شناسهٔ خبر: 67274647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پورمحمدی: از کنار تحریم نمی‌توان به سادگی گذشت

ایلنا : کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در میزگرد اقتصادی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: دغدغه جدی مردم امروز مسئله اقتصاد است. کارشناسان و مدیران با اعداد و ارقام از گرفتاری‌ها باخبرند اما مردم با گوشت و پوست خود این گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند و زندگی بسیاری را تلخ کرده است. ما باید روشن سازیم که روند آینده مدیریت کشور در این حوزه چه تحولی را ایجاد می‌کند و چه مسیری را پیش می‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی با کارشناسان صحبت می‌کنیم، از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی تا استادان دانشگاه همه می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد بلکه دو شریک جدی دارد؛ یکی مسائل بین‌المللی که ما را درگیر تحریم سخت و آزاردهنده کرده است و باید به رفع موانع در این بخش همت کنیم و دیگری اینکه به یک وفاق و اعتماد برای موفقیت رویکردها و ایده‌های اقتصادی نیازمندیم. اگر چنین نباشد به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

پورمحمدی با بیان اینکه از کنار تحریم نمی‌توان به سادگی گذشت، تاکید کرد: ما در اوایل دهه ۹۰ با اقتصادهای موفق منطقه همپا بودیم اما در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر این توفیق نصیب ما نشد. ما در داخل هم دچار یک خودتحریمی شده‌ایم و بسترهای معیوب را تقویت کرده‌ایم. تشدید رانت‌ها و اعطای تسهیلات را شاهد بودیم که فسادهایی به همراه داشته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما ۱۳۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر رانت انرژی می‌دهیم که بخشی از آن ضایع می‌شود و مزایای آن هم نصیب افراد و بخشهای خاص شده است. همچنین موضوع ارز ترجیحی که برای کاهش قیمت‌ها بود متاسفانه در مواردی چندان کارآمد نبود و موجب تمتع افراد و گروه‌های خاص شد. رانت مجوزها و قیمت‌گذاری‌ها متأسفانه منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریک‌کنندگان شد که به دهک‌های پایین ما افزود و فاصله میان دهک‌ها را افزایش داد و صدمات جدی به معیشت مردم وارد کرد. البته ما به تاب‌آوری ملی و اقتصادی خود شکی نداریم اما آسیب‌ها جدی شده است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: اگر اعتماد مردم به ما جلب شود حل مشکلات اقتصادی و شتاب‌گیری رفع این مسائل تداوم خواهد یافت. ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات خود و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم. در دولت قرار مصمم هستیم که به تغییر رفتار اقتصادی دعوت کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون خانواده‌ها آزرده‌خاطر هستند. فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دیپلماسی اقتصادی دولت او چگونه عمل خواهد کرد؟ گفت: رویکردهای ما باید در داخل مشخص باشد و از اختلافات دور شویم. جلوی انحصارات را باید بگیریم تا فعالان اقتصادی هم بتوانند رقابت کنند و اقتصاد را به زایش و رویش بکشانند. باید به لوازم اقتصاد بازار پایبند باشیم و دولت را کوچک کنیم. 

پورمحمدی با تاکید براینکه رانت‌ها زنجیره فساد و تبعیض در کشور ماست، گفت: راهکار این وضعیت هم سه رکن است. مدیر عالی باید مسائل را بفهمد و اراده اجرایی داشته باشد و آن را به کار بگیرند و قادر به انجام عمل باشند. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما باید به کارشناسان داخلی بها دهیم، تصریح کرد: نمی‌شود مسائل کلان دیپلماسی را در کشمش‌های ضعیف و بدون پشتوانه دنبال کنیم. ما دارو وارد می‌کنیم باید خزانه‌داری آمریکا اجازه دهد. ما باید یقه تحریم را بگیریم. تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و به این تاب‌آوری شک نداریم، اما فشارها زیاد و آسیب‌ها جدی است و با بی‌تدبیری این آسیب‌ها بیشتر شد. کوچک‌شدن سفره خانواده‌ها دودی است که از کشمکش‌های ما به چشم ملت رفته است. در حوزه اجرا و مدیریت کلان سم مهلک است که ما کارهای بزرگ را به هم‌گروه فکری خود بسپاریم، آن‌هم بدون درنظر گرفتن شایستگی.

پورمحمدی در پاسخ به سوال داوود دانش‌جعفری کارشناس میزگرد گفت: در داخل کشور نکته اساسی این است که ابتدا رویکردهای ما مشخص باشد، در حالی که بیشتر مواقع تردید داریم، آیا رقابت را قبول داریم یا نه؟ 

وی ادامه داد: هم اکنون انحصارات زیادی داریم و با این انحصارات به فعالیت اقتصادی قفل زدیم و جسارت لازم را ندارند و ناچار هستند برای مصونیت به بخشی از حاکمیت و نقاط قدرت آویزان شوند. این اقتصاد نمی‌تواند زایش و رویش داشته باشد در حالی که این مساله جدی است و به قوانین پایبند نیستیم و دولت‌ها و نهادهای شبه دولتی فربه می‌شوند، عوامل و رانت‌های اقتصادی به مجموعه خاصی سوق داده می‌شوند و در این شرایط است که رقابت متوقف می‌شود. 

پورمحمدی گفت: باید به اقتصاد بازار پایبند باشیم چون لوازم ضروری اقتصاد است، دولت را باید کوچک کنیم و رانت‌ها که زنجیره فساد هستند باید متوقف شوند؛ راهکار مشکلات اقتصادی این است که مدیر عالی و مدیر بخش باید ابتدا مسائل را بفهمد و بداند و دوم اینکه اراده جدی برای انجام داشته باشد و در رکن سوم باید بتواند و برای حل مساله و ایجاد تحول برنامه‌ای بدهد. 

پورمحمدی با بیان اینکه امام راحل اگر در انقلاب پیروز شد و جنگ را به پیروزی رساند اعتماد مردم را جلب کرد و صداقت امام (ره) بازخورد اعتماد مردم بود در حالی که ما این صداقت را از دست دادیم و اعتماد مردم را هم از دست دادیم چون قول دادیم و بعد به قول خود عمل نکردیم، تصریح کرد: مدیرانی می‌خواهیم که دانش، آگاهی، عزم و تجربه گذشته آن‌ها گواهی باشد بر اینکه به وعده خود عمل کنند و قدرت به کارگیری عوامل مجرب را دارند و می‌توانند با کارشناسان برجسته تعامل داشته باشند زیرا همه ما کارشناس نیستیم و باید به دانشمندان و کارشناسان اهمیت دهیم و به تجربه داخلی اعتماد کنیم. 

پورمحمدی گفت: در عرصه خارجی نیز نمی‌توان مسائل کلان دیپلماسی را در کشمکش رد و قول‌های ضعیف و بدون پشتوانه فدا کنیم. برای نمونه در داستان نقل و انتقال پولی سال‌هاست که در کشور مشکل داریم و جزو سه کشوری هستیم که در لیست سیاه هستیم و قدرت نداریم آن را حل کنیم و همه موارد به ما تحمیل می‌شود و برای واردات کالای اساسی و دارو نیازمند هستیم که آمریکا به ما اجازه دهد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: با بیان اینکه باید خفت تحریم را بگیرم، افزود: برجام یک مرحله بود اما تمام کننده نبود، و نتوانست حق ما را کامل بگیرد، البته رفت و آمدی برای کاهش تحریم بود که آن را نیز از بین می‌بریم و همه مراتب کشور قبول می‌کنند و در عملیات شاهد هستیم که مختل شده است. 

وی گفت: حتما مدیریت فهیم، قاطع، متکی به نظام دانشی و نظام تجربی موفق و امتحان داده می‌تواند از این مرحله عبور کند و تجربیات نیز این را نشان می‌دهد و امیدواریم رویکرد مناسبی برای عبور از مشکلات کشور داشته باشیم. هزینه اختلافات را ملت پرداخت می‌کند و این افت و کوچک شدن اقتصاد و سفره خانواده‌ها دودی است که به دلیل این اختلافات به چشم مردم می‌رود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چگونه اعتمادسازی می‌خواهید داشته باشید، گفت: اگرچه موضع‌گیری و رویکرد ایدئولوژیک و سیاسی دارم و متعلق به یک مجموعه سیاسی هستم اما اعتقاد دارم در حوزه اجرا به خصوص مدیریت کلان سمم مهلک و خیانت این است که کارهای بزرگ را بدون شایستگی به هم گروه فکری واگذار کنم. 

وی ادامه داد: در دوران کاری خود و در حوزه‌های مختلف با طیف‌های مختلف فکری کار صمیمانه انجام داده‌ام و شرط من این بوده که کار بلد باشند، فهم عمیق داشته باشند، مردم‌دار و مردم دوست باشند و خدمتگزار مردم باشند ما خدمتگزار نیستیم و بسیاری از ادعاهای خدمتگزاری را ناروا می‌دانم و باید از این رویکرد آقامنشی در مواجهه با مردم بازگردیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مدیریت‌های مختلف خود با تندترین رقیب سیاسی کار کردم به این شرط که تنش در محیط کار ایجاد نکرده بود و در این زمینه دستاوردهای بسیاری نیز کسب کردم، در پیمانکاری نیز مردمی‌سازی نمی‌کنیم و پیمانکاری‌های بزرگ ما در دست شرکت‌های خصوصی نیست و اینها مشکلات کشور ماست.

پورمحمدی گفت: رقابت در اقتصاد بازار و دولت غیر تصدی‌گر شکل می‌گیرد، اقتصاد بازار به مردم و اقتصاد مردمی بها می‌دهد و سرمایه‌گذاری را محترم شمرده و آن را رشد می‌دهد در اقتصاد بازار، دولت فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های خاص محدود نمی‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در آموزش و پرورش کاری کرده‌ایم که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در وزارتخانه برای ۱۷ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلم، کارکنان و کادر اداری تصمیم می‌گیرند دولت باید به آموزش عمومی کمک کند، اما نباید در همه جا در مدیریت آن دخالت داشته باشد.

پورمحمدی خاطر نشان کرد: وقتی به برخی بنگاه‌های خاص رانت بدهیم و حمایت کنیم، مردم چرا دیگر باید به ما اعتماد کنند؟ در این صورت، مردم دیگر همکاری را باور نمی‌کنند و آزرده خاطر می‌شوند؛ به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم من جزو مدافعان سهام عدالت بودم، چون می‌خواستم بازار سرمایه توسعه یابد و نرخ مشارکت در بازار سرمایه به نرخ‌های خوب جهانی نزدیک شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بازار سرمایه باید ملی شده و توسعه یابد، نه اینکه دست شرکت‌ها باشد و آنها مدیریت کنند؛ چون آنها مردم نیستند مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم که به این ترتیب همراهی ملی جلب شده و بعد اصلاح رفتار شکل می‌گیرد. سهمیه‌بندی ساده بنزین را اجرا کردیم، کلی تلفات خیابانی و کشمکش دادیم؛ روزی یک تا دو میلیون به فرمانداران و بخشداران، بنزین کوپنی برای توزیع میان مردم می‌دادم تا کارشان راه بیفتد.

 

پورمحمدی گفت: امروز، بسیاری از بنگاه ها با مصوبه شورای دستمزد حقوق پرداخت نمی‌کنند، از استان‌های متعددی خبر دارم که بنگاه ها، ۲۰، ۳۰، ۴۰ درصد بیش از مصوبه شورای عالی دستمزد کارگر می دهند تا کارگرانشان را نگه دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی نباید حذف شود چرا که بخشی از آن در سبد خانوار کمک خواهد کرد که هزینه خانوار کاهش داده شود. اما رانت آن باید کنترل شود، ارز ترجیحی به شکل گسترده اعطا نخواهد شد و برای نحوه اعطای آن کار کارشناسی انجام می‌شود. ولی اجازه بیان نظر و تجربه به کارشناسان نمی‌دهیم.

وی گفت: در دولت یازدهم اعلام کردم که یارانه‌ها مشکل دارد و باید یارانه به دهک‌های خاص به صورت هدفمند در جهت توانمندسازی اعطا شود، اینکه یک نامزد مدعی اعطای یارانه ۴۰۰ هزارتومانی شود و نامزد دیگر بگوید یک میلیون یارانه می‌دهم، راهکار اقتصادی نیست، بلکه ویرانگری اقتصاد است.

پورمحمدی با بیان این که بخشی از تورم اقتصاد ما به دلیل یارانه‌هاست، گفت: مردان جسور تصمیم گیری که حیثیت و آبرو خود را گرو گذاشته و به فکر محبوبیت نباشند برای شرایط سخت امروز می‌خواهیم، اینکه برای رسیدن به ریاست جمهوری مدعی شوم مشکلات اقتصادی یک شبه حل می‌شود، دروغ است. هر فردی هم مدعی شود، دروغ می‌گوید.

نظر شما