شناسهٔ خبر: 67274097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پهپاد «هدهد» مقاومت لبنان با نفوذ به اراضی اشغالی اطلاعات مراکز حساس نظامی را جمع‌آوری کرد

نصرالله: گزینه حمله به «الجلیل» روی میز است 

روزنامه جوان

در پی هشدار‌های مقامات صهیونیستی و طرح تصویب حمله احتمالی به جنوب لبنان، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی خطاب به سران تل‌آویو، گفت که مقاومت از همه ابزار‌های خود برای مقابله با دشمن استفاده خواهد کرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه ما از هشتم اکتبر با یک رویارویی بزرگ مواجه هستیم و همچنان به وارد کردن خسارات جانی و مادی به اسرائیل ادامه می‌دهیم، گفت که گزینه حمله به الجلیل روی میز است که در صورت افزایش تنش، عملیاتی خواهد شد. 
ازسوی دیگر برخلاف ادعای مقامات صهیونیستی مبنی براینکه هیچ جنبنده‌ای از دید پدافند دفاعی این رژیم پنهان نمی‌ماند، اما آسمان اراضی اشغالی این روز‌ها به اتوبان پهپاد‌های حزب‌الله تبدیل شده که این بار «هدهد» مقاومت لبنان، زمانی که سران امنیتی تل‌آویو در خواب غفلت به سر می‌بردند، از مناطق حساس و استراتژیک اسرائیل در حیفا فیلمبرداری کرده و بدون هیچ‌گونه دردسر به مقر خود بازگشته است؛ اقتداری که رسانه‌های عبری را به شگفتی واداشت تا اعتراف کنند قدرت بازدارندگی در برابر این جنبش را از دست داده‌اند. 

به گزارش «جوان»، در پی هشدار‌های مقامات صهیونیستی و طرح تصویب حمله احتمالی به جنوب لبنان، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی خطاب به سران تل‌آویو، گفت که مقاومت از همه ابزار‌های خود برای مقابله با دشمن استفاده خواهد کرد. 
به گزارش شبکه المیادین، نصرالله عصر چهارشنبه در ابتدای سخنرانی خود به مناسبت شهادت «حاج ابوطالب»، از تمامی طرف‌ها و کشور‌هایی که شهادت این فرمانده جهادی حزب‌الله را تسلیت گفتند، تشکر و قدردانی کرد و همچنین به خانواده‌های شهدای راه قدس تسلیت گفت. 
نصرالله تأکید کرد: شهادت نه شکست است و نه مرگ، بلکه نقطه قوت در جبهه‌های مقاومت است. خطرناک‌ترین چیزی که دشمن با آن روبه‌رو است، این است که هر کس در این عرصه‌ها بجنگد، حامل این فرهنگ، فکر و ایمان است. وی ادامه داد: نبرد در جبهه لبنان نقش بسیار مهمی داشت و خسارات مادی، معنوی و روحی به دشمن وارد کرد و واکنش مقاومت به ترور‌های اخیر بسیار قابل‌توجه و بزرگ بود. 
دبیرکل حزب‌الله خاطرنشان کرد: ترور و شهادت فرماندهان و رزمندگان حزب‌الله عزم ما را برای ادامه راه‌مان افزایش می‌دهد. امروز به لطف این جانفشانی‌ها مصمم‌تر برای ادامه نبرد علیه اسرائیل هستیم. وی اضافه کرد: ما از هشتم اکتبر با یک رویارویی بزرگ مواجه هستیم و همچنان به وارد کردن خسارات جانی و مادی به اسرائیل ادامه می‌دهیم. در این باره آنچه را که پهپاد هدهد انجام داد به دشمن یادآوری می‌کنیم. جبهه پشتیبان لبنان تأثیر زیادی در روند نبرد علیه اسرائیل دارد و به همین دلیل آن‌ها در تلاشند جبهه لبنان و غزه را جدا کنند. 


 گزینه حمله به الجلیل روی میز است
دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از اظهاراتش به دشمن صهیونیستی هشدار داد: حمله به الجلیل گزینه‌ای است که در صورت افزایش رویارویی و تنش روی میز باقی می‌ماند. دشمن خسارات خود را در جبهه شمال پنهان می‌کند، اما نتوانست تعداد کسانی را که شهرک‌ها را تخلیه کردند، مخفی کند. وی افزود: از ابتدای نبرد طوفان الاقصی، یک ماشین رسانه‌ای جهانی وجود داشته است که مأموریت آن، کوچک شمردن اقداماتی است که جبهه‌های پشتیبان و مقاومت در غزه انجام می‌دهند. 
 نصرالله تأکید کرد: اشغالگران خسارات خود را در جبهه شمالی پنهان می‌کنند تا تحت فشار بیشتری قرار نگیرند. ۴۲ شهرک صهیونیست‌نشین به طور کامل تخلیه شدند و مستعمره‌هایی هستند که زندگی در آن‌ها مختل شده است. 

 بازدارندگی دشمن در حال فروپاشی است
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: چهره نظامی، امنیتی و بازدارندگی دشمن در میان مردم، جامعه و جهان در حال فروپاشی است و فشار‌های جبهه لبنان و دیگر جبهه‌ها و نیز استواری افسانه‌ای در غزه بر روند مذاکرات تأثیر می‌گذارد. جبهه‌های پشتیبان به صورت فعال در صحنه حضور دارند. نصرالله درباره عملیات‌های ارتش یمن نیز گفت: امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نتوانستند از کشتی‌های اسرائیل محافظت کنند و این یک شکست بزرگ برای دو ناوگان دریایی مهم در جهان و در درجه اول ناوگان نیروی دریایی امریکا است. نصرالله همچنین گفت: «دشمن از هشتم اکتبر فهمیده است که مواضعش هدف قرار خواهند گرفت و ما اطلاعات کافی درباره آنها، استحکامات، تجهیزات و تعداد آن‌ها داریم و به حمله به مواضع دشمن در یک برنامه مشخص ادامه می‌دهیم».

 «هدهد» مقاومت بالای سر صهیونیست‌ها
 به موازات جنایت‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه، در جبهه شمالی هم تنور تنش‌ها داغ‌تر از قبل شده و حزب‌الله لبنان هر روز شگفتانه‌های جدید برای دشمن اشغالگر رو می‌کند. درحالی که مقامات تل‌آویو تاکنون موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله را تهدید جدی برای امنیت سرزمین‌های اشغالی عنوان می‌کردند، اما پهپاد‌های قدرتمند این جنبش که در ماه‌های اخیر از آزمون نبرد پیروز بیرون آمدند، نشان دادند که دست کمی از موشک‌ها ندارند. 
در تازه‌ترین رویداد نظامی، حزب‌الله روز سه‌شنبه ویدئوی ۹ دقیقه‌ای تحت عنوان «آنچه هدهد آورد» منتشر کرد که تصاویر دقیق و شفاف هوایی از مواضع رژیم صهیونیستی، سیستم‌های دفاع هوایی از جمله سامانه‌های گنبد آهنین، مجتمع صنایع نظامی رافائل، انبار‌های تسلیحات و موشک، بنادر و فرودگاه‌های دریایی در شهر حیفا را نشان می‌دهد. در این فیلم همچنین ساختمان فرماندهی یگان زیردریایی، کشتی «ساعر ۴» که برای پشتیبانی لجستیکی تعیین شده است و کشتی «ساعر ۵» نیز نمایش داده می‌شود. با انتشار این تصاویر حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد پهپادهایش از پدافند هوایی دشمن عبور کرده و پس از انجام مأموریت بدون شناسایی به آشیانه برگشته است. 
شبکه المنار نیز با بازنشر این خبر دلیل نام‌گذاری هدهد بر این پهپاد مقاومت را ویژگی‌های منحصر به‌فرد این پرنده در سرعت پرواز، پرواز تحت شرایط دشوار، توانایی بالا در استتار، هوشمندی و قابلیت بالای دفاع از خود دانست. سرتیپ محمد عباس، تحلیلگر مسائل نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان در خصوص این دستاورد غافلگیرکننده حزب‌الله گفت: «نام‌گذاری هدهد بیانگر مسافت طولانی آن در پرواز و بازگشتش با اخباری دقیق است. ویدئوی منتشر شده، ده‌ها هدف «فوق‌العاده حیاتی» را نشان داد و مقاومت ثابت کرد که ابزار‌های بسیار پیشرفته‌ای دارد. وی تأکید کرد: «پهپاد‌های مقاومت اسلامی در لبنان همه سیستم‌های پدافند هوایی را دور زدند و بدون اینکه این ابزار‌ها بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند، بازگشتند.»
واصف عریقات، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان گفت: «آنچه حزب‌الله در آخرین ویدئو فاش کرد «باارزش‌ترین بانک هدف» است. پیام دریافت شده و آنچه اکنون در حال رخ دادن است یک جنگ میدانی نیست، بلکه جنگی برای آگاهی است. این اقدام ثابت کرد که «ارتش شکست‌ناپذیر» اسرائیل، شکست خورده و عقب‌نشینی کرده است.» 
ارتش رژیم صهیونیستی که در ماه‌های گذشته در برابر حملات دامنه‌دار حزب‌الله، سردرگم شده است، در ادامه لفاظی‌های خود برای ایجاد رعب و وحشت در میان لبنانی‌ها مدعی شد طرح‌های حمله به لبنان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. 
به گزارش شبکه الجزیره، ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چارچوب ارزیابی شرایط، طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان به تصویب رسیده و در همین راستا تصمیماتی برای تسریع در آمادگی نیرو‌های میدانی اتخاذ شد.» 
نفوذ پهپاد‌های حزب‌الله به عمق اراضی اشغالی، نشان داد که مقاومت به دستاورد‌های زیادی در عرصه نظامی دست پیدا کرده و قواعد بازدارندگی را در برابر دشمن اشغالگر تغییر داده است. انتشار تصاویر از مراکز حساس رژیم صهیونیستی، حاوی این پیام معنادار است که اگر صهیونیست‌ها دست از پا خطا کرده و به لبنان حمله کنند، تاوان سنگینی خواهند پرداخت که جبران آن برای اشغالگران سال‌ها زمان می‌برد. 
حزب‌الله در ماه‌های اخیر از سلاح‌های جدید خود از جمله موشک‌های هدایت شونده، پهپاد‌های مجهز به موشک اس ۵ و موشک‌های زمین به هوا که تهدید جدی برای جنگنده‌ها و بالگرد‌های اسرائیل هستند، رونمایی کرده است تا دشمن در هرگونه اقدامی علیه لبنان، همه جوانب را بسنجد. مقامات تل‌آویو هم با اینکه طرح حمله احتمالی به جنوب لبنان را تصویب کرده‌اند، از رویارویی تمام‌عیار با نیرو‌های حزب‌الله هراس دارند، زیرا به اذعان مقامات امنیتی اسرائیل، در صورت شروع دور جدید درگیری‌ها، حزب‌الله روزانه بیش از ۲ هزار موشک را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد کرد. با حملات محدود حزب‌الله در ماه‌های اخیر، بیش از ۷۰ هزار شهرک‌نشین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به گفته سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در صورت جنگ گسترده، ۲ میلیون شهرک‌نشین آواره خواهند شد. فرار صهیونیست‌ها از مناطق شمالی همزمان با تداوم جنگ در غزه، بار سنگینی را روی دوش کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو خواهد گذاشت که به اذعان خودش توان جنگیدن در چند جبهه را ندارد. 
رهبران حزب‌الله بار‌ها گفته‌اند که هنوز از بخش اعظم زرادخانه تسلیحاتی خود استفاده نکرده‌اند و خطاب به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند که در صورت ماجراجویی در جنوب لبنان، دروازه‌های جهنم را به روی آن‌ها خواهند گشود. حزب‌الله در هفته‌های اخیر با استفاده از سلاح‌های قدرتمند خود که با عبور از سامانه گنبد آهنین آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را در شمال اسرائیل به پا کرد، نشان داد که برای هرگونه سناریویی در برابر دشمن اشغالگر آمادگی دارد و تهدیدات توخالی مقامات تل‌آویو هم نمی‌تواند در حمایت این جنبش از مردم بی دفاع غزه خللی ایجاد کند. 
عبور پهپاد حزب‌الله از سامانه گنبد آهنین که صهیونیست‌ها به قدرت آن در منطقه فخر می‌فروشند، نشان می‌دهد که بعد از این، آسمان سرزمین‌های اشغالی در ید قدرت موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت قرار دارد که هر وقت بخواهند می‌توانند به آن نفوذ کرده و اطلاعات حساسی را جمع‌آوری کنند. این قدرت‌نمایی حزب‌الله، اسطوره شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل را از بین برده است و مقامات این رژیم در برابر محور مقاومت مستأصل شده و قوه تصمیم‌گیری را از دست داده‌اند. 

 اعتراف رسانه‌های عبری به قدرت حزب‌الله
رسانه‌های صهیونیستی از نفوذ راحت پهپاد شناسایی حزب‌الله به عمق اراضی اشغالی و جمع‌آوری اطلاعات حساس از مقر‌ها و تأسیسات زیربنایی و نظامی استراتژیک رژیم ابراز شگفتی کردند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که حزب‌الله بدون هیچ زحمتی، از بندر حیفا تصویربرداری هوایی کرده است. این رسانه‌ها نوشته‌اند حزب‌الله با تصویربرداری توسط پهپاد‌های ارسالی، بندر حیفا را تهدید کرده است. حزب‌الله تصاویر هوایی اماکن اقتصادی و نظامی مهم بندر حیفا را منتشر کرده است. این رسانه‌ها با اعلام اینکه این تصاویر موجود در ویدئو، نگران‌کننده‌ترین اسناد از زمان شروع جنگ هستند، گزارش دادند در این تصاویر حیفا به وضوح قابل مشاهده است و حزب‌الله تصاویر هوایی کشتی‌های موشک‌انداز «ساعر ۴ و ۵» نیروی دریایی و اماکن حساس دیگر را منتشر کرده است. برخی از این رسانه‌ها ضمن اذعان به قدرت اطلاعاتی حزب‌الله اعلام کردند: در دو روزی که حزب‌الله اجازه داد ما بخوابیم، روی تصویربرداری از تمامی اماکن راهبردی منطقه حیفا تمرکز داشته است. روزنامه یدیعوت آحارانوت اذعان کرد که سیستم امنیتی اسرائیل هرگز نخواهد توانست پهپاد‌های حزب‌الله را به صورت کامل رهگیری کند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: حزب‌الله به تهدید‌ها به این صورت واکنش نشان داده که اگر اسرائیل گامی را علیه لبنان بردارد، اهداف در دسترس حزب‌الله کوچک و کم‌ارزش نخواهند بود.

 نگرانی امریکا
قدرت‌نمایی حزب‌الله علاوه بر رسانه‌ها و شهروندان صهیونیستی، امریکایی‌ها را هم به شدت نگران کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «من قصد ندارم وارد فرضیات شوم و در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد اقدام به گمانه‌زنی کنم، اما باید بگویم هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر باشد.» پیش از این، عاموس هوکشتاین، فرستاده جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی به مقامات صهیونیست هشدار داده بود جنگ با لبنان می‌تواند به حملات گسترده‌تری از سوی ایران به اسرائیل منجر شود که تل‌آویو یارای مقاومت در برابر آن را ندارد. 
حزب‌الله همواره گفته که در صورت توقف جنگ در غزه، به حملاتش در سرزمین‌های اشغالی پایان می‌دهد، اما به همین دلیل وساطت مقامات واشینگتن و فرانسه برای متقاعد کردن مقاومت لبنان راه به جایی نبرده است.

نظر شما