شناسهٔ خبر: 67279921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

راه‌آهن رشت-کاسپین به بهره‌برداری رسید

راه‌آهن رشت-کاسپین صبح امروز (پنجشنبه) با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری در منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، راه‌آهن رشت-کاسپین صبح امروز _پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، استاندار گیلان، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال ۹۷ آغاز شد و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ۱۴۰۲ به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ۹۵ درصد بود، قطعه شش این پروژه عملیات زیرسازی (۱۷ کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و ۶۸ دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد بود و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی داشت.

عملیات زیرسازی ۱۸ کیلومتر، عملیات خاکی ۹ دهنه پل و ۱۶۱ دهنه آب‌رو انجام شد و ایستگاه راه‌آهن پیربازار (خمام) نیز از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد، اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی ۲۳ هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه‌بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدور شمال-جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه آهن رشت-کاسپین به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا ۳۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال است، این پروژه دارای خطوط یک‌خطه به طول ۲۷.۷ کیلومتر و دوخطه به طول ۹.۳ کیلومتر (۲۵.۳ کیلومتر رشت-پیربازار تا بندر کاسپین ۹.۷ کیلومتر و داخل بندر دو کیلومتر) است.

پروژه راه‌آهن رشت-انزلی به‌عنوان تکمیل‌کننده کریدور ریلی شمال-جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.

نظر شما