شناسهٔ خبر: 67278743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور سرپرست ریاست جمهوری/

سوت قطار رشت - کاسپین به صدا درآمد

رشت - ایرنا - خط آهن رشت - کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور امروز پنجشنبه با حضور و دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بهره برداری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، راه آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس جمهور شهید به بهره برداری برسد و دائم بر تسریع و بهره برداری این پروژه مهم کشور و نیز منطقه تاکید داشت امروز با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این رابطه گفت: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهره‌برداری شد.
خیرالله خادمی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
وی گفت: شاخه دیگری از این راه آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می رسد.
وی گفت: راه آهن رشت-کاسپین بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است و با بهره برداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می شود.
معاون وزیر راه گفت: این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می کند مدت زمان ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه ها را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

طول این خط آهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و ظرفیت مسافری آن ۳۰۰ هزار را دارد و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا هفت میلیون تن کالا را می تواند جابه جا کند.

مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و با هزینه کرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسید و امروز به نام و یاد رئیس جمهور شهید افتتاح شد.

 در این مراسم وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و امور دارایی و جمعی دیگر از مقامات کشوری ،نماینده ولی فقیه در گیلان و استاندار این خطه حضور داشتند.

این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول سه هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.

محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.

مشخصات راه آهن رشت- کاسپین مشخصات راه آهن رشت- کاسپین

نظر شما