شناسهٔ خبر: 67271720 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشت-کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا 

تهران- ایرنا- جایگاه کریدوری ایران در جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این جایگاه با اقدامات مختلف دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی روزبه‌روز بهبود پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین گام‌های موجود در این زمینه، بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- کاسپین به شمار می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن رشت- کاسپین، فردا (پنجشنبه) با حضور سرپرست ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد. پروژه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، یاری رسان حوزه حمل کالا و ترانزیت کشور باشد.

راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب، اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ممکن می‌کند که این مساله از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

در این راستا «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی، به وجود آوردن، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال- جنوب است، زیرا بخش قابل‌ توجهی از مسیر کریدور شمال- جنوب از کشور ما عبور می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این که این کریدور در کشور ما سه شاخه دارد، اظهار داشت: شاخه غربی کریدور شمال- جنوب در بخش ریلی با احداث راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت- آستارا تکمیل می‌شود و شاخه شرقی آن نیز با مسیر ریلی چابهار- زاهدان و زاهدان- مشهد تکمیل خواهد شد.

خطیبی ادامه‌داد: همچنین در کریدور میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، مسیر حدفاصل رشت به بندر کاسپین، حلقه مفقوده بود که با احداث آن در عمل کریدور میانی برای ما شکل می‌گیرد و می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی از دریای خزر و کشورهایی که در اطراف دریای خزر قرار دارند، برای دستیابی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی بهره‌مند شویم و کشور را از مزایای ترانزیتی این مسیر برخوردار کنیم.

ظرفیت جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۶۰۰ هزار مسافر

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: این مسیر ۳۷ کیلومتری نقش مهمی را در کریدور میانی شمال- جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیش‌بینی می‌شود در سال نخست بهره‌برداری سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در نهایت میزان باری که با این خط جابه‌جا خواهد شد به هفت میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز به ۶۰۰ هزار نفر برسد.

وی همچنین توضیح داد: در این پروژه حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

به گفته خطیبی، حدود ۲۴۲ دستگاه آب‌رو با توجه‌ به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته شده است و ۳۶ پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است. در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالش‌هایی را برای این پروژه ایجاد کردند.

وی درباره نقش دولت سیزدهم در پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین نیز اظهار داشت: در این پروژه حدود سه هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته به این پروژه تخصیص پیدا کرده است که به واسطه پیگیری‌های دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهره‌برداری از پروژه ایفا کند.

گفتنی است که این پروژه می‌تواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل‌وانتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد.

احداث ۱۸ پل بزرگ، ۲۴۳ پل کوچک و ۱۸ تقاطع در راه آهن رشت- کاسپین

نگاه به جزئیات این طرح اما آماری خیره‌کننده را در بر دارد که از میان آنها می‌توان به احداث ۱۸ پل بزرگ، ۲۴۳ پل کوچک و ۱۸ تقاطع اشاره کرد. همچنین در این طرح بیش از چهار هزار و ۸۰۰ تن ریل، ۶۶ هزار قطعه تراورس، ۸۸ هزار متر مکعب بالاست، ۴۲ هزار متر مکعب زیربالاست استفاده شده و ۳۵ کیلومتر فیبر نوری نیز برای این خط احداث شده است.

سرعت حرکت قطار مسافری در این طرح به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت قطار باری در آن به ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

این خط با اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا علاوه بر ایجاد زمینه‌های حمل‌ونقل کالا و از شمال به جنوب کشور و بالعکس، می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، نقشی مهم در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی داشته باشد. علاوه بر این راه‌آهن رشت- کاسپین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کاسپین و استان گیلان باشد و در بخش‌های مختلف، پیش‌نیازهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را برای منطقه و کشور فراهم کند.

رشت-کاسپین؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا 

نظر شما