شناسهٔ خبر: 67273871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در برنامه «میزگرد اقتصادی» مطرح شد؛

پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم/ وفاق نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند+ فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی در گرو دو شریک روابط بین‌المللی و مسائل داخلی است، گفت: فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار مساله تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه چهارشنبه - ۳۰ خرداد- در برنامه «میزگرد اقتصادی» که از شبکه یک رسانه ملی پخش شد، گفت: مساله اقتصاد مساله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است، کارشناسان با اعداد و ارقام و کم و کاستی‌ها آشنا هستند، اما مردم مشکلات را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در گفت‌وگو با کارشناسان همه متفق القول هستند که حل مشکلات اقتصادی صرفا اقتصادی و راهکار اقتصادی ندارد؛ اکنون خانواده‌ها آزرده خاطر هستند، در این مرحله از انتخابات باید روشن می‌کنیم روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی دارد و چه تحولات اقتصادی را رقم خواهد زد.

وی گفت: حل مشکلات اقتصادی در گرو دو شریک روابط بین‌المللی و مسائل داخلی است، تا زمانی که مسائل بین‌المللی خوب درک نکنیم و تحلیل نکنیم موفق نمی‌شویم؛ فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار مساله تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد.

وفاق و اعتماد نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند

پورمحمدی گفت: در دو دهه گذشته درگیر تحریم‌های شدید هستیم که اگر به خوبی به آن توجه نکنیم و در رفع آن همت نکنیم و از سوی دیگر در مسائل داخلی مباحث مختلفی که به ایجاد یک وفاق و اعتماد برای حل مشکلات نشود، راه‌حل‌های اقتصادی عقیم خواهد ماند و به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اوایل دهه ۹۰ تقریبا با اقتصادهای موفق هم‌پا بودیم، اما در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته دچار افت جدی شدیم در حالی که قرار بود در ۱۴۰۴ اقتصاد اول منطقه باشیم، ولی موفق نشدیم.

دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم

وی افزود: در حوزه داخلی نیز به جای اینکه چاره‌اندیشی در رفع تحریم داشته باشیم، دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های مخرب و تشدید رانت‌ مانند رانت اعطای وام و تسهیلات شدیم.

پورمحمدی اظهارداشت: اعطای تسهیلات معمولا در جهت رشد اقتصادی، رشد تولید و فعال کردن چرخه اقتصادی است، اما وام منجر به ایجاد رانت و فسادهای و موقعیت برتر افراد دریافت‌کننده، بنگاه‌های پرداخت‌کننده شده است و رانت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرد.

نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر رانت انرژی است که از گذشته وجود داشته است، اما در سال‌های اخیر با ازدیاد مصرف، سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار رانت انرژی می‌دهیم که اقتصاد را دچار چالش کرده است و مزایای این رانت نصیب افراد و بخش‌های خاص شده است.

پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم/ وفاق نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند+ فیلم

قوت مردم و نظام اقتصاد تاب‌آوری ایران را نشان داد

پورمحمدی بیان کرد: موضوع دیگر رانت ارز ترجیحی است در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار ار ارز ترجیحی استفاده کردیم، تفاضل این ارز ترجیحی و ارز بازار که در جهت تسهیل زندگی شهروندان بود آنچان کارآمد نبود و به نفع گروه‌های خاصی بود.

برخی عوامل موجب تشدید تحریم و تشویق تحریم‌کنندگان شد، به مردم فشار آورد و دهک‌های فقیر، فقیرتر و به تعداد آنها افزوده شد و فاصله دهک‌های برخوردار و نیازمند نیز افزایش یافتوی گفت: طبق محاسبه‌ای که انجام دادم در چین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در خصوص حوزه مواصلاتی این کشور ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی برای بزرگترین طرح توسعه‌ای خود استفاده کرده است، رانت دیگر مجوزها و قیمت‌گذاری است و این عوامل موجب تشدید تحریم و تشویق تحریم‌کنندگان شد و به مردم فشار آورد و دهک‌های فقیر، فقیرتر و به تعداد آنها افزوده شد و فاصله دهک‌های برخوردار و نیازمند نیز افزایش یافت و این چرخه قابلیت ادامه ندارد و به شدت شرایط اقتصادی کشور را مختل و ویران می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و به این تاب‌آوری شک نداریم، اما فشارها زیاد و آسیب‌ها جدی است و با بی‌تدبیری این آسیب‌ها بیشتر شد.

وی با بیان اینکه اعتماد تا حد زیادی بین طیف‌های فعال و توده مردم از بین رفته است، اظهارداشت: به یک اعجاز زمینی نیاز داریم و آن اعتماد است، باید مردم به ما اعتماد کنند، اگر اعتماد مردم جلب شود انرژی فشرده، متراکم، متنوع و خلاق ملی به کمک حل مشکلات اقتصادی می‌آید و شتاب اقتصادی را در جایگاه مناسب خود قرار می‌دهد.

مشکلات کشور را با وجود اختلافات نمی‌توان حل کرد

پورمحمدی اظهار داشت: مشکلات را با اختلافات موجود نمی‌توان حل کرد در کشمکش‌های جناحی نتوانستیم به رویکرد روشن برای مقابله با تحریم و فعالیت بین‌المللی برای شکستن تحریم برسیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عرصه بین‌المللی نیازمند وفاق و اجماع و در عرصه داخلی نیازمند اعجاز اعتماد هستیم. در دولت چهاردهم و دولت قرار مصمم هستیم این دو حوزه را به خدمت تحولات و تغییر رفتار اقتصادی کشور دعوت کنیم.

پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم/ وفاق نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند+ فیلم

انحصارها به فعالیت‌های اقتصادی قفل زده است

پورمحمدی در پاسخ به سوال داوود دانش‌جعفری کارشناس میزگرد گفت: در داخل کشور نکته اساسی این است که ابتدا رویکردهای ما مشخص باشد، در حالی که بیشتر مواقع تردید داریم، آیا رقابت را قبول داریم یا نه؟

وی افزود: هم اکنون انحصارات زیادی داریم و با این انحصارات به فعالیت اقتصادی قفل زدیم و جسارت لازم را ندارند و ناچار هستند برای مصونیت به بخشی از حاکمیت و نقاط قدرت آویزان شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این اقتصاد نمی‌تواند زایش و رویش داشته باشد در حالی که این مساله جدی است و به قوانین پایبند نیستیم و دولت‌ها و نهادهای شبه دولتی فربه می‌شوند، عوامل و رانت‌های اقتصادی به مجموعه خاصی سوق داده می‌شوند و در این شرایط است که رقابت متوقف می‌شود.

پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم/ وفاق نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند+ فیلم

به اقتصاد بازار پایبند باشیم

پورمحمدی گفت: باید به اقتصاد بازار پایبند باشیم چون لوازم ضروری اقتصاد است، دولت را باید کوچک کنیم و رانت‌ها که زنجیره فساد هستند باید متوقف شوند؛ راهکار مشکلات اقتصادی این است که مدیر عالی و مدیر بخش باید ابتدا مسائل را بفهمد و بداند و دوم اینکه اراده جدی برای انجام داشته باشد و در رکن سوم باید بتواند و برای حل مساله و ایجاد تحول برنامه‌ای بدهد.

همه ما کارشناس نیستیم و باید به دانشمندان و کارشناسان اهمیت دهیم و به تجربه داخلی اعتماد کنیموی بیان کرد: خیلی‌ها ادعا دارند و وقتی از آنها پیشینه می‌خواهیم می‌گویند در دانشگاه بودیم و هنگامی که از آنها می‌خواهیم طرح‌های اجرایی موفق از آنها می‌خواهیم پاسخی ندارند بنابراین موضوع اجرا اهمیت بسزایی دارد.

پورمحمدی گفت: امام راحل اگر در انقلاب پیروز شد و جنگ را به پیروزی رساند اعتماد مردم را جلب کرد و صداقت امام (ره) بازخورد اعتماد مردم بود در حالی که ما این صداقت را از دست دادیم و اعتماد مردم را هم از دست دادیم چون قول دادیم و بعد به قول خود عمل نکردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدیرانی می‌خواهیم که دانش، آگاهی، عزم و تجربه گذشته آنها گواهی باشد بر اینکه به وعده خود عمل کنند و قدرت به کارگیری عوامل مجرب را دارند و می‌توانند با کارشناسان برجسته تعامل داشته باشند زیرا همه ما کارشناس نیستیم و باید به دانشمندان و کارشناسان اهمیت دهیم و به تجربه داخلی اعتماد کنیم.

باید خفت تحریم را بگیرم

پورمحمدی اظهارداشت: در عرصه خارجی نیز نمی‌توان مسائل کلان دیپلماسی را در کشمکش رد و قول‌های ضعیف و بدون پشتوانه فدا کنیم. برای نمونه در داستان نقل و انتقال پولی سال‌هاست که در کشور مشکل داریم و جزو سه کشوری هستیم که در لیست سیاه هستیم و قدرت نداریم آن را حل کنیم و همه موارد به ما تحمیل می‌شود و برای واردات کالای اساسی و دارو نیازمند هستیم که آمریکا به ما اجازه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:با بیان اینکه باید خفت تحریم را بگیرم، افزود: برجام یک مرحله بود اما تمام کننده نبود، و نتوانست حق ما را کامل بگیرد، البته رفت و آمدی برای کاهش تحریم بود که آن را نیز از بین می‌بریم و همه مراتب کشور قبول می‌کنند و در عملیات شاهد هستیم که مختل شده است.

« راده ملی و اجماع ملی باید به دنبال اعمال سیاست‌های دیپلماتیک قرار بگیرد سربازی که در صف مقدم جبهه است باید مطمئن باشد که از پشت به او آتش زده نمی‌شود سرباز دیپلماتیک نیز این وضعیت را دارد وقتی وارد میدان مبارزه دیپلماسی می‌شود می‌بیند که از پشت به آن حمله می‌شود بنابراین روحیه خود را از دست می‌دهد»

وی گفت: حتما مدیریت فهیم، قاطع،‌ متکی به نظام دانشی و نظام تجربی موفق و امتحان داده می‌تواند از این مرحله عبور کند و تجربیات نیز این را نشان می‌دهد و امیدواریم رویکرد مناسبی برای عبور از مشکلات کشور داشته باشیم.

از رویکرد آقامنشی در مواجهه با مردم بازگردیم

پورحیدری با بیان اینکه اجماع‌سازی یک ضرورت است، گفت: هزینه اختلافات را ملت پرداخت می‌کند و این افت و کوچک شدن اقتصاد و سفره خانواده‌ها دودی است که به دلیل این اختلافات به چشم مردم می‌رود.

در حوزه اجرا به خصوص مدیریت کلان سمم مهلک و خیانت این است که کارهای بزرگ را بدون شایستگی به هم گروه فکری واگذار کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چگونه اعتماد سازی می‌خواهید داشته باشید، گفت: اگرچه موضع‌گیری و رویکرد ایدئولوژیک و سیاسی دارم و متعلق به یک مجموعه سیاسی هستم اما اعتقاد دارم در حوزه اجرا به خصوص مدیریت کلان سمم مهلک و خیانت این است که کارهای بزرگ را بدون شایستگی به هم گروه فکری واگذار کنم.

وی اظهارداشت: در دوران کاری خود و در حوزه‌های مختلف با طیف‌های مختلف فکری کار صمیمانه انجام داده‌ام و شرط من این بوده که کار بلد باشند، فهم عمیق داشته باشند، مردم‌دار و مردم دوست باشند و خدمتگزار مردم باشند ما خدمتگزار نیستیم و بسیاری از ادعاهای خدمتگزاری را ناروا می‌دانم و باید از این رویکرد آقامنشی در مواجهه با مردم بازگردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مدیریت‌های مختلف خود با تندترین رقیب سیاسی کار کردم به این شرط که تنش در محیط کار ایجاد نکرده بود و در این زمینه دستاوردهای بسیاری نیز کسب کردم، در پیمانکاری نیز مردمی‌سازی نمی‌کنیم و پیمانکاری‌های بزرگ ما در دست شرکت‌های خصوصی نیست و اینها مشکلات کشور ماست.

اقتصاد بازار به مردم و اقتصاد مردمی بها می‌دهد

پورمحمدی گفت: رقابت در اقتصاد بازار و دولت غیر تصدی‌گر شکل می‌گیرد، اقتصاد بازار به مردم و اقتصاد مردمی بها می‌دهد و سرمایه‌گذاری را محترم شمرده و آن را رشد می‌دهد در اقتصاد بازار، دولت فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های خاص محدود نمی‌کند.

وی افزود: معمولا رانت‌ها بیش از اینکه نصیب مردم شود به بخش‌های خاصی سوق می‌یابد تجربه توزیع رانت‌ها نشان داده که منجر به ایجاد فاصله طبقاتی و ایجاد دهک‌ها و بلکه صدک‌های ویرانگر در اقتصاد شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در آموزش و پرورش کاری کرده‌ایم که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در وزارتخانه برای ۱۷ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلم، کارکنان و کادر اداری تصمیم می‌گیرند دولت باید به آموزش عمومی کمک کند، اما نباید در همه جا در مدیریت آن دخالت داشته باشد.

مدافع «سهام عدالت» بودم

پورمحمدی خاطر نشان کرد: وقتی به برخی بنگاه‌های خاص رانت بدهیم و حمایت کنیم، مردم چرا دیگر باید به ما اعتماد کنند؟ در این صورت، مردم دیگر همکاری را باور نمی‌کنند و آزرده خاطر می‌شوند؛ به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم من جزو مدافعان سهام عدالت بودم، چون می‌خواستم بازار سرمایه توسعه یابد و نرخ مشارکت در بازار سرمایه به نرخ‌های خوب جهانی نزدیک شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بازار سرمایه باید ملی شده و توسعه یابد، نه اینکه دست شرکت‌ها باشد و آنها مدیریت کنند؛ چون آنها مردم نیستند مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم که به این ترتیب همراهی ملی جلب شده و بعد اصلاح رفتار شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: یک سهمیه‌بندی ساده بنزین اجرا کردیم، کلی تلفات خیابانی و کشمکش دادیم؛ روزی یک تا دو میلیون به فرمانداران و بخشداران، بنزین کوپنی برای توزیع میان مردم می‌دادم تا کارشان راه بیفتد.

حل یک شبه مشکلات اقتصادی دروغ است

پورمحمدی گفت: امروز، بسیاری از بنگاه ها با مصوبه شورای دستمزد حقوق پرداخت نمی‌کنند، از استان‌های متعددی خبر دارم که بنگاه ها، ۲۰، ۳۰، ۴۰ درصد بیش از مصوبه شورای عالی دستمزد کارگر می دهند تا کارگرانشان را نگه دارند.

اینکه نامزد مدعی اعطای یارانه ۴۰۰ هزارتومانی شود و نامزد دیگر بگوید یک میلیون یارانه می‌دهم، راهکار اقتصادی نیست، بلکه ویرانگری اقتصاد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: ارز ترجیحی نباید حذف شود چرا که بخشی از آن در سبد خانوار کمک خواهد کرد که هزینه خانوار کاهش داده شود. اما رانت آن باید کنترل شود، ارز ترجیحی به شکل گسترده اعطا نخواهد شد و برای نحوه اعطای آن کار کارشناسی انجام می‌شود. ولی اجازه بیان نظر و تجربه به کارشناسان نمی‌دهیم.

وی اظهار داشت: در دولت یازدهم اعلام کردم که یارانه‌ها مشکل دارد و باید یارانه به دهک‌های خاص به صورت هدفمند در جهت توانمندسازی اعطا شود، اینکه یک نامزد مدعی اعطای یارانه ۴۰۰ هزارتومانی شود و نامزد دیگر بگوید یک میلیون یارانه می‌دهم، راهکار اقتصادی نیست، بلکه ویرانگری اقتصاد است.

پورمحمدی با بیان این که بخشی از تورم اقتصاد ما به دلیل یارانه‌هاست، گفت: مردان جسور تصمیم گیری که حیثیت و آبرو خود را گرو گذاشته و به فکر محبوبیت نباشند برای شرایط سخت امروز می‌خواهیم، اینکه برای رسیدن به ریاست جمهوری مدعی شوم مشکلات اقتصادی یک شبه حل می‌شود، دروغ است. هر فردی هم مدعی شود، دروغ می‌گوید.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

نظر شما