شناسهٔ خبر: 67301703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۳)

سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۳)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

 

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

                                                               (پخش سؤالات کارشناسان و مردم در این حوزه)

فرصت چهار دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها برای پاسخگویی به سؤالات کارشناسان و نکاتی که در تصاویر پخش شد، از همین حالا شروع می‌شود و از همین ابتدا؛ آقای پورمحمدی.

در سیاست فرهنگی روش غیر مستقیم و البته حمایت کننده و پشتیبان را دنبال خواهم کرد

مصطفی پورمحمدی: خوشبختانه در کشور ما که یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی هم داریم، اصلاً انقلاب ما؛ انقلاب فرهنگی بوده بر اساس آن در طی این ۴۵ ساله هم تحولات زیادی داشته؛ در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ باید گرامی بداریم. قله‌های زیادی را فتح کردیم، در یک جا‌هایی بله پایین هستیم، ارتقای خوبی نداشتیم، ولی در مجموع باید قبول کنیم که دستاورد‌های ما قابل توجه است. هیچ کشوری هم بدون سیاست فرهنگی نیست. انواع آن متفاوت است، ولی سیاست فرهنگی؛ یک مسأله اساسی است. ولی یک دو‌گانه‌ای در سیاست فرهنگی در کشورها؛ در روش آنها دارند. برخی سیاست ها صریح و مستقیم است، برخی غیرمستقیم. آن جا که سیاست مستقیم و صریح است؛ با امر، نهی، تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود، اما برخی سیاست‌ها؛ غیرمستقیم است و صریح نیست که معمولاً دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر؛ هدایت کننده و حمایت کننده ظاهر می‌شوند. فکر می‌کنم این نوع رفتار دوم، هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری را به وجود می‌آورد. من موافق این نوع اعمال پشتیبانی و سیاست‌گذاری هستم.

یکی از مسائل دیگر در حوزه فرهنگی؛ بحث عدالت فرهنگی است، هم برای فعالان و هم برای مصرف کنندگان، هم در مقام تولید، هم در مقام استفاده، به خصوص در پهنه سرزمینی که این بسیار اهمیت دارد و نقاط زیادی از ظرفیت‌های خوب فرهنگی برخوردار هستند. این عدالت لازمه توفیق و شکوفایی آنهاست. نکته دیگر این که ما همان طور که عرض کردم در جای جای ایران، این ظرفیت‌ها را باید با مدیریت‌های توزیع شده، با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم، ارتقاء دهیم و از توان آنها بیشترین استفاده را هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی داشته باشیم. خوشبختانه برادرمان شهید رئیسی یک پروژه بزرگی را مطرح کردند که هنر برای همه را آغاز کرد؛ این فکر بسیار جالبی بود، ایشان تعقیب کرد، البته توفیق نشد، به خاطر این که این حادثه ناگوار پیش آمد و این سیاست به نظرم باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند.

تامین امنیت فرهنگی بستر رشد و ارتقاء را فراهم خواهد کرد

یکی از بحث‌های اساسی که در هنر و همه فعالیت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث تمرکززدایی؛ اصل در همه بخش‌هاست، ولی فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد. بستر‌های موجود در کشور هم یک ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است. بحث تمرکززدایی اتفاقاً یکی از بستر‌های آزمایش و تجربه‌اش می‌تواند همین حوزه باشد و ما بازخورد‌های آن را بگیریم. بسیار اهمیت دارد، اما یک نکته اساسی‌تر؛ بحث ضمانت است، تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که این با تحمل، سعه صدر، پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید تضمین شود. بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی، یا امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت؟ به هر حال من که در این رشته سابقه دارم، معتقدم به خصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدف گیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقاء را فراهم کند.

حمایت بی قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی موفق / در بحث تولید محتوا بشدت عقبیم

محمدباقر قالیباف: من در حوزه فضای مجازی، چون ارتباط با این بحث هم دارد یک نکته‌ای عرض کنم؛ من در آن جا اشاره کردم که حتماً فضای مجازی، فضای زندگی افراد دارند در همه ابعاد و ساحت‌های خود زندگی می‌کنند، من یک وقتی رفته بودم دهدشت، شب؛ تاریک که شد، تقریباً آن جا تعطیل بود، کسی نبود، ولی دیدم یک جایی یک چراغی است و فعالیت می‌کنند، دیدم یک خانم دهدشتی در ساعت ۱۰ شب دارد با اینترنت خلاصه فروش کار‌های دستی خود را انجام می‌داد. خیلی خوشحال شدم، به او گفتم، او به من گفت که من یک نگرانی دارم؛ این کار را خودم استفاده می‌کنم، ولی نگران بچه ام هستم که بعد چه اتفاقی ممکن است در حاشیه؛ آسیب باشد. آقای جلیلی هم اشاره کردند که به هر حال ما در اینترنت، آن مصون‌سازی را می‌خواهیم، ولی محدودیت را نمی‌خواهیم، یعنی این فرصت‌ها؛ تهدیداتش را باید توجه کنیم. من تجربه‌ای دارم؛ عضو شورای عالی فضای مجازی بودم به خاطر این که در مجلس بودم، روشن پنج نکته است، من این‌جا کاربردی می‌خواهم بگویم که با این طرح می‌شود دنبال کرد و در دولت چهاردهم به این بپردازیم. یکی ما بدون شک باید از پلتفرم‌های داخلی خود که موفق هستند، بی‌قید و شرط اینها را حمایت کنیم. مثل نشان، مثل بله، مثل ایتا، مثل این فرصت‌هایی که این جا واقعا وجود دارد. نکته دوم باید کسب و کار را باید امنیتش را برقرار کنیم تقویتش هم کنیم این باز احتیاج به این دارد که باید یک شورایی در خود شورای عالی فضای مجازی گروهی باشد که بر روی کار نظارت و پیگیری کند. یکی از موضوعات مهمی که به شدت از آن عقبیم بحث تولید محتواست. الان داریم شبکه اینترنت کار را دنبال می‌کنیم زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم ولی تولید محتوا دولت باید از تولید محتوا کمک کند حمایت کند و پاداش بدهد کسی که در این‌ها تولید محتوا انجام می‌شود و چهارم هم یک نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی که این دغدغه‌ای که گفتم از خانواده‌ها برداشته شود مخصوصا برای نیرو‌های نوجوانمان و این بحث هم قبلا بوده به نظرم در اجرایش کندی شد همان موقع بحث بود که ما حتما با یک پلت فرم خارجی که می‌توانیم با هم باشیم حتما مشارکت کند و مشارکتی در این پلت فرمی در حوزه‌های پلت فرم اجتماعی و بحث پیام رسان‌ها داشته باشید.

نکته‌ای که می‌خواهم این جا اشاره کنم بحث مربوط به عدالت فرهنگی و هنری است نگاه کنید ما به هر حال همه کجا عدالت اساس است حتما در حوزه فرهنگی هم و هنری هم این مهم است ما به هر حال باید بپذیریم که ما یک فرصت‌هایی در تهران داریم که این فرصت‌ها را کمتر در شهرستان‌ها داریم مثلا فرض کنید در بوشهر استعداد‌هایی مثلا پیدا می‌شود که جوانان فعال در حوزه موسیقی در حوزه هنری هستند طبیعتا حتما یک جوانی هم در همین حوزه می‌تواند فعال باشد مثلا در تهران ولی در مثلا شمال تهران زندگی می‌کند واقعا در عرصه هنر و موسیقی ما چگونه می‌توانیم یک عدالت را در این که بتواند این ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد بالفعل می‌کند بتواند این را نمایش بدهد فکر می‌کنم یکی از چالش‌های ما چالش‌ها در حوزه عدالت فرهنگی است در همین تهران در محلات چهره‌هایی بودند که هیچ شناخته شده نبودند ولی جشنواره‌هایی که برگزار می‌شد در خود همین تهران در محلات چهره‌هایی بودند که از این فرصت‌ها برایشان برخوردار نبود. 

موانع کار هنرمندان برداشته شود، دولت از فیلم و فیلم ساز حمایت کند

پزشکیان: در رابطه با بحث‌های سینما و هنر و اینها یک مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات اصولا باید آن موانع برداشته شود، چون امسال ۱۷ تا در حقیقت فیلم‌های بلند ایران که در فستیوال‌های بین المللی به نمایش گذاشته شد همه اش یا زیرزمینی بود یا خارجی بود یعنی در خود ایران این‌ها مجوز‌های لازم را نگرفته بودند ولی راحت توانستند آن جا بروند این موانعی که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند و یا به یک طریق‌هایی که ما می‌گوییم قانونی است عمل بکنند طبیعتا باید این‌ها اصلاح شود و ما بتوانیم از این حضور این عزیزان استفاده بکنیم که بسیار مهم است. مثلا اصغر فرهادی را همه تان می‌شناسید در خارج چه اعتباری برایش قایلند در رابطه با جزییاتش که نمی‌خواهم بگویم پیوست‌های فرهنگی شما واحد‌های مسکونی مهر را یا آن مسکونی که در زمان آقای دکتر رحمتی نژاد شروع به کار شد و خیلی از این خانه‌ها را ساختند نه مسجدش نه مدرسه اش نه ورزشگاهش نه کتابخانه اش نه جا‌های تفریحش هیچ کدام از این‌ها دیده نشد فقط مسکن ساخته شده طبیعتا فقط در یک فضایی که پیوست‌های فرهنگی آن همراهش نباشد مشکلات دیگه‌ای در آن جامعه اتفاق می‌افتد که ارزیابی‌های اجتماعی نشان می‌دهد مشکلات خانوادگی را و فرهنگی را و اجتماعی در آن جا خیلی بیشتر از جا‌هایی است که این پیوست‌های فرهنگی در آن وجود دارد برای کتابخوانی در حقیقت یکی از مشکلات ما گرانی کتاب هاست الان یعنی ما تا نتوانیم کتاب را طوری در اختیار قدرت خریدی نداشته باشند کسانی که می‌خواهند کتاب بخوانند و یا گران باشد که نتوانند استفاده کنند طبیعتا استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌کند، اما اگر بخواهیم این راه را درست بکنیم اصولا باید از مدارس شروع کرد در مدرسه‌ها باید هم به صورت فردی هم به صورت تیمی هم با تشویق‌ها هم با عناوینی که چه درسی چه اعتقادی مطالبی را در آن جا طراحی کرد معلم‌ها به کسانی که این کتاب‌ها را بخوانند و بتوانند بیایند گزارش بدهند جایزه تعیین کنند روش‌هایی را باید درست بکنیم که تشویق بکنیم بچه‌ها از مدرسه یاد بگیرند کتابخوانی را، چون اگر آن یادگیری و عادت در عنفوان جوانی شکل نگیرد در سنین بالا خیلی سخت‌تر است که آدم بتواند کتابخوانی داشته باشد و کتاب بخواند و این چیزی است که باید از مدرسه این را آغاز بکنیم و کار بکنیم که عملا ما در این رابطه باید فشار بیاوریم که از طریق برنامه ریزی کنیم که اتفاق بیفتد.

در دولت آینده اگر به ما مردم رای دادند و حضور پیدا کردیم قطعا به فیلم و فیلم سازان و هنر و سینما باید دولت کمک بکند که آن‌ها تقویت بشوند و این کمک‌ها این موانعی که در مقابل این هنرمندان کارگردان‌ها و هنرپیشه هاست باید برداشته شود و نگذاریم کاری بکنیم که تعدادی از این‌ها مجبور و ممنوع الخروج بشوند به یک تعدادی اصلا از مملکت ما خارج بشوند در آخر به اصطلاح چیزی که آقای برادرمان زاکانی می‌گفت من نمی‌گذارم شما رئیس جمهور بشوید یا جای خدا نشستی یا جای مردم یک رقابت است و مردم جواب خواهند داد هیچ کس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد این مردمند که قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی است و چگونه باید بود یا این دیدگاه را باید بروند که ادعا کردنش ساده است یا آن چیزی که الان ماه‌ها در خدمت مردم بودیم و می‌شناسند و با تیمی که هست در خدمت خواهیم بود. 

برای تولیدات فرهنگی، باید نقشه کلان داشت/دشمن بدنبال ایجاد موانع در زمینه های فرهنگی هنری کشور است

جلیلی: مجدد سلام عرض می‌کنم، از افتخارات کشورمان این است که تاریخش مملو از تولیدات فرهنگی است دیوان‌های شعر، معماری‌های ماندگار و حتی صنایعی مثل قالی ایرانی که یک تولید فرهنگی است امروز هم خوشبختانه به مدد انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته ما زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم دشمن خیلی سعی می‌کند که با همه توان جلوی این را بگیرد من این را معتقدم همان قدر که اگر امریکا سعی می‌کند در قضایایی مثل پیشرفت هسته‌ای ما پیشرفت برخی از صنایع ما جلوگیری کند حتما در همین زمینه‌های هنری هم این تلاش را دارد شما کار‌هایی که امریکایی‌ها انجام دادند در این سال‌ها دیگه مفصل است از ساخت فیلم‌هایی مثل آرگو، ۳۰۰، قبلترش بدون دختر هرگز این کار‌هایی که انجام می‌شد نه فقط علیه انقلاب علیه ایران بود یعنی همه این ملت را با حرکت‌های دشمنانه هدف قرار می‌دادند، اما من می‌خواهم بگویم آن با همه تلاشی که می‌کند، چون نتوانسته جلوگیری کند از این زیرساخت‌های خوبی که امروز ما داریم امروز می‌خواهد که نرم افزار را منحرف کند یعنی آن امیدبخشی آن فرصت‌ها آن موفقیت‌های خوبی که کشور دارد را جلویش را بگیرد یکی دو مثال بزنم این که می‌گویم شعار نیست من برایم خیلی جالب بود در همین چند سال وقتی که مطالعه می‌کردم بعضا جلساتی داشتم ما کارگردانی داریم فیلم‌های بسیار خوب می‌سازد خود من در ذهنم این بود که این کارگردان خوب اسم هم ببرم آقای احمدرضا معتمدی بعد می‌بینید که ایشان کتاب می‌نویسد به اسم فلسفه فیلم که سه تا فیلسوف برای آن مقدمه می‌نویسند بعد کتاب را که می‌خوانی چهارصد پانصد صفحه می‌بینیم که چه کتاب عمیق و خوبی است یا مثلا کارگردانی که همین اخیرا سریال آتش و باد پخش شد من یکبار با ایشان جلسه داشتم در طی ساختش کار می‌کردند و آمده بودند یک توضیحاتی را می‌دادند برای ادامه کارشان اصلا ایشان می‌گفتند شش سال نشستم مطالعه تاریخی کردم در اسناد که این را به دست بیاورم این‌ها را برای چه عرض کردم می‌خواهم بگویم امروز زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی، اما باید یک نقشه کلان داشته باشیم یعنی اگر در سال صد تا فیلم می‌سازیم ولی حتی فیلم‌های خوب این فیلم‌ها باید مشخص باشد در چه نقشی است برای کودکان چقدر این سهم قرارداده شده برای روستا چقدر سهم قرارداده شده حتی برای طنز چقدر سهم قرارداده شده برای تاریخ و مفاخر این‌ها کار یک مدیر فرهنگی پخته است ببینید یکی از بحث‌های اساسی برای تولیدات فرهنگی حالا شما، چون از زاویه رئیس جمهور و دولت می‌خواهیم صحبت کنیم این است که دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی‌ها را داشته باشد من یک توضیحی که این جا می‌خواهم عرض کنم این است که آن مدیر فرهنگی ما باید حتما کسی باشد که اولا در بین اهل خبره و اهل هنر و اهل مولد کار فرهنگی شناخته شده باشد جا داشته باشد او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانانی که در این عرصه اند را راهبردی کند این لازمه اش چیه این که مدیر فرهنگی شما اگر خودش یک تولیدکننده حرفه‌ای فرهنگ نیست حداقل یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد یعنی بداند شعر چیست بداند کتاب چیست بداند رمان چیست بداند فیلم چیست بداند رسانه چیست ما اگر این کار را نکنیم طبیعتا نمی‌توانیم آن فرهنگمان آن جایگاه خودش را پیدا کند و آن راهبری لازم را که باید داشته باشد که حالا درباره این که دولت چکار باید بکند در بخش دوم صحبت خواهم کرد.

فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان و رقباست/ جاده ابریشم فرهنگی راه اندازی کنیم

قاضی زاده هاشمی: دولت ما باید نقش پیشرانی خودش را در تولیدات فرهنگی ایفا کند حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که باید مورد حمایت دولت‌ها قرار بگیرد هنرمندان هم به همین ترتیب آن براساس تنوع و علاقه جامعه مورد حمایت قرار بدهد و این را توسعه بدهد امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان و رقباست یک سریالی مثل حشاشین مثلا مصری‌ها می‌سازند و تاریخ ما را آن جور که دلشان می‌خواهد روایت می‌کنند و امثال این‌ها این خلاء و کم کاری ماست که ما نسبت به آن هجومی که نسبت به فرهنگ ما دارد اتفاق می‌افتد باید پاسخی در خور بدهیم ما در دولت خانواده و دولت مردم حتما از آثار فاخر و بزرگ حمایت می‌کنیم این خیلی حیف است که کار‌های بزرگی مثل مجموعه سلمان فارسی سال‌ها طول بکشد تا به بازار بیایند و دیده شوند ما یک تاریخ پرشکوه داریم از زیباترین داستان‌های انسانی از قبل از اسلام تاکنون مثل خیلی از کشور‌های دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم بخواهیم قهرمانان بسیار تاریخی و کاغذی برای خودمان کارتونی برای خودمان درست کنیم رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند، چون اسطوره ندارند ما قهرمانان تاریخی بزرگی داریم حتی در عصر معاصر ما شهدا که قهرمانان بزرگ تاریخ ما هستند و دانه دانه آن‌ها قابل روایتند این ۲۳۰ هزار شهیدی که در طی انقلاب دادیم واقعا یک یک آن‌ها قابلیت تعریف گسترده در ابعاد مختلف زندگی شان دارد و ما داریم در این حوزه کم کاری می‌کنیم هرچند ما تلاش کردیم در این دوره بنیاد شهید حدود ۸ تا اثر را حمایت کنیم ولی خب خیلی کم است یک دهه بود تعطیل بود با همتی که دولت کرد کمکی که کرد ما این کار را واردش شدیم انجام بدهیم خیلی کم است و باید خودمان را هم به مردم خودمان هم به جهانیان معرفی بکنیم من مطمئن هستم اگر یک آثار فاخری را تولید بکنیم نه فقط در داخل کشور در خارج از کشور هم بیننده پیدا می‌کند مثل فیلم محمد رسول الله (ص) که ساخته شده آقای مجیدی ساختند سریال حضرت یوسف سریال مختار این‌ها همه منطقه ما را گرفت از مرز‌های ما هم خارج شد ما یک وسعتی به اندازه جهان اسلام و منطقه به اصطلاح غرب آسیا داریم ایران فرهنگی بزرگ از غرب چین تا مدیترانه تا شمال آفریقا را دربرمی گیرد و ما نباید دیوار بکشیم بین خودمان و آن‌ها الان مثلا در حوزه نوروز ما توانستیم یک فعالیت فرهنگی مشترک با آن‌ها وارد بشویم و این را تبدیل به محصولات فرهنگی مشترک انجام بدهیم باید جاده ابریشم فرهنگی را راه اندازی بکنیم براساس اصول مشترک و سابقه تاریخی مشترکمان در عرصه‌های مختلف این هویت خودمان را که هویت منطقه مورد هجوم فرهنگ غرب قرار گرفته با تکیه بر هنرمندان اصیلمان در ابعاد مختلف هنر‌های نمایشی و تجسمی و انواع و اقسام هنر‌هایی که داریم انجام بدهیم. توانستیم در همین مدت کوتاه گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های امریکا دانشگاه کلمبیا امریکا برسانیم آن وقت این میراث بزرگ ادبیات فارسی که در اختیار ما است و فرهنگ بزرگ ایرانی را نمی‌توانیم برسانیم حتما اگر تلاش کنیم و برنامه ریزی کنیم در این جهت می‌توانیم کار‌های بزرگی را انجام بدهیم من این جا باید لازم است عرض کنم که ما باید فضا را باز کنیم باید اجازه بدهیم، چون فرهنگ به اهالی فرهنگ است هنر به هنرمند است هنرمند بتواند تولیدات خودش را انجام بدهد آزادی عمل داشته باشد ما دولت باید با تزریق منابع جهت بدهد به آن‌ها تلاش کند که آن آثار فاخر و آن چیزی که متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی ما است بیشتر تولید شود. 

موضوع بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد

زاکانی: مجدد عرض سلام و ادب و احترام و تبریک را دارم خدمت همه مردم عزیز. بنده ناظر به کارنامه خودم در همین مدت، می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق دهم به کاری که آینده می‌خواهم انجام دهم، معتقدم که سیاست گذاری فعال و حامی این وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.فرهنگ مثل یک هوا می‌ماند، سبب حیات خواهد شد، به تبع دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است، ذائقه مردم هم یک ذائقه کاملا معلومی است، این جور نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند.ما این بی بدن را که فیلمش را پارسال سازمان فرهنگی شهرداری ساخت این تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است، بی نظیر است نسبت به گذشته، خوب مردم دارند می‌بینند، هنرمند است که بازی می‌کند، ما حدود دو هزارتا صندلی احیا کردیم و الان ۵ هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و هزارتا دیگر داریم درست می‌کنیم که برای جشنواره برسانیم که برای کل کشور باشد، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی یک امر جدی است.

اقتصاد فرهنگ را باید دقت کرد، هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات آن را باید مدنظر قرار داد، موضوع هنرمندان و بیمه هنرمندان و توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر یک امری است که در دولت خدمت به جد دنبال خواهد شد، جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص، هر چیزی دستگاه خودش را دارد و تداخل در کار‌های ممکن است که نه قطعا آسیب می‌زند، به تبع توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و توجه به نشاط اجتماعی و توجه به حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، حوزه کتاب، کتابخوانی، ویدئویی‌ها؟ و حقوق مالکیت‌هایی که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد و بشود ان شاءالله یک کار بزرگ و اساسی به لطف الهی انجام داد؛ لذا موضوع فرهنگ و موضوع کتاب و کتابخوانی امری است که اگر ملتی که با او آشنا شد و بر آن منوال حرکت کرد، آینده خودش را به بهترین نحوی بر تجارب پیشینیان بسازد، من همین جا دو تا کتاب معرفی می‌کنم خدمت سرورانم، یک کتاب راجع به دغدغه‌های فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است، علاقه دارم این را امشب تقدیم آقای پزشکیان کنم که این را آقای پزشکیان بخوانند و ببینند که چه نکاتی این جا بیان شده است، نکته دوم کتاب بسیار جالبی است، چون من فرصت نمی‌کنم راجع به دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم این جا، این کتاب سال‌های بنفش ۲ هزار و ۹۲۰ روز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است، این را دوستان مراجعه کنند فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند و بعد دعوت دوستان را برای رجوع به آن ایام در نظر بگیرند و از آن سیاه چاله‌ای که دوستان دوست دارند ما را به آن برگردانند، پرهیز دهند.
نکته آخر بنده، بنده خدا هستم، یک نفر هستم از ملتم، نه خدا هستم و نه ملتم، اما این که دوران گذشته است که کسی عکس ما را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد، مردم آگاه هستند، مردم بصیرت دارند، مردم که کلاه سرشان نمی‌رود که ما این جا فقط معترض و معترض، درست نیست، مردم با سواد و محترم هستند، توهین به سواد و بصیرت مردم نکنیم.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای پورمحمدی شروع شد.

در دولت قرار، به دنبال دفاع از عدالت فرهنگی و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری هستیم

پورمحمدی: چند تا سوال اول برنامه توسط هم هنرمندان و هم مردم مطرح شد که دو – سه تا مهم است، یکی از دوستان هنرمند اشاره کردند که این فضای افسردگی و این فضا که ما بدبختیم و بیچاره ایم کی می‌خواهیم درمان کنیم و از بین ببریم، این مسئله بسیار جدی است و بسیاری از سیاه نمایی ما هم برای هم ادوار، بدبینی‌های ما و اختلافات ما سایه انداخته بر این که قوت و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های مان را ببینیم و یک همت همه جانبه برای فهم موقعیت، دستاورد‌ها و افتخار به آن چه انجام دادیم و البته پذیرش اشتباه یک اصل است، سوال دیگری شد بحث این که هنرمندان و فرهنگیان اهل فرهنگ و هنر بحث حقوق مالکیت شان چه می‌شود، این بحث جدی است، حوزه فرهنگ و هنر یکی از مسایلش همین سرقت ادبی و هنری است که خیلی آسیب می‌زند و در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است و در کشور تبعا از مدت‌ها پیش قانون داریم، من که وزارت دادگستری بودم، اصلا یک معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم، چون این بحث بسیار تعیین کننده در رشد حوزه فرهنگ و هنر و یک اداره کل است مالکیت فکری است، مسئله جدی است و قبول داریم و باید پیگیری شود.
سوال دیگر در حوزه کتاب و کتابخوانی، موضوع کتاب قله فرهنگ است، کشوری که می‌گوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارم در همه بخش‌های آن توانایی دارم، کتاب خیلی نمودار برجسته‌ای است، خوشبختانه به خصوص با اشراف مقام معظم رهبری و هدایت و حمایت ایشان ما در این جهت پیشتاز هستیم و موفقیت‌های زیادی داریم، ولی این حوزه همچنان به کمک نیاز دارد، الان گرانی کاغذ و این‌ها مشکل شده است برای مردم، اقتصاد فرهنگ تعیین کننده است، ضمن کرامت به مفاخر فرهنگی و هنری به زندگی آن‌ها باید خیلی توجه کنیم، رشد اقتصادی یک مسئله بسیار مهمی است که در همه عرصه‌ها تعیین کننده است، اقتصاد خیلی ضعیف باشد به هیچ بخشی نمی‌توانیم بها دهیم.
تقویت بخش خصوصی که در کتاب متجلی است جا دارد روی آن حمایت بیشتری صورت بگیرد، به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی تری داشته باشد، در قله هنر، بحث هنر هفتم و فیلم و سینما و این هاست، یک ظرفیت‌های جدیدی هم در دنیا و هم کشور ما ایجاد شده است، شبکه نمایش خانگی خیلی مهم است، مثل فیلیمو، نماوا، تلویبیون، این‌ها بستر‌های خیلی قوی است برای این که این هنر و اقتصاد قابل توجه جذب کند.رقیب احساس نکنیم، دستگاه حاکمیتی نگران نباشد از این نمایش خانگی‌ها که به کمک فرهنگ می‌آید و بحث مراقبت و مواظبت اصل اساسی است که باید توجه کنیم، قرار ما در دولت چهاردهم نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی باید اصلاح و تقویت کنیم که در آن هیچ بحثی نیست.مسئله مهم ما این که ما اعتماد و باور قدرت فرهنگ و هنر در کشور داشته باشیم، برای ساختن جامعه‌ای شایسته و طراز ایران و اسلام، این باور و اعتماد تعیین کننده است و تبعا در دولت قرار، رسالت ما، دفاع از هویت فرهنگی، دفاع از عدالت فرهنگی و دفاع از امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است که مسئله جدی است.

مجری: آقای قالیباف بفرمایید.

فرهنگ باید از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور بماند

قالیباف: در بخش اول صحبت در انتها اشاره کردم به بحث عدالت در عرصه فرهنگ و هنر، نکته دومی که می‌خواهم اشاره کنم به آن توجه کنیم، این که تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست زدگی دور کنیم و تحت تاثیر قرار ندهیم که آسیب نبینیم، نگاه کنید فرهنگ خودش ساحتی دارد، صاحبانی دارد، افرادی دارد، من اشاره کردم پیشکسوتانی دارد و مثل بقیه در حقیقت می‌خواهم این را بگویم که اگر ما مثلا به عنوان یک سیاست مدار در حوزه بهداشت و درمان، چه چیز‌هایی را دخالت کنیم، قطعا آن بخش‌های صرف تخصصی حتما اهل خود آن فن و آن تخصص برای آن دنبال خواهند کرد.
البته که ما در حوزه فرهنگ همان طور که اشاره کردم، فرهنگ را هم مردم خودشان تولید می‌کنند و هم خودشان مصرف می‌کنند، چون بحثی بود که دولت این جا چه نقشی دارد، دولت باید کار تولی گری و ناوبری این را انجام بدهد و در کنار این باید توجه کنیم که وقتی حرف از فرهنگ می‌زنیم ما به زیرساخت آن جا، به خود هنرمند و اهالی فرهنگ آن جا، بحث معیشت آن‌ها و بحث محتواست. این‌ها چهار رکنی است که این جا انجام می‌شود، دقیقا ما باید اقداماتی را انجام دهیم، بنده به عنوان یک خدمتگزار در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم، یک وقتی یکی از عزیزان گفته بود که آقای قالیباف شما استاد سازه هستی، ولی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فرهنگ و هنر و مسایل اجتماعی کاری نکردی، از قضا معتقدیم در شهر تهران همین تولید کار فرهنگی با کمک مردم و زیرساخت‌هایی که این جا لازم داشت و بعد فرصت‌هایی که فراهم شد، کتابخانه تشکیل نشود ما بیش از ۳۶۰ کتابخانه این شهر صاحب شد، کتابخانه شبانه روزی صاحبش شد، کتابخانه الکترونیکی تخصصی برای کل کشور دسترسی ایجاد شد، در عرصه هنر چند دهه هزار صندلی سینما، سالن‌های تئاتری که در سطح کشور‌های پیشرفته با استاندارد‌های روز این‌ها ساخته شد.
در کنار آن در حقیقت سرا‌های محله، در کنار فرصت‌هایی که فراهم شد، در مرااکز فرهنگی بزرگ، مساجد، حسینیه‌ها و هر آن چه که لازمه این حرکت بود، که کمک کند به بحث محتوایی، بستر را فراهم کند، حمایت مالی، انجام شود با رویکردی که باید به آن توجه کنیم و این‌ها اساس کار است.یا در حوزه فرهنگی حتما ما یک رویکردی داریم در بخش‌های هویتی و در بخش سازه‌های تمدنی، شما نگاه کنید موضوعات مثل باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب، که در طراز بین المللی هستند، این‌ها فرصت‌هایی است که ما نیاز داریم این کار را و حتما از ما پذیرفته نیست که امروز استانی داشته باشیم که یک دانه سینما هم نداشته باشد، باید تلاش کنیم این عدالت در همه بخش‌ها توسعه بدهیم و بتوانیم این کار را انجام دهیم، ما در دولت چهاردهم ما خودمان را مکلف می‌دانیم که این را در گستره ملی تحقق بدهیم.

مجری: آقای پزشکیان بفرمایید.

به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد

پزشکیان: اصولا دولت باید از حالت مداخله گری در بیاید، سیاست گذار و ناظر برنامه باشد و کار را بسپارد به سازمان‌ها و نهاد‌ها و بخش‌های خصوصی و ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید به صورت سلیقه‌ای باشد و من آن را ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌گیرد، رد می‌کنم و اجازه نخواهم داد، به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی و فرهنگ را نخواهم داد.پذیرش عقلانی قواعد بین المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن بپذیریم و روی آن چارچوب را مصوب کنیم، تلاش خواهم کرد، دولت من، دولت فرهنگی باشد نه این که فرهنگ را دولتی بکند.دولت باید فرهنگی باشد ولی فرهنگ نباید دولتی باشد، تلاش خواهم کرد که امنیت فرهنگی برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهاد‌های غیر مسئول جلوگیری کنیم.
تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد، این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.الان نخبگان ما از کشور یک تعدادی ناراضی هستند و یک تعداد می‌روند، ما باید تلاش کنیم این اتفاق نیافتد، در قانون برنامه آن مصوباتی که شده است که آثار فاخر صدا و سیما درست بکند، حتما باید منابع مورد نیاز برای این سازمان دیده شود تا اینها بتوانند فرهنگ خودمان و گذشته خودمان را که همش پر از افتخار و پر از درس و عبرت و اندیشه است اینها بتوانند بازسازی کنند و نمایش بدهند و تبدیل به سریال‌ها کنند. تا اینها بتوانند فرهنگ خودمان و گذشته خودمان را که همش پر از افتخار و پر از درس و عبرت و اندیشه است اینها بتوانند بازسازی کنند و نمایش بدهند و تبدیل به سریال‌ها کنند این سریال‌هایی که از خارج می‌آید آن چیز‌هایی که آنها دارند نشان می‌دهند ما‌ها در سابقه تاریخی خودمان از آنها عمیق‌تر آموزنده‌تر و قابل بازسازی وجود دارد که انشاالله کمک خواهیم کرد، در دولت اینها بتوانند این کار‌ها را انجام بدهند، برای کتابخوانی که به نظر من بسیار مهم است و جامعه و انسان‌ها را با تعداد انسان‌هایی که در سال کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند، جوامعی که انسان‌های آنها ساعت‌های زیادتری را درس می‌خوانند، مشکلات اجتماعی جرم و جنایت فساد در آنها کمتر است هر جامعه‌ای با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی دعوا‌ها و جنگ‌ها و دزدی‌ها، قطعاً پایین‌تر از جوامعی است که اینها دارند می‌شود روند را در این رابطه تشویق کرد و پیگیری نمود در رابطه با آن پیوست‌های فرهنگی که باید برنامه‌هایی باشد در آن مناطق حتماً باید در آن درست شده، ولی نه متاسفانه نه کتابخانه است و نه مسجد است و نه محل تفریح و بازی است، قطعاً باید در آینده برنامه‌ریزی شود که آنها را هم ما بتوانیم کمک کنیم شکل و ساختار اجتماعی را طوری شکل بگیرد که بتوانند بیایند استفاده کنند، چون اگر ما بستر را آماده نکنیم طبیعتاً هر تئوری هم که بخواهیم بدهیم قابل اجرا نیست ساختار اجتماع را باید طوری کنیم تیم‌ها را طوری شکل بدهیم که این روند در آن قابل اجرا باشد انشاالله. 

سوال: خیلی متشکرم جناب آقای پزشکیان جناب آقای جلیلی بفرمایید؟

مدیریت فرهنگی، مدیریت عابر بانکی نیست/مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند

جلیلی: ما صحبت از تولیدات فرهنگی کردیم و اینکه مدیر فرهنگی باید حداقل اگر خودش تولید کننده فرهنگی نیست یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگی باشد من معتقدم رئیس جمهور به دلیل جایگاهی که دارد آن هم مشمول این حکم است یعنی حداقل باید یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد فرهنگ را باید خوب بشناسد چرا، چون آن رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم است وزارتخانه‌های فرهنگی زیر مجموعه آن هستند باید بتواند آن نقش راهبری را در فرهنگ کشور در اداره این بودجه‌هایی که قرار است در این قضیه تخصیص داده شود به خوبی ایفا کند ببینید یک بحثی که وجود دارد مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول بدهد گزارش این ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که خوب این بودجه‌هایی که هزاران میلیارد تومان تخصیص داده می‌شود آن آثار فرهنگی اش چیست کجا این آثار دیده شده این یکی از آن بحث‌هایی است که آن بودجه فرهنگی نباید بیاید میز و صندلی و دستگاه‌ها و ستاد‌های چاق و چله بشود نه باید بیاید در آثار فرهنگی خودش را نشان بدهد مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند اینجاست که اتفاقاً آن قاعده‌مند کردن آن استاندارد سازی البته نه بر اساس سلیقه بر اساس یک منطق فرهنگی و قانون بسیار اهمیت دارد برای تولید کار‌هایی که در عرصه فرهنگ صورت می‌گیرد یکی از آن بحث‌هایی که اینجا خیلی مهم است من می‌خواهم بهش اشاره کنم این است که اگر مدیر فرهنگی به تبع آن عرض کردم فرهنگ را خوب نشناسد آن موقع با اندک چیزی ممکن است دچار خطا‌ها و یا انحراف‌هایی بشود که هم هزینه‌ها را از بین ببرد و هم اینکه نتواند عام کمک لازم را بکند من یادم است که زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم یک نامه‌ای برای من آمد راجع به یک فیلمی که این فیلم به نظر ما به صلاح نیست که پخش شود این مشکل دارد من آن فیلمنامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم بدهید ببینیم چیست دیدم هیچ مشکلی ندارد اتفاقاً آن فیلم ساخته شد و خیلی هم با استقبال مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه‌ای نزد بلکه خیلی هم کمک کرد من بحثم این است که اینجا خیلی مهم است که آن موضوع شناخته شود به اندک چیزی فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد یا اینکه باید بداند در این مجموعه چیست ببینید حالا همین بحث سینما شد ما الان ۳۵ صنف داریم حداقل که در صنعت سینما مشغول به کار هستند این جالب است که وقتی که شما نگاه می‌کنید می‌بینید که از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل عنوان صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند این یعنی چی یعنی یک لطمه جدی به این صنعت یعنی ۳۵ صنفی که در آن دارند اینجا کار می‌کنند اینها تابع یک قانون و یک ردیف مشخص قانونی ندارند من عرضم این است که در این بحث‌ها خیلی مهم است که آن مدیر فرهنگی تا آن پایان کار را بداند که چیز از آن طرف فرصت‌هایی که ما داریم ما الان فرصت‌های بسیار خوبی داریم اشاره کردم مثلاً در بازی‌های رایانه‌ای در این بازی‌های رایانه‌ای ما الان ۳۴ میلیون بازدید کننده داریم که هزاران میلیارد تومان می‌گویند چرخه مالیش است رقم‌های بالایی را بیان می‌کنند این گردش مالیش است این برای ما یک فرصت است یا انیمیشنی که ما الان داریم می‌سازیم وقتی که شما تولیدات دارید مثل بچه زرنگ، عرضم به حضور شما پسر دلفینی، فیلشاه که اینها می‌تواند بازار جهانی پیدا کند برخی دیگر را دوستان اشاره کردند یعنی اینها یک فرصت‌های خوب شماست مثلاً همین برخی از موقعیت‌های جغرافیایی که شما دارید برای لوکیشن‌های سینمایی مثل کوه‌های مریخی که یک کار بسیار مهم است من عرضم این است که اگر این موضوعات را ما جدی بشناسیم و بفهمیم آن وقت خیلی آثار خوب خواهد داشت. 

سوال:خیلی متشکرم جناب آقای جلیلی جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی بفرمایید؟

سیاستمدارانی که در حوزه فرهنگ، آگاهی لازم را ندارند باعث انحراف فعالان فرهنگی می شوند 

قاضی زاده هاشمی: ما باید به مردم اعتماد کنیم ما باید به اهالی فرهنگ اعتماد کنیم، آنها این حوزه را خیلی بهتر از ما می‌شناسند این حوزه هم یک حوزه فرهیختگی است تخصصی است، خیلی سیاستمداران از حوزه فرهنگ سر در نمی‌آورند و جایی که سیاستمداران حاکم شوند با تزریق بی‌دلیل منابع مالی باعث انحراف در پایین دست می‌شوند یعنی نه تنها کمک نمی‌کنند یک عنصر ایمانی یک عنصر فرهنگی رشد پیدا کند بلکه به او صدمه هم می‌زنند ما باید بپذیریم که الان دیگر صدا و سیما تنها بازیگر حوزه فرهنگی ما نیست این پلتفرم‌ها آمدند جای زیادی را گرفتند فعال هستند در این عرصه رقبایی کم کم به وجود آمده نه فقط در خارج نه فقط این سیستم ماهواره‌ها بلکه در داخل هم این اتفاق افتاده. باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم و این به جز با اعتماد و سپردن کار به دست خودشان و خود کنترلی ممکن نیست. حالا من بعد توضیح بیشتری در مورد این نظامات خود کنترلی خدمتتان خواهم داد در فضای مجازی هم اگر کسی تولیدی داشت یک فیلم کمدی خوبی توانست بسازد یک فضای آموزشی خلاق بتواند بسازد باید حتماً در آن سهمی از فروش پهنای باند اینترنتی که فروخته می‌شود آن هم سهیم باشد تا رونق پیدا بکند این کار، تا تشویق بشوند این افراد برای ادامه کارشان. رشد تولیدات فرهنگی هم محقق نخواهد شد الا با مردمی‌سازی. ما در بنیاد شهید با کمک‌های مردمی با کمک خود خانواده جامعه ایثار و شهادت رویداد‌های مختلفمان را بین ۳ تا ۵ برابر کردیم با کارسپاری به مردم بسیار هم با کیفیت‌تر و ارزان قیمت‌تر در آمد من اینجا لازم است عرض کنم از خرید محصولات فرهنگی دولت باید حمایت کند باید یارانه بدهد باید به کتاب یارانه بدهد باید به سینما یارانه بدهد باید به خانوار ایرانی یارانه بدهد به تفریحش یارانه بدهد ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی طراحی کردیم که عناوین فرهنگی و ورزشی و تفریحی را ما یارانه بدهیم منتها پلکانی یعنی هرچه دهک‌ها کمتر است یارانه و آن پولی که دریافت می‌کنند بیشتر است من، چون گفته بودم جت اسکی یک عده‌ای در این فضای توییتر کرده بودند که این ورزش ورزش گران و ورزش پولدار‌ها است بله ما نمی‌خواهیم جامعه ما را حوزه ورزش و تفریح و سینما و فرهنگ را طبقاتی کنیم دولت وظیفه دارد کاری کند عموم مردم به محصولات فرهنگی و تفریحی و دسترسی پیدا کنند آنهایی که توانایی مالی کمتری دارند حمایت کند ما یک برنامه حمایتی داریم برای همه اینها این دوستان ما هم غصه نخورند تنگ نمی‌شود ماشالله سواحل شمالی و جنوبی ما خیلی گسترده است جا برای آنها هم هست انشاالله اجازه بدهند که سایر مردم عامه مردم طبقه متوسط فقرا هم بتوانند از این تفریحات با حمایت دولت انشاالله برخوردار شوند من اینجا لازم است بگویم حالا یک تلاشی هم آقای دکتر زاکانی می‌کنند برای اینکه بالاخره یک مقایسه اتفاق بیفتد بین دو و نیم سال دولت شهید رئیسی و دولت قبلش دولت آقای روحانی ظاهراً اینجا در عزیزان ما کسی در دولت آقای روحانی گردن نمی‌گیرد و حاضر نیست که مسئولیت آن دوره را بپذیرد علی رغم تمام این صحبت‌ها ما فکر می‌کنیم از جلسه بعد مجبوریم بین دستاورد‌های دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد و دولت اصلاحات احتمالاً مقایسه کنیم شاید دوستان گردن بگیرند اینکه ما حرف‌های کلی بزنیم و برنامه و کارنامه ندهیم چیزی رو قبول نکنیم من در جلسه اول عرض کردم مردم می‌دانند همه ما داریم حرف‌های خوب می‌زنیم حرف‌هایی کلی می‌زنیم باید و نباید قبلاً ما یک جا‌هایی بودیم باید بسنجند ما را عملکرد و خروجی ما را ببینند و بعد تصمیم بگیرند. 
 

سوال: ممنونم جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی، جناب آقای زاکانی بفرمایید؟ 

ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی مردم در دولت خدمت 

زاکانی: امروز روز تبلیغ هم است و تبلیغ و اطلاع رسانی دینی است و به همه مبلغین در سراسر کشور بنده تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود آن هم تا پای صندوق رای این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت دولت حامی است دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است ما در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی برایمان موضوعیت دارد لذا شما در این دو سال و اندی می‌بینید که چطور شادی‌های میلیونی در تهران و بعد در سراسر کشور دارد رقم می‌خورد در تعداد مختلف این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی کنار هم نشسته‌اند به طبع ما هم وظیفه داشته‌ایم حمایت کردیم و همچین اتفاق‌های فاخری دارد می‌افتد یا در حوزه تعلیم و تربیت ما عملاً مجموعه زیرساخت‌های خودمان را فرهنگسرا و امکانات خودمان را برده‌ایم پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم پشت سر مسجد قرار داده‌ایم و داریم به آنها خدمت ارائه می‌کنیم و آنها می‌آیند مدارس می‌آیند و دانش آموزان می‌آیند از ما خدمت می‌گیرند و یک پیوستگی جدی و اساسی را داریم دنبال می‌کنیم یا در سایر حوزه‌ها لذا واقع امرش باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به عنوان یک پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات و جهش‌هایی که برای جامعه بنا است رقم بخورد از ابزار‌ها و عناصر فرهنگی استفاده کرد قالب‌هایی که در قالب فیلم سریال نمایش‌های خانگی و سایر قالب‌ها کتاب کتابخوانی و موضوعات مختلف دارد مطرح می‌شود این نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد، چون هم این کمک می‌کند به ظرفی که می‌تواند به بهترین وجهی پیام را منتقل کند و پیام را اثرگذار کند و هم می‌تواند ماندگاری پیام را و عمق بخشی به پیام را بیشتر بکند و هم می‌تواند یک نشانگاه باشد و آینده این کشور را که هست برای آینده بتواند توسعه و رقم بزند و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان به بهترین وجهی منتقل بکند و برای دیگران هم شناسنامه برای خود کشور باشد یعنی شما به آثار فرهنگی گذشته که نگاه کنید شناسنامه تمام عیار آن دوران را در این آثار هنری ملی و دینی می‌بینید و می‌تواند اسباب رشد جامعه شود یعنی به بهترین نحو می‌شود این کار را کرد لذا باید به اصحاب هنر احترام گذاشت به اصحاب فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت‌ها را بسیج کرد نه به این عنوان که آنها محتاج به بسیج ظرفیت‌های ما هستند بلکه به این عنوان که ما محتاجیم به آنها برای اینکه بتوانیم بیشترین اثر و بیشترین تحول و بیشترین همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و در این مسیر بتوانیم با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی برداریم.

سوال: خیلی متشکرم ممنونم جناب آقای زاکانی به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

ما تا لحظاتی دیگر بخش پایانی و جمع‌بندی و فرصت ۶ دقیقه‌ای را تقدیم حضور شما خواهیم کرد اجازه بدهید ببینیم در مرحله سوم هر یک از نامزد‌های محترم به چه میزان صحبت کردند که بعد در جمع‌بندی در مجموع چقدر فرصت خواهند داشت. آقای پورمحمدی در مرحله سوم ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه، آقای قالیباف ۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه، آقای پزشکیان ۸ دقیقه و یک ثانیه، آقای جلیلی ۸ دقیقه و ۷ ثانیه، آقای قاضی زاده هاشمی ۸ دقیقه و ۳ ثانیه و آقای زاکانی ۸ دقیقه و ۳۴ ثانیه در مرحله سوم مجموعاً صحبت کردند. پیش از این که وارد مرحله آخر و جمع‌بندی شویم ببینیم هر یک از نامزد‌های محترم چه میزان فرصت در نوبت جمع‌بندی خواهند داشت. آقای پورمحمدی مجموعاً ۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه، آقای قالیباف مجموعاً ۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه، آقای پزشکیان مجموعاً ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه، آقای جلیلی مجموعا ۴ دقیقه و ۱۲ ثانیه، آقای قاضی‌زاده هاشمی مجموعاً ۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه و آقای زاکانی مجموعاً ۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه فرصت دارند. قبل از اینکه مرحله پایانی را تقدیم شما کنیم تشکر کنیم از اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات که زیر نظر ستاد اجرایی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود ذیل ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری عرض خسته نباشید و خدا قوت داشته باشیم که از ابتدای این برنامه تاکنون در استودیوی مجاور در استودیو ۱۵ حضور دارند و به دقت بر فرایند و روند مناظره حضور دارند مرحله پایانی و جمع‌بندی مرحله سوم مناظره را تقدیم شما می‌کنیم. 

آقای پورمحمدی ۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید که از همین حالا شروع می‌شود.

به زنانمان اعتماد و توان و ظرفیت آنها را برای رشد، توسعه و تعالی کشور باور کنیم

 پورمحمدی: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و ما جوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان هم همانطور در مورد ما داوری قضاوت کنند برخی از ما می‌گوییم ۴۰ سال قبل چه شده، ۳۰ سال قبل چه شده، ۱۰ سال قبل چه شده است از این حرف‌ها، پس آیندگان هم از همین برخورد‌ها خواهند کرد یک نمونه برخورد دولت نهم مثلاً در دولت نهم که در بخشی از آن من بودم به هر حال هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک، سهام عدالت خیلی کار‌های مهمی شد البته انتقادات، نارسایی‌ها و کمبود‌ها هم بوده و در دولت‌های دیگر هم اگر بخواهیم بشماریم فراوان است باید در هر صورت انصاف داشته باشیم. برمی‌گردم به موضوعات این مناظره ببینید ما نسبت به زنان باید نگاه و رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و تعقیب کنیم و حاکم کنیم، به زنانمان اعتماد کنیم، توان و ظرفیت آنها را برای رشد، توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور ما باید باور کنیم. مردم شریف ایران، زنان، مردان و جوانان عزیز شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری، سیاست تنگ نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم رفتار کنیم و حکمرانی داشته باشیم همین بحث حجاب، هی کشیدیم، کشیدیم پاره شد، در موضوعات دیگر هم همینطور است بسیاری از مردم متدین و دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم بند به هر شکل قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند اینها را توجه کنیم ما باید انتخاب کنیم بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی که متاسفانه در جا‌هایی می‌خواهیم جابجا شود ما باید انتخاب کنیم و شما مردم بین دولت تصدی گر، دولت فضول و مداخله گر در امور فرهنگی و هنری و در عرصه‌های دیگر یا دولت تنظیم گر و تسهیل کننده شما باید انتخاب کنید، بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار با همه، با مردم و در این عرصه با اهل هنر و فرهنگ، زنان، مردان و فرهیختگان، اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند، به وجود شما می‌بالد در جریان مصائب و مشکلات شما است ما برای گشودن گره‌های باقی مانده ناگشوده، ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تمام تلاش و نهایت کوشش خودمان را به کار خواهیم گرفت از همه ظرفیت‌ها، هوشمان، آبرویمان، آسایشمان و پیشینه مان و صداقتمان و اخلاصمان به شما و کمک از خدا و روح شهیدان و اطاعت از رهبری و اماممان این مسیر را انشاالله ادامه می‌دهیم، چو غنچه گرچه فرو بستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره گشا می‌باش و اینک همراه شو عزیز، تنها نمان به درد، کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود. درود بر شما، شما بهترین هستید امیدواریم ما هم برای بهترین‌ها بهترین تلاش‌هایمان را انجام بدهیم موفق و پیروز و سلامت باشید خدا یار همه.
 

سوال: ممنون از شما، آقای قالیباف با کسر زمان‌های اضافه در مجموع شما ۴ دقیقه و ۱۱ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید.

با ایجاد یک سازمان نظام فرهنگی اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان مدیریت کنند

قالیباف: بنده معتقد هستم که در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب فارغ از اینکه ایشان رهبر ما هستند، ولی بدون شک یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و نه تنها در ایران بلکه در دنیا در این عرصه شناخته شده هستند ایشان توصیه‌ای داشتند من خاطرم است در سال ۹۵ در ابتدای سال اشاره کردند به همه کسانی که مدیران فرهنگی هستند که متنشان اینگونه است که هزاران مجموعه خود جوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به اینها کمک کنند. حالا واقعا این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر ما به عنوان مدیران فرهنگی با این چه کردیم، واقعا آیا امروز ما امکانات و پول کم داشتیم یا امکاناتمان را به گونه‌ای مدیریت کردیم که اگر شما بخش عمده‌ای از سازمان‌های فرهنگی ما را در جا‌های مختلف نگاه کنید قریب به ۹۰ درصد پولشان هزینه جاری خودشان است چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمی‌ماند. چرا ما این فرصت را به نیرو‌های خلاق و جوان در حلقه‌های میانی ندهیم، در مراکز مردمی که در کانون‌هایی از شهر و روستا، از دانشگاه و مدرسه از محله، از قشر‌های مختلف علاقه‌ای که مردم دارند چرا این اتفاق را انجام ندهیم؟ مثال می‌زنم ما ۱۰۰ میلیون تومان می‌دهیم به دستگاه فرهنگی و خروجی ۱۰ میلیون تومان ندارند ولی اگر ۱۰ میلیون تومان بدهیم به این مجموعه‌ها ۱۰۰ میلیون تومان اینها خروجی به ما خواهند داد. اگر این امکان را به یک نویسنده زبردست بدهیم، به یک هنرمند زبردست بدهیم در بخش‌های مختلف آنها معجزه می‌کنند کار را متحول می‌کنند ما به آنها توجه نکردیم من نمی‌گویم که خدای نکرده آن پول میل می‌شود هرگز ولی قطعاً حیف می‌شود. اجازه بدهید مردمی‌سازی را همین طور که در اقتصاد داریم دنبال می‌کنیم که متاسفانه نکردیم و اساس کار ما در دولت چهاردهم این است در دولت خدمت و پیشرفت در این فرهنگ هم این گونه باشیم پیشنهادم این است که چطور ما سازمان نظام پزشکی داریم، چطور سازمان نظام مهندسی داریم حتماً یک سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم، اجازه بدهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان این را مدیریت کنند از یک هنرمندی که در تهران است تا یک بچه روستایی که در یک روستای دور افتاده با استعداد است اینها بتوانند تحت یک مجموعه کار خودشان را انجام بدهند. واقعا فرهنگ غوغا می‌کند اگر من بخواهم بگویم در زمان نیروی انتظامی حتماً شما یادتان است داوود خطر و سیا ساکتی، خواب و بیدار شما فکر می‌کردید که مردم عزیز و با فرهنگ ما در یک دوره کمتر از ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ببندند، این اثر هنر و هنر هنرمندان است. وقتی که ما می‌توانیم این را به فرهنگ کار، به فرهنگ تولید و فرهنگ مصرف و به فرهنگ همدلی منتقل کنیم، ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم ما در دولت خدمت و پیشرفت این را به عرصه صاحب نظران می‌دهیم و از همه مواعد آن برای تحول...

 سوال: ممنون، چون از زمان مقرر عبور می‌کنید متاسفانه صدا قطع می‌شود و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. آقای پزشکیان با کسر زمان‌های اضافه شما به مدت ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه فرصت جمع‌بندی دارید.

دولت سیاست‌گذاری و نظارت کند و به خانه سینما و تئاتر اختیار دهد

پزشکیان: در دیدگاه اعتقادی که هست فرقی بین زن و مرد دیده نشده در رابطه با تلاش و کاری که می‌کنند هر کدام از اینها اگر باور داشته باشند عمل درستی انجام بدهند پاداش درست خواهند گرفت و یک حیات طیبه به آن دست پیدا خواهند کرد در نتیجه ما باید کاری کنیم که زنان ما در همان جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه مثلاً یک جور دیگر، با یک نگاه دیگر به آنها نگاه کنیم این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما هم می‌توانند قرار بگیرند و می‌توانند حضور پیدا کنند و وقتی با این نگاه بررسی می‌کنیم در قسمت دیگری از قضیه نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها و یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند برخورد ما با اینها نباید به شکل خشن، اجباری و یا روش‌هایی باشد که وقتی انسان نگاه می‌کند مشکل پیدا کند. در حقیقت اجبار در دین می‌گوید اگر خدا می‌خواست همه اینها را آن طور که شما می‌خواستید درست می‌کرد، آیا شما به زور می‌خواهید آن عده را که هرجور دلتان می‌خواهد قرار بدهید، خدا خودش می‌توانست این کار را بکند. در نتیجه این که چطور با این دختران و زنانی که در جامعه هستند و تعدادشان هم الان کم نیست در دانشگاه، در جامعه واقعیت است این که ما ایده آلی داریم یک بحث است این که ما با واقعیت درگیر هستیم یک بحث دیگر است. این واقعیت، واقعیت است گشت ارشاد، جریمه کردن و توبیخ کردن درست نیست ما باید با زبان خوش با آنها رفتار کنیم با رفتار مناسب جایگاهشان را حفظ کنیم و این برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق و رفتار و برخورد ما با اینها باعث شود وقتی بیرون کسی به ما نگاه می‌کند این حرف‌هایی که از کرامت و انسانیت می‌گوییم خود به خود فقط ما داریم می‌گوییم مردم از ما نمی‌پذیرند کاری ندارد از مردم می‌شود پرسید، ارزیابی کرد ببینیم ما را چقدر قبول دارند که این گونه با آنها رفتار می‌کنیم.
 در رابطه با فضای مجازی هم خیلی روشن است در این سال‌های گذشته به هر حال کسب و کار‌هایی را با مشکل مواجه کرده است این که ما باید زیرساخت را بسازیم، اینترنت داخلی داشته باشیم و هر چیزی که می‌گویند باید داشته باشیم ولی تا آن زمانی که به آنجا برسیم الان کسانی را که نانشان را بریدیم و از زندگی ساقطشان کردیم برای آنها چه کردیم؟ این چیزی است که در حقیقت باید به آن فکر می‌کردیم و اگر داریم آن طرف را می‌رویم این طرف را می‌دیدیم و این گونه زندگی عده‌ای را و نانشان را نمی‌بردیم. می‌گوید تیغ بران گر به دستت داد روزگار هرچه می‌خواهی ببر، اما نبر نان کسی در رابطه با هنر و فیلم و سینما واقعیت این است باید کار آن کاردان‌ها است دولت باید سیاست‌گذاری کند، دولت باید نظارت کند اختیار بدهد به خانه سینما خانه تئاتر، یعنی اون جا‌هایی که کارشناسند و در این کارند و هر انجمن و سازمانی که در این رابطه وجود دارد و نظارت را دولت انجام بدهد این واقعیت است باز هم چرا باید هنرمندان کشور ما و کارگردان‌ها و هنرپیشه‌ها یک تعدادی ممنوع‌الخروج بشوند، یک تعدادی هم از مملکت بروند بیرون این نگاهی که ما درست کردیم و امنیتی کردیم و دولت را به جای اینکه دولت فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کرده‌ایم یعنی یک چیزی است که الان نتیجه‌اش این است که بیشتر جوانان ما و کسانی که در حقیقت تو این مملکت هستند نسبت به رفتار ما مشکل دارند.
 این را هم باز به خدمت شما بگویم تمام هر کی بخواهد پیشرو ... خودش را بگوید آقا باید این کار را بکنید اول باید از خودش شروع کند یعنی اول خودش را اصلاح کند قبل از اینکه به دیگران بگوید باید اینجوری باشید اینجوری و این اصطلاح باید در رفتار این انسان‌ها باشد نه در گفتار و نمی‌دانم دستورالعمل‌ها اگر ما می‌خواهیم بگوییم خوبی و یا اون علم و دانشی که می‌گوییم ما آدم‌های شایسته درست کردیم خوب الگوهایش را به جامعه نشان بدهیم اگر ما الگو بودیم اگر شایسته بودیم اگر خوب بودیم دیگران می‌آیند به طرف ما لازم نیست ما زور بگوییم لازم نیست ما قطع کنیم اجازه حرف زدن به آنها ندهیم اجازه بدهیم آنها حرف بزنند که علم مان بیشتر است، دانایی مان بیشتر است رفتار و هنر و خلاقیتمان بیشتر است خیلی راحت‌تر است در ضمن همان دولتی که اینها هی دارند بهش گیر می‌دهند همان برجامش را دولت می‌رود دنبالش نمی‌تواند.

سوال: جناب آقای جلیلی برای جمع بندی بفرمایید؟

کار فرهنگی باید از خود دولت و از اصلاح فرهنگ سیاسی شروع شود

جلیلی: خوب من حرف زیاد دارم ولی وقت کم است برای همین بخشی از آن را ان‌شاءالله فردا در جمع مردم عزیز اصفهان و مردم عزیز خوزستان عرض خواهم کرد یادی می‌خواهم بکنم از حضرت امام، حضرت امام دقیقاً صد روز قبل از ارتحال شام یک جمله‌ای فرمودند در اون پیام منشور روحانیت که چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند بعد می‌فرمایند که از هم اکنون باید برای این موضوع فکر بشود که خوب ما شاید تاخیر داریم در این قضیه همین بحث‌هایی که امروز راجع به برخی فناوری‌ها و اینها می‌کنیم چیز‌هایی است که حضرت امام در خشت خام می‌دید که چنین روند‌هایی شکل می‌گیرد و بعد ما آماده باشیم و بالاخره ما باید سهممان را روشن کنیم از این فناوری‌ها و این که بتوانیم آن استفاده حداکثری را بکنیم که فقط من نگاهم این است که اینها همه شان برای ما فرصت است نه تهدید، اما من یک بحثی را من می‌خواهم اتفاقاً از همین موضوع بیان کنم که درباره فرصت فرهنگی است ببینید من سؤال می‌کنم چند تا از ما اسم فیلمی را که راجع به یک خانم قهرمان ملی اندونزی است شنیده ایم ؟ شبیه زنان کرد ایران که همان زمانی که آنها در برابر استعمار انگلیس اسلحه به دست گرفته بودند در اونجا هم اون مبارزه می‌کرد و یک مبارز بود. چند نفر از شما اسم فیلم سردار کرمانجان را شنیدید راجع به یک خانم قهرمان ملی قرقیزستان است شبیه همین داستان آتش و بادی که خود ما همین سال گذشته ساخته بودیم من این را برای چه عرض می‌کنم می‌خواهم بگویم ما امروز یک جهان فرصت هست که مشتاق شنیدن ماست چه در حوزه تمدنی نوروز چه در حوزه تمدنی مقاومت چه در حوزه تمدنی اسلام اینها اون چیز‌های بسیار مهمی است که ما خیلی زمینه برای ما فراهم است برای تبادلات فرهنگی یعنی شما اگر کتاب‌های (؟) در الجزایر را مردم میخوانند حتماً سووشون ما را هم دوست خواهند داشت. الان در مصر چگونه ما را میشناسند همین یک هفته قبل از شهادت آقای رئیسی فهمی هویدی ایران بود از من سؤال می‌کرد که شما چرا خودتان را به مردم ما نمی‌شناسید اینکه جوانی سوئدی می‌آید ملاصدرا را با زبان ساده در یوتیوب می‌گذارد بعد چه قدر هم بیننده دارد من بحثم این است تو اینجا نقش دولت چیست من بحثم این است که اگر رئیس‌جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خودشان در کنار اون بازاریابی برای فناوری‌های سطح بالا مثل مثلاً مسائل صنعتی فرهنگی یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند همین آتش و باد را همین خمره را همین آلبوم موسیقی نی نوا را این آن موقع تولید فرهنگی یعنی جهان را می‌تواند فتح کند می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کند می‌تواند یک جهان تهدید را تبدیل به فرصت کند شما دیدید یک سریال مختار که ساخته شد زمینه‌های وحدت و فرهنگی‌ای ایران و عراق را فراهم کردند یعنی وقتی که داعش در عراق ظهور کرد جوانان ایرانی و عراقی ذیل فرماندهی حاج قاسم ابو مهدی مثل کیان مختار علیه داعش جنگیدند اینها آن فرصت‌ها را ایجاد می‌کند من عرضم این است که ما در تاریخ مان این را بسیار زیاد داریم این اون اثر کار فرهنگی است یک جهان فرصت فرهنگی که نه در یکی دو سال بلکه برای سال‌ها باقی می‌ماند همان به اصطلاح عمق راهبردی کار تمیز فرهنگی است، اما من بحثم این است که کار فرهنگی از خود دولت شروع می‌شود از اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود ما اگر صحبت از دین می‌کنیم احکام دینی می‌کنیم البته باید دین را هم دینی بر پا کنیم از خطاکار قهرمان نسازیم، اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم من بحثم این است که فرهنگ سیاسی مسئولین را باید بهش توجه کرد بعضی وقت‌ها خدای نکرده یک دروغ و خلاف واقع گویی مسئولان ممکن است میلیارد‌ها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد یک نمایش سخنرانی به جای کار واقعی این مشکل را ایجاد کند.

سوال: جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی جمع‌بندی را بفرمایید؟

صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه را حتماً تقویت خواهم کرد

قاضی زاده هاشمی: خانواده بزرگ ایران تاریخ هزار ساله و فرهنگ غنی و شگفت دارد ما مردمی هستیم که تو سختی‌ها در کنار هم بودیم با یاری هم، این دوران را گذروندیم ما یک خانواده‌ایم فارس و ترک و لر و کرد و بلوچ و گیلکی و ترکمن و لک و تالشی و تات و شیعه و سنی و زرتشتی و آشوری و کلیمی و ارمنی هم با هم ایران را ساختیم هر جریانی هم که بخواهد بین ما جدایی بیندازد قطعاً خیرخواه ملت نیست هر جریان بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هم خدشه وارد کند از ما نیست این را برای این گفتم که این هیاهو‌های کاذب هر چند پر سروصدا مشکلی را حل نمی‌کنند من فکر می‌کنم علیرغم اینکه نقاط بسیار قوی دولت شهید رئیسی داشت اهالی فرهنگ انتظار داشتند که بیشتر مورد توجه در این دولت قرار بگیرند و سهم بیشتری در حوزه مدیریت این حوزه داشته باشند که ان‌شاءالله در امتداد دولت شهید رئیسی عزیز در دولت مردم و خانواده به این جهت توجه خواهد شد.
 صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه را حتماً تقویت می‌کنیم با تقویت پلت فرم‌ها و ساخت سریال‌های فاخر در کنار نظارت و پیگیری منابعی که اختصاص داده شده به صدا و سیما بالاخره بودجه صدا و سیما بیست و چهار هزار میلیارد تومان رسیده با همین توجه که به سمت ساخت تولیدات فاخر برود ان‌شاءالله باید تلاش کنیم که بیشتر فرهنگی ایرانی تعریف بشود، چهارده سال هست از تولید مختارنامه گذشته و ما چیزی در آن سطح نداشتیم من می‌خواهم همین‌جا چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عزیزان عرض کنم یکی اینکه با ایجاد فرهنگ کارت خانواده که نشونتان دادم برای آسایش و آرامش و نشاط خانواده یک کارت اعتباری سالانه برایتان تقدیم شما خانواده عزیز ایرانی بدهم تا از محصولات فرهنگی مانند سینما و تئاتر و کتاب، خدمات سفر و ورزش و شهر بازی و اسباب بازی و موزه و امثال اینها با آن انتخاب خودتان بتوانید مورد استفاده قرار بدهید دوم اینکه زیرساخت‌های تفریح و گردشگری خانواده محور هم با مشارکت بخش خصوصی و رویکرد عادلانه سازی بهره برداری زنان به ویژه از این زیرساخت‌ها به خصوص در سواحل گسترش بدهیم و یک مرکز سفر خانواده محور جهانی درست کنیم هرکس بخواهد یک سفر عفیفانه خانوادگی برود حتماً بیاید ایران و از فرصت‌های ایران استفاده کند سوم اینکه که در همان چهارچوبی که توضیح دادم مبنای فیلترینگ را هم براساس عرف جامعه و فرهنگ مان باهاش برخورد خواهم کرد و نخواهم گذاشت که رونق اقتصاد دیجیتال و ارزآوریش برای کشور دچار مشکل بشود چهارم لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را که در چند دولت معطل مانده را حتماً تکمیل می‌کنم و پای اجرایش هم می‌ایستم نظارت بر عرصه فرهنگ و رسانه مانند سایر نظام‌ها، نظام روان‌شناسی، نظام‌مهندسی را باید به خود اهالی این خانواده بسپاریم افتخار نیست که ما دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم پای خبرنگار ما به دادگاه و پاسگاه کشیده شود که هیچ جای بهتری از رسیدگی درون سازمانی و درون صنف نیست نویسنده‌ها نباید کارشان به این جور جا‌ها بکشد من هم به نوبه خودم قول می‌دهم در صورتی که مورد اعتماد شما قرار بگیرم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب بشوم نه از منتقد خودم نه خانواده‌ام و نزدیکانم شکایت کنم و نه به اون‌ها برچسب بی‌سواد و بی‌شناسنامه و امثال اینها بزنم مردم عزیز ایران یک عده در کشور هستند که انگار نان شان در حل نشدن مشکلات و ادامه پیدا کردن زخم‌های اجتماعی اقتصادی است از بیست سال پیش همین حرف‌هایی که ما می‌بینیم همین مسائلی که امروز در مورد زن و حجاب و امثال اینها نقل این مباحث و انتخابات‌ها است وقتی هم که یک دولت‌هایی مانند دولت نهم و دهم یا دولت شهید رئیسی نزدیک می‌شوند مساله را حل کنند یک عده از همین عزیزان سروصدا می‌کنند برخی از دوستانی که در همین جلسه هستند در سال نود و دو وقتی موضوع حضور زنان در ورزشگاه مطرح شد داخل مجلس سؤال کردند البته سوالشان جنبه‌های مختلفی داشت و عدم طرح رعایت طرح عفاف و حجاب و امثال اینها و رئیس‌جمهور وقت را که دنبال حل مسئله بود رابا چالش روبه رو کردند بیایید به هم کمک کنیم که مسائل به نحوی با عرف جامعه ما هم خون هست حل بشود نه اینکه بازیچه سیاسیون بشود بعضی‌ها با عناصر فرهنگی جوری برخورد می‌کنند که انتظار رای از او داشته باشند دختران ما از رفتار‌های دوگانه ما مسئولین ناراحتند از ریاکاری ما ناراحتند و گرنه عفیفند، دختر ایرانی عفیف هست حیا دارد، حجاب دارد و این را می‌خواهد انجام بدهد و اگر می‌بینید جایی چالش می‌کند نمادی است برای مقابله با بی‌کفایتی مسئولینی مانند مردم عزیز عرض بکنم همین طور که می‌بینید نه در فضای مجازی نه در عرصه تبلیغات خیلی دست پری ندارم دلیلش این است که منابع مالی چندانی ندارم دعوت ما از همه عزیزان این است که هر خانواده بشود یک ستاد و حمایت کند از دولت خانواده کمک کنید تا این راه را باهم برویم.

سوال: آقای زاکانی جمع‌بندی را بفرمایید؟

در طرف درست تاریخ ایستاده ام و حق خواه مردم خواهم بود

زاکانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان و جهان‌دیده گان این مرز بوم واقعاً اگر دوستان عزیز امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را جور دیگر جمع بندی می‌کردم، اما خدمت شما عرض می‌کنم که کارنامه بنده معلوم است بیش از چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در عصر انقلاب که یک نوجوان بودیم و بعد هم در همه ادوار مختلف تا امروز بنده پاسخگوی کار‌های خودم هستم و به لطف خدا در طرف درست تاریخ ایستادم در تمام فراز و نشیب‌های گذشته که هر کجا ابهام داشتند بپرسند بنده توضیح بدهم به مردم لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به اینکه در حق خواهی جوری حرکت می‌کنم که مخالفین بعضاً پناه می‌آورند و حقوقشان را استیفا می‌کنند. شاید نام بردن خوب نباشد ولی جناب پزشکیان از بعضی افراد ستاد خودش می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جا‌ها بنا بود اجحاف برخی‌ها شود آمدند سراغ بنده و بنده حقوقشان را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند حسب ظاهر یا در مقابل جایی که در جناح بنده و جناح دوستان اطرافیان ما اشکال پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید با این دوستان و اطرافیان برخورد کنیم برای چی برای اینکه این پرچم و این علم آسیب نخورد لذا پیشینه مشخص است و بنده پاسخ‌گو هستم برای روز روز هایش در این بیش از چهل و پنج سال نکته دوم نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان مثلاً در همین حوزه اقتصادی دوستان کارشناس بعد از جلسه‌ای که ما در میز اقتصادی بود، یکی به من فرمود، این نکاتی که شما گفتید، نکاتی است که کشور را متحول می‌کند. بله کشور نیاز به تحول دارد؛ لذا با مردم صحبت می‌کنم و می‌گویم که دل‌ها هم دست خداست. یادم هست قبل از عملیات خیبر یک فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان، این در دوکوهه نشسته بود داشت اسم می‌نوشت، ما آن موقع تخریب بودیم، به او رجوع کردم، چون ما برای عملیات همه را نمی‌فرستادند، رجوع کردم گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ آقای حق‌شناس گفته بود که این عبدالله به مقام کشف و شهود رسیده، ما جمع‌مان؛ وام‌دار این افراد هستیم. بعد خندیدم و گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ گفت چه کار می‌کنم؟ گفتم داری اسم می‌نویسی برای این که بفرستی عملیات؟ گفت بله، گفتم اسم من هم بنویس. گفت چرا به من می‌گویی؟ گفتم به چه کسی بگویم؟ گفت برو به خدا بگو، قلب من دست خداست. قلب مردم باید ما توجه کنیم، دست خداست. بله مردم به گذشته ما نگاه کنند، به برنامه‌های ما دقت کنند، اما نهایت امر، ان‌شاءالله آن چه که خیر و صلاح این کشور است و آن چه که آینده این کشور را برای همین زنان، دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند، به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست. 

مجری: برنامه چهارم مناظره روز دوشنبه چهارم تیر ماه که مناظره سیاسی است با عنوان «ایران در جهان امروز» تقدیم خواهد شد. 

 

نظر شما