شناسهٔ خبر: 67290858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزارت حمل‌ونقل عراق:

احداث خط ریلی شلمچه-بصره در گرو تکمیل تملک اراضی، عملیات مین‌روبی

محمدحسین سیف اللهی مقدم

مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت حمل‌ونقل عراق در مصاحبه با خبرگزاری دولتی عراق گفت: پروژه اتصال خط ریلی شلمچه-بصره از چند محور تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها مسئله احداث پل و مین‌روبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر میثم الصافی، مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت حمل‌ونقل عراق درباره اهمیت خط ریلی شلمچه-بصره گفت: خط ریلی شلمچه-بصره برای هر دو طرف ایران و عراق به دلیل تسهیل تردد مسافران خصوصاً در ایام زیارتی که تعداد سفرها افزایش می‌یابد، مهم است. این پروژه سهم بسیار بزرگی در تقویت بخش گردشگری عراق به‌ویژه گردشگری دینی از طریق کاهش زمان، هزینه و نیز افزایش امنیت سفر میان دو کشور دارد. برای اجرای این پروژه مطالعات و طراحی‌هایی خاصی انجام شده و یک شرکت اسپانیایی به‌عنوان پیمانکار نیز برای اجرای عملیات ریل‌گذاری ۳۶ کیلومتری این پروژه انتخاب شده است.

وی در ادامه افزود: نامه‌نگاری‌های رسمی مبنی بر تملک اراضی واقع در خط ریلی شلمچه-بصره توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی برای واگذاری به راه‌آهن انجام شده است. برخی از این اراضی در محدود شط‌العرب، برخی متعلق به شهرداری بصره و تعدادی نیز متعلق به دولت عراق است. برای برخی اراضی نیز در محدوده‌های شط‌العرب، بصره و جزیره سندباد (محل احداث پل بازشو) در دادگاه پرونده‌هایی تشکیل شده و منتظر تصمیم نهایی هستیم. باارزش گذاری زمین‌ها به مراحل خوبی از تملک اراضی رسیده‌ایم و منتظر هستیم که با تصمیم نهایی به‌صورت تدریجی این زمین‌ها در اختیار وزارت حمل‌ونقل قرار گیرد. به‌صورت کلی برای همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی مرتبط با این پروژه ابلاغ شده است که اراضی واقع شده خود در مسیر خط ریلی را به وزارت حمل‌ونقل تحویل دهند.

الصافی همچنین اظهار داشت: یک کمیته مشترک در هماهنگی با شرکت پیمانکار اسپانیایی میان وزارت حمل‌ونقل و برق برای رفع موانع زیست‌محیطی در این مسیر شکل‌گرفته است که در حال انجام فاز مطالعاتی است.

مطابق توافق‌های انجام شده میان دولت‌های دو کشور برای احداث خط ریلی شلمچه-بصره، مین‌روبی ۱۶ کیلومتری و احداث یک پل بازشو از تعهدات ایران است که به گفته میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن ایران، تاکنون تنها حدود ۵/۲ کیلومتر مین‌روبی‌شده است. این در حالی است که مطابق وعده دولت‌های ایران و عراق در ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ در مراسم آغاز عملیات اجرای این خط ریلی مقرر شده در طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون باگذشت حدود ۹ ماه هنوز اقدام تعیین‌کننده‌ای از سوی دو طرف صورت نگرفته است.

نظر شما