شناسهٔ خبر: 67274078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پورمحمدی: تسهیلات و وام ها عمدتا به بنگاه های اقتصادی بانک ها رسیده است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وام و تسهیلات برای چرخش تولید است ولی هم اکنون بانک ها تسهیلات را در راستای تقویت بنگاه های خود به کار بسته اند‌.  نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وام و تسهیلات برای چرخش تولید است ولی هم اکنون بانک ها تسهیلات را در راستای تقویت بنگاه های خود به کار بسته اند‌. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی اظهار داشت: ما دچار خودتحریمی و تشدید تحریم بیرونی هستیم؛ در اوایل دهه ۹۰ با اقتصادهای موفق منطقه هم پا بودیم ولی در ۱۲ سال گذشته دچار افت جدی شدیم.

وی افزود: در حوزه داخلی به جای چاره اندیشی خوب در رفع تحریم، دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترها معیوب را تقویت کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما دچار رانت‌های مخرب نظیر اعطای تسهیلات و ایجاد فساد برای گروه‌های دریافت کننده و حتی تسهیل دهندگان یعنی بانک‌ها شدیم.  

با اختلافات نمی توان مشکلات را حل کرد

این نامزد ریاست جمهوری گفت: ما نمی‌توانیم مشکلاتمان را با اختلافاتی که هست حل کنیم؛ خیلی وقت‌ها این حرف‌ها را می‌‎زدیم اما متاسفانه در گیر و دار کشمکش‌های جناحی از بین رفت.

وی افزود: نتوانستیم به یک رویکرد و دیدگاه روشن در مقابله با تحریم و شکستن تحریم‌ها برسیم؛ در عرصه بین المللی نیازمند وفاق و اجماع و در عرصه داخلی نیازمند اعجاز و اعتماد هستیم.

پورمحمدی افزود: در دولت چهاردهم و دولت قرار مصمم هستیم این دو حوزه را به خدمت تحولات و تغییر رفتار اقتصادی کشور دعوت و جلب کنیم.

نمی توان با ساده سازی با تحریم برخورد کرد

پورمحمدی گفت: در این سالها اخیر با مصرف زیاد انرژی سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار رانت در انرژی پرداخت می‌شود که بخش زیاد آن پرت است. مزایای این رانت هم نصیب افراد خاص شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:رانت مجوزها و قیمت‌گذاری‌ها متأسفانه منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریک‌کنندگان شد که به دهک‌های پایین ما افزود و فاصله میان دهک‌ها را افزایش داد و صدمات جدی به معیشت مردم وارد کرد. البته ما به تاب‌آوری ملی و اقتصادی خود شکی نداریم اما آسیب‌ها جدی شده است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۴۱ میلیارد دلار از ارز ترجیحی استفاده کردیم که تفاوت این ارز ترجیحی با ارز بازار که برای تسهیل زندگی شهروندان و کاهش قیمت‌ها انجام شد، متاسفانه به درستی عمل نکردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در ابتدای دهه ۹۰ در اقتصادهای موفق منطقه همپا بودیم اما در ۱۰سال گذشته دچار افت جدی شدیم؛ بسترهای تحریمی و آسیب ها را تقویت کرده ایم و رانت ها هم تشدید شده است که رانت وام‌ و اعطای تسهیلات بخشی از آن است. 

پورمحمدی تصریح کرد: عواملی منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریم کنندگان شد و دهک های فقیر ما فقیر تر و فاصله ها دهک ها بیشتر شده است. 

 اقتصاد مسئله جدی کشور و دغدغه مردم است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مهم‌ترین مسئله امروز جامعه یعنی اقتصاد و معاش است و مسئله اقتصاد، مسئله مهم کشور ما است.

وی‌افزود: دغدغه جدی مردم ما است و کارشناسان متخصصان و مدیران با آمار و ارقام آشنا هستند و گرفتاری‌ها را می‌دانند، اما مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوستشان لمس می‌کنند و نگرانی‌ها زندگی‌های بسیاری را تلخ کرده و آزردگی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری باید مشخصاً روشن کنیم که روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی در حوزه اقتصادی خواهد داشت و چه تحولاتی را در این بخش به وجود خواهد آورد.

وی افزود: ما باید روشن سازیم که روند آینده مدیریت کشور در این حوزه چه تحولی را ایجاد می‌کند و چه مسیری را پیش می‌گیرد.

 به اعجاز زمینی و اعتماد نیاز داریم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر اعتماد مردم به ما جلب شود حل مشکلات اقتصادی و شتاب‌گیری رفع این مسائل تداوم خواهد یافت. ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات خود و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم. در دولت قرار مصمم هستیم که به تغییر رفتار اقتصادی دعوت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون خانواده‌ها آزرده‌خاطر هستند. فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد.

وی درباره اینکه دیپلماسی اقتصادی دولت او چگونه عمل خواهد کرد؟ گفت: رویکردهای ما باید در داخل مشخص باشد و از اختلافات دور شویم. جلوی انحصارات را باید بگیریم تا فعالان اقتصادی هم بتوانند رقابت کنند و اقتصاد را به زایش و رویش بکشانند. باید به لوازم اقتصاد بازار پایبند باشیم و دولت را کوچک کنیم.

پورمحمدی تاکید کرد: رانت‌ها زنجیره فساد و تبعیض در کشور ماست. راهکار این وضعیت هم سه رکن است. مدیر عالی باید مسائل را بفهمد و اراده اجرایی داشته باشد و آن را به کار بگیرند و قادر به انجام عمل و دارای برنامه باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید به کارشناسان داخلی بها دهیم، افزود: نمی‌شود مسائل کلان دیپلماسی را در کشمش‌های ضعیف و بدون پشتوانه دنبال کنیم. ما دارو وارد می‌کنیم باید خزانه‌داری آمریکا اجازه دهد. ما باید یقه تحریم را بگیریم.

وی گفت: تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و به این تاب‌آوری شک نداریم، اما فشارها زیاد و آسیب‌ها جدی است و با بی‌تدبیری این آسیب‌ها بیشتر شد.

پورمحمدی با بیان اینکه هزینه اختلافات ما را ملت پرداخته است، تصریح کرد: کوچک‌شدن سفره خانواده‌ها دودی است که از کشمکش‌های ما به چشم ملت رفته است. در حوزه اجرا و مدیریت کلان سم مهلک است که ما کارهای بزرگ را به هم‌گروه فکری خود بسپاریم، آن‌هم بدون درنظر گرفتن شایستگی.

وی افزود: انحصار در اقتصاد سبب شده تا فعالان سیاسی به بخشی از حاکمیت متکی باشند؛ باید اعتماد مردم را جلب کنیم تا در مسائل اقتصادی به‌ موفقیت برسیم.  

 برجام حق ما را کامل نتوانست بگیرد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با انحصارهای زیادی که وجود دارد به فعالان اقتصادی قفل زده شده است؛ این اقتصاد نمی‌تواند زایش و رویش داشته باشد.

وی افزود: بحث اجرا بسیار بحث مهمی است، امام هم اعتماد مردم را جلب کرد امروز ما اعتماد مردم را از دست دادیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما قدرت نداریم خود را از لیست سیاه خارج کنیم؟

پورمحمدی افزود: امروز دارو می‌خواهیم وارد کنیم باید آمریکا اجازه دهد این خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: برجام یک مرحله بود و حق ما را کامل نگرفت البته باعث فشار تحریم شد و همان را هم خراب کردیم.

حتما باید خفت تحریم را بگیریم

نامزد ریاست جمهوری گفت: برجام یک مرحله بوده که تمام کننده نبود و حق ما را کامل نگرفت و فقط فشار تحریم را کاهش داد که همان را هم خراب کردیم. اما ما باید حتما خفت تحریم را بگیریم.

وی افزود: اراده و اجماع ملی باید در پی اعمال سیاست‌های دیپلماتیک باشد تا سرباز دیپلماتیک که در خط مقدم است نگران آتیش ریخته شده از پشت، برسرش نباشد و دچار بی انگیزی و تضعیف روحیه نشود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مدیریت فهیم قاطع، متکی به نظام دانشی و نظام تجربی موفق و امتحان داده، می‌تواند از این مرحله عبور کند.

هزینه اختلافات را مردم می‌پردازند

پورمحمدی گفت: در حوزه اجرا و مدیریت کلان، سم مهلک و خیانت است که کارهای بزرگ را به هم گروه سیاسی و فکری خود بپردازیم.

وی افزود: از رویکرد آقابالاسری در مواجهه با مردم باید برگردیم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: با طیف‌ها و سلیقه‌های مختلفی در دوران‌ مسئولیت‌هایی که داشتم کار کردم، باید خدمت‌گذار مردم باشیم؛ من با تندترین رقیب سیاسی‌ام کار کردم و موفق هم بودیم.

ارز ترجیحی نباید حذف شود

پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف ارز ترجیحی در دولتش گفت: معتقدم ارز ترجیحی نباید حذف شود اما حتما رانتی که دارد باید کنترل شود. 

ما می خواهیم مردم را توانمند کنیم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: رقابت در اقتصاد بازار شکل می گیرد؛ در دولت غیر تصدی گر شکل می گیرد؛ دولتی که به مردم و اقتصاد مردمی بها می دهد، دولتی که در سرمایه گذاری اجازه رشد می دهد.

وی گفت: ما می خواهیم مردم را توانمند کنیم. نه دهک ها بلکه صدک ها در جامعه ما شکل گرفته است و اختلاف طبقاتی فاحشی در جامعه اتفاق افتاده است؛ نظام اقتصادی کشور مختل شده است.

نباید بابت واردات سوخت از بودجه کم ارزی برداشته شود

وی با بیان اینکه چرا با مردم راحت حرف نمی‌زنیم؟ گفت: مردم به ما اعتماد می‌کنند و کرده‌اند و این تجریه گذشته است. همانطور که به امام و رهبری اعتماد کردند. 

پورمحمدی افزود: باید اعتماد سازی کنیم و سختی را با هم بکشیم اما وقتی من یک بنگاهدار را حمایت می کنم مردم آزرده خاطر می‌شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد مرزنشینان را درست کنیم خودشان حافظ امنیت خواهد بود. 

نباید در هر شکلی اجازه دهیم دولت بزرگ شود

پورمحمدی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی کنیم در یک مقطع و با مدیریت درست، نظام بازنشستگی و جابجایی کارشناسان در حوزه های مختلف باید بار دولت را کاهش دهیم گفت: اینکه دولت ها در تمامی دوران خود بزرگ شوند را قبول ندارم البته برخی وزارتخانه ها تلاش کردند خود را کوچک کنند. 

وی افزود: هر کسی بگوید رئیس‌جمهور شوم همۀ مشکلات کشور را حل می‌کنم دروغ می‌گوید. 

 مسابقه تورم و حقوق راه انداختیم

وی گفت: امروز بسیاری از بنگاه‌‌ها با مصوبه شورای عالی دستمزد پرداخت نمی‌کنند؛ بنگاه‌ها بیشتر از حداقل دستمزد پرداخت می‌کنند.

پورمحمدی افزود: ما یک سهمیه بندی ساده اجرا کردیم، مردم تحت فشار قرار گرفتند. باید با مردم صداقت داشت؛ نیازمند یک همبستگی کارشناسی هستیم..

وی گفت: ما الگوی مصرف را به هم زدیم، سبک زندگی ایران هدر دادن منابع است.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما