه‌ای نیز صورت و اعلام شد اما به دلیل شرایط اضطرار کشور دستور مصرف مازوت داده شد، از مردم اراک عذر می‌خواهم.

وی اضافه کرد: اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم در مسائل زیست محیطی باید به اطلاع مردم رسانده شود، موضوع سوخت پاک از ابتدای دولت دنبال شد اما وقتی مباحث دیگر در کشور مطرح باشد، اولویت‌ها تغییر می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تمام رویکردها در طول سه سال دولت سیزدهم به این سمت و سویی‌ها رفت و اگر عمر این دولت ادامه‌دار بود، بسیاری از طرح‌ها به ثمر می‌رسید، بنده خادم مردم استان مرکزی و در روزهای پایانی دولت شخصاً در نیروگاه شازند حاضر شدم تا مردم بدانند مسائل و مشکلات آنها را تا آخرین لحظه پیگیری می‌کنم.

سلاجقه با بیان اینکه بارگذاری صنایع استان مرکزی بویژه نیروگاه حرارتی شازند در جاهای مناسبی صورت نگرفته است تصریح کرد: هنوز نقش مازوت در آلایندگی هوای اراک به درستی مشخص نشده است، بنابراین باید یک نقشه راهی ترسیم شود و همه پای باشند.

ناترازی در منابع انرژی مربوط به سال‌های گذشته است

سید مجتبی آل یاسین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی هم ناترازی در منابع انرژی کشور را مربوط به سال‌های گذشته اعلام و اظهار کرد: در استان مرکزی همه تلاش‌ها برای کاهش معضل آلودگی هوا به کار گرفته شده است.

باید راهکاری برای رفع معضل آلایندگی صنایع صورت گیرد

پس از آن نیز یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: در قبال سلامت مردم مسئول هستیم، باید تلاش شود تا راهکاری برای حل معضل آلایندگی این واحد صنعتی و سایر صنایع صورت گیرد.

وی افزود: نیروگاه حرارتی شازند در بدترین نقطه تأسیس شده و مشکلات زیست محیطی بی شماری را ایجاد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: شاید در کوتاه مدت بتوان اقداماتی را برای کاهش آلودگی این واحد صنعتی انجام داد اما در دراز مدت این امکان وجود ندارد البته فراخوانی برای تمام شرکت‌های دانش بنیان کشور صادر شده تا هر ایده‌ای که می‌تواند آلودگی هوای نیروگاه حرارتی شازند را کاهش دهد، مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، در جریان این سفر ایستگاه پالایش هوا پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند افتتاح شد.

بازدید از تالاب میقان و پروژه استحکام بخشی برج پرنده‌نگری کویر میقان، کلنگ زنی پروژه هوشمندسازی منطقه حفاظت شده هفتاد قله و بازدید از آب انبار ۹۰ متر مکعبی احداثی از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ماشین‌سازی و بازدید از بزرگترین پروژه بازیافت پسماندهای صنعتی و تولید ۲۴ نوع الیاف پلی استری در شرکت پلیمرسازان دلیجان و افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرستان دلیجان، از جمله برنامه‌های سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان مرکزی است.

نظر شما