شناسهٔ خبر: 67276256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رژیم صهیونیستی در اتاق شیشه‌ای / پیام نفوذ «هدهد» حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی برای واشنگتن و تل‌آویو چیست؟

شامگاه سه‌شنبه انتشار تصاویر پهپادی حزب‌الله لبنان از پایگاه‌ها و اماکن نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها غوغایی به پا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، فیلم منتشر شده حاکی است یک پهپاد مقاومت به نام «هدهد» توانسته با نفوذ به عمق فلسطین اشغالی از مراکز حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی فیلم‌برداری کند؛ مسئله‌ای که با سفر آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به لبنان همزمان شده و حامل پیام‌های زیادی است.

شبکه خبری المیادین گزارش داد: ویدئویی که حزب‌الله منتشر کرده دارای سه نوع هدف احتمالی است: نظامی، شامل مراکز صنایع نظامی و پایگاه حیفا، غیرنظامی شامل «کریوت» و راهبردی شامل بندر حیفا و سازه‌های موجود در آن. این رسانه با اشاره به اینکه هدف‌های یاد شده می‌تواند موازنه بازدارندگی سه‌جانبه‌ای در قبال رژیم صهیونیستی ایجاد کند، تأکید کرد: «حزب‌الله می‌خواهد بگوید حمله نظامی در برابر نظامی، غیرنظامی در برابر غیرنظامی و راهبردی در برابر راهبردی پاسخ داده خواهد شد».

رسانه‌های صهیونیستی نیز به تحلیل این ویدئو پرداختند و گفتند: اقدام حزب‌الله حامل این پیام به اسرائیل است که ما در داخل سرزمین‌های اشغالی حضور داریم و می‌توانیم ضربات وحشتناکی به آن وارد کنیم.

حرکت اخیر در فضای مجازی هم بازتاب بسیاری داشت. کاربری با اشاره به عملیات پهپاد هدهد، به بازنمایی سخنان سیدحسن نصرالله در یک سخنرانی در سال ۱۳۹۹ پرداخت، جایی که وی خطاب به اشغالگران گفته بود: ما بندر حیفا را بهتر از بندر بیروت می‌شناسیم. کاربر دیگری هم نوشت: اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند حزب‌الله به خاطر عید استراحت می‌کند. نه، آن‌ها مشغول فیلم‌برداری یک مستند هوایی ۴۸ ساعته از کل مجتمع صنعتی نظامی شما بودند.

سیاست منطقی حزب‌الله
رژیم صهیونیستی در اتاق شیشه‌ای/ پیام نفوذ «هدهد» حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی برای واشنگتن و تل‌آویو چیست؟ علاء حسن، تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس در تحلیل رخدادهای اخیر معتقد است: حزب‌الله در مدت اخیر به صورت تدریجی سطح تنش را با رژیم صهیونیستی بالا برده است؛ مقاومت در اوایل درگیری اخیر پس از طوفان‌الاقصی با استفاده از راکت‌های قدیمی و تسلیحات سنتی شناخته شده اقدام به تقابل با رژیم صهیونیستی کرد؛ اما در ادامه شاهد بودیم با بالا رفتن سطح تنش، از تجهیزات جدید و مدرن همچون تجهیزات موشکی و پدافند هوایی و ضدهوایی‌هایی رونمایی کرد و همگان را در بهت و حیرت فرو برد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی حزب‌الله از ارتقای تجهیزات و استفاده از تجهیزات نظامی مدرن‌تر در ابتدا ایجاد بازدارندگی و رساندن این پیام به سران صهیونیست بود که بیش از این جنگ را گسترش ندهند و در گام دوم، در جاهایی که رژیم دچار اشتباهات محاسباتی می‌شد، با دادن پاسخ‌های دندان‌شکن به این رژیم هشدار داد حزب‌الله توان پاسخ‌گویی به این اشتباهات محاسباتی را هم دارد. اما در ماه‌های اخیر یک نگرش سیاسی رایج شد که حزب‌الله از سوی اسرائیل تحت کنترل است و توان تداوم و توسعه نبرد را ندارد. با وجود این، روز گذشته که شاهد حضور نماینده آمریکا در لبنان و منطقه بودیم، آمریکایی‌ها با این درخواست به منطقه آمدند که  بالاخره مرز میان سرزمین‌های اشغالی و لبنان به صورت نهایی تثبیت شود؛ درواقع هدف آمریکا از دادن چنین پیشنهادی، نشان دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی  بود که اگر حزب‌الله کوتاه نیامد، بتوانند بهانه حمله احتمالی به منطقه و عقب زدن حزب‌الله را تا محدوده ۱۰-۸کیلومتری داشته باشند.

پیام دریافت شد
این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: پس از آن بود که حزب‌الله با انتشار تصاویری که از طریق پهپاد از مراکز و اماکن نظامی، امنیتی، پایگاه‌های موشکی و سامانه‌های ضدموشکی رژیم گرفته شده بود، یک پیام مهم هشدارآمیز به آمریکا و رژیم صهیونیستی مخابره کرد که نه، توان حزب‌الله بسیار جلوتر از چیزی است که تصورش را دارند. حزب‌الله درواقع با انتشار این تصاویر، این پیام را به آمریکا و رژیم صهیونیستی رساند که از مکان دقیق نظامی و موشکی رژیم اطلاع دارد و چنان‌که پیش از این هم نشان داده، قدرت هدف قرار دادن این پایگاه‌های راهبردی را هم در اختیار دارد. به همین دلیل بلافاصله پس از انتشار این تصاویر بود که شاهد ارسال پالس‌ها و پیام‌هایی از سوی آمریکا بودیم که طرفین را به آرامش و کاهش تنش فراخوانده و از آن‌ها درخواست می‌کرد مسئله را باید از طریق صلح‌آمیز و در آرامش فیصله دهند. به نظر می‌رسد این پیام‌ها حاکی از آن باشد آن‌ها پیام حزب‌الله مبنی بر آمادگی کامل مقابله به مثل در صورت هرگونه تعدی به مرزهای لبنان را دریافت کرده‌اند.

هشداری درباره خطای محاسباتی دشمن
علاء حسن با بیان اینکه توجه داشته باشیم در روزهای اخیر، برخی وزرا و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی با تعیین مهلتی، حزب‌الله را تهدید به حمله نظامی کرده بودند، افزود: این در حالی است که از عید فطر به این سو عملاً درگیری چه در غزه و چه در مرزهای لبنان از یک نبرد با هدف  مشخص و از پیش اعلام شده به یک درگیری روتین و روزمره تبدیل و تلاش‌ها برای مذاکرات  نیز با شکست مواجه شده بود. پس به نظر می‌رسد خواسته همه، البته به جز شخص نتانیاهو و برخی اعضای کابینه افراطی این است تنش‌ها کاهش یابد و روند مذاکرات آغاز شود، اما آنچه مدنظر آمریکا و اسرائیل است آتش‌بسی است که خواسته‌های حداکثری اسرائیل را برآورده کند که مورد پذیرش مقاومت قرار نخواهد گرفت.
در این زمینه حتی پیام‌هایی به ایران و حزب‌الله مخابره شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم به گسترش دامنه نبرد در منطقه گرفته‌اند تا بتوانند میز مذاکرات را به‌گونه‌ای که خودشان تمایل دارند، بچینند. اما حزب‌الله با ویدئویی که منتشر کرد این پیام را به آمریکا و اسرائیل رساند مبادا در محاسبات جدیدتان دچار اشتباه شوید که با شدت بیشتری تنبیه خواهید شد.

نظر شما